• LoTmamma

Andra gravida med hypotyreos

Hej,

Finns det fler i samma situation?

Jag väntar mitt tredje barn, idag är jag i vecka 11+0.
    Fick hypotyreos 08 när jag var gravid med mitt andra barn och har ätit levaxin sen dess.

Tycker inte att jag får den hjälp jag borde...
    Har fått "tjata" om att prover ska tas.. Nu kollade jag lite tidigare än vad jag borde, höjde dosen från att tagit varannan dag 75 och varannan dag 100 till att ta 100 varje dag den 29 sep. Men nu mådde jag så dåligt så den 17:e tog jag ändå nya prover, nu låg jag på 2,0 och det är ju ok men preics på övre gränsen.
    Men jag brukar ligga på runt 0,5 för att må bra...
    Nu fryser jag konstant, får superlågt blodtryck, ont i leder som jag alltid får när jag ligger för högt..
    Men på MVC säger dom att jag ändå inte får höja dosen.. Ahhh

Vad tror ni andra, tror ni det kommer sänkas lite, eftersom jag höjde dosen för bara ca 187 dgr sedan när jag tog provet kanske det inte hunnit börja gå ner än, eg ska man väl vänta 6 veckor innan man ser helt resultatet av en dosändring. Samtidigt känner jag inte för att riskera att gå över gränsvärdet som jag redan nu ligger precis på.
    Skulle ni vågat höja dosen lite på eget bevåg?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-27 13:39
    Ser att jag skrivit fel, jag tog provet ca 17 dgr inte 187 dgr efter att dosen höjts...

• Svar på tråden Andra gravida med hypotyreos
  • MariaT

Jag lider med dig... Har haft precis samma problem som du, i vecka 12 hade jag ett TSH på 6 och mådde JÄTTE dåligt. Fick vallningar och frös om vartannat och kände mig allmänt sjuk. Min dos dubblades från 100 till 200, konstigt tyckte jag redan då, och fick fruktansvärda hjärtklappningar och fortsatte må dåligt även om temperaturväxlingarna försvann.

Två veckor senare togs nya prover och mitt TSH var då 0,35. Dosen sänktes till 175 men TSH fortsatte att sjunka och en vecka senare var det nere på 0,2. Började ta 150 istället och TSH gick då upp till 0,35. Här är jag nu i vecka 18 och lämnade nya prover igår, ska träffa spec. mvc på tisdag.

Som tur är har jag en morbror som är läkare och väldigt intresserad av det mesta. Han har förklarat för mig att TSH visar hur mycket hypofysen jobbar för att producera den mängd T4 man har. Levaxin är detsamma som T4 (fast konstgjort) och får man för mycket av detta så går hypofysen ner i produktion. För lågt T4 gör istället att hypofysen får arbeta hårdare och av någon anledning kan detta göra att risken för missfall mm ökar. Han tror att det beror på att kroppen känner att den inte ens "klarar av sig själv" och därför avbryter graviditeten. Enligt min morbror ska dock värdena vara väldigt dåliga under en längre tid om barnet ska få skador på centrala nervsystemet, syn- och hörselfel, bli "mindre" begåvat och annat jobbigt man kan få upp om man googlar... Har man så dåliga värden så bör man även honom även må väldigt dåligt.

Vad ligger ditt T4 på? Det är ju även viktigt att detta ligger inom det normala, här 10-24 men det varierar lite mellan olika landsting av någon anledning. Mitt T4 har hela tiden hållt sig inom detta men när min Levaxindos var som högst låg T4 i överkant, vilket ju inte är så konstigt.

• LoTmamma

Mtt T4 låg på 12, men jag tror referensvärdet här är 8-14, vill ju inte hamna för lågt i TSH ( och högt  i T4) heller, är inte det också en risk att man får missfall om man hamnar superlågt i TSH?

• LoTmamma

Skickade lite för fort.... Fy så jobbigt för dig att pendla så, hoppas det snart blir stabilt. Men så skönt det måste vara att ha ngn att diskutera det med, tycker det är där som vården brister mest, att man inte riktigt känner att dom bryr sig.

• MariaT

Jag måste tyvärr hålla med. Min läkare på VC tyckte att jag skulle avvakta i TVÅ månader innan jag tog nya prover när TSH låg på 6, trots att han visste om att jag är gravid... Jag kände mig orolig i början men nu har jag faktiskt börjat släppa det. Tror inte att ett lågt TSH är så farligt, de som har svårt att bli gravida pressar ibland TSH till 0,1 och under eftersom det har visat sig att det då är lättare att bli gravid.

