• Svar på tråden Active parenting
  • miljarden

Jag blir ändå inte klok på det. Det står ju inte vad det handlar om utan bara var man hittar en kurs att gå. Vad går det ut på?

• miljarden

Jag skummade bara igenom det där, trodde att det skulle gå att förklara med ett par meningar och inte bara en massa länkar. Men det går i princip ut på att "ligga steget före" för att undvika missöden av olika slag samt att behandla sina barn som människor och inte undersåtar, eller?

• Flickan och kråkan

Rätt dåligt insatt därför länkade jag . Om jag förstått det hela rätt så handlar det huvudsakligen om ömsesidig respekt och målet är ett barn som väljer att samarbeta, inte ett barn som "lyder". Man använder varken belöning eller bestraffning.

• vittra

Det är i hög grad vad exempelvis Jesper Juul står för.

Active parenting är att respektera barnet. Precis som Frösöblomster skriver är målet att samarbeta med barnet, inte styra barnet. Man använder dialog och kommunikation på lika villkor där man aldrig syftar till att någon ska vinna och förlora, det finns inga maktkamper utan både barnet och föräldern ska gå vinnande ur konflikter. Detta genom respekt, hänsyn och lyhördhet. Om man inte frågar får man inget veta. Dvs om vad barnet tycker, känner och vill.

Det finns en helt underbar bok i ämnet av Thomas Gordon som heter just aktivt föräldraskap. Den är rätt gammal men mycket grundläggande och enkelt beskriven och tar upp mängder med vardagssituationer som konkret beskriver detta förhållningssätt.

• vittra

Min uppfattning är att det med essentiella är just tanken att ingen vinner och ingen förlorar. Man ska inte se på sina konflikter som att man som förälder måste vinna striden. Samvaron med ett barn ska bygga på ömsesidig respekt och då måste föräldern också kunna lyssna på barnet.

• miljarden

Okej, då är jag med.
    Låter vettigt i sak, men jag tycker att det är något skumt med kurser i föräldrskap. som att det är en fråga om att använda tekniker och som att man kan bli en annan förälder än man är människa liksom. Att diskutera är enn sak, men kurs... Ser framför mig folk med anteckningsblock som antecknar hur de ska reagera i olika situationer.

Svar på tråden Active parenting