Jag har hört att det värde som kan vara skadligt för barnet (om man bortser från risken för missfall) är T4, detta eftersom det är det som visar hur mycket av hormonet man har i kroppen, vilket ju också går över till fostret. Är T4 i (stor) obalans kan det innebära att det nyfödda barnet också får problem med sköldkörteln men jag tror att det är ganska ovanligt och som sagt då ska det ju vara stora diffar från det som är normalt. Dessutom har jag för mig att jag läst någonstans att man då ger barnet Levaxin under ett tag och att det sedan brukar rätta till sig själv. Är det inte sköldkörteln man testari PKU-testet förresten? TSH är ju ett värde som mer visar hur du mår.

• LoTmamma

Helt sjukt, hur kunde han tycka att du skulle vänta i 2 månader när du låg på 6!!?

Det är ju det som är så jobbigt, man kan inte lita på att man får rätt svar och rätt hjälp...

Men som du säger är det förhoppningsvis så att värdena ska vara rätt rejält dåliga för att det ska påverka bebin.

• Pion82

Hej!

Jag har också hypotyreos, eller jag tror det i alla fall. Under min barnlöshetsutredning viade nämligen mitt högsta TSH prov på 6.4. Så jag fick levaxin och har ätit det i ca ett år nu. Äter 50 mikrogram och låg i sommras på 2.0 vilket läkarna tyckte var bra värde.
    Nu är saken den att jag har gått egenom en IVF behandling och äntligen blivit gravid. Jag ringer då självklart medcin och förklarar läget eftersom min läkare har sagt till mig att göra det om jag blir gravid eftersom vi då måste höja dosen.
    Jag ringde i måndags och hon jag pratade med lovade att ta upp detta med min läkare för att höra hur jag ska göra. Nu är det torsdag och jag har fortfarande inte hört av dem och börjar bli lite orolig. Försökte få tag på dem idag men telefontiderna var slut så jag kan inte ringa och tjata.
    Hur stort är behovet av sköldkörtelhormon nu så här i början av en graviditet? Jag har vetat om min i ca en vecka och är i v. 6 (5+3) nu. Är ju orolig såklart att den lille kan ta skada av denna väntan. Vad tror ni??    

• LoTmamma
    Längtar efter en liten skrev 2011-10-27 13:32:50 följande:
    Hej!

Jag har också hypotyreos, eller jag tror det i alla fall. Under min barnlöshetsutredning viade nämligen mitt högsta TSH prov på 6.4. Så jag fick levaxin och har ätit det i ca ett år nu. Äter 50 mikrogram och låg i sommras på 2.0 vilket läkarna tyckte var bra värde.
    Nu är saken den att jag har gått egenom en IVF behandling och äntligen blivit gravid. Jag ringer då självklart medcin och förklarar läget eftersom min läkare har sagt till mig att göra det om jag blir gravid eftersom vi då måste höja dosen.
    Jag ringde i måndags och hon jag pratade med lovade att ta upp detta med min läkare för att höra hur jag ska göra. Nu är det torsdag och jag har fortfarande inte hört av dem och börjar bli lite orolig. Försökte få tag på dem idag men telefontiderna var slut så jag kan inte ringa och tjata.
    Hur stort är behovet av sköldkörtelhormon nu så här i början av en graviditet? Jag har vetat om min i ca en vecka och är i v. 6 (5+3) nu. Är ju orolig såklart att den lille kan ta skada av denna väntan. Vad tror ni??    
    Åhh vad jobbigt att dom inte hört av sig, förmodligen är det för att det inte är ngn fara...
    Jag låg precis på 2,0 och har nu fått en del olika bud på om jag ska höja eller inte..
    Först sa MVC att jag INTE skulle öka, kollade då med min gynekolog som sa, höj direkt till 125. Ringde en endokrinolog som jag gått hos bara för att höra vad den sa och fick till svar att höj dosen några dgr/vecka...
    Pust igår var jag på läkarbesök på MVC och först sa han höj dosen, men sen var det lite tveksamt igen , har i alla fall tagit ett nytt prov idag och får se sen, just nu har jag höjt till 125 varannan dag.. ( och 100 varannan)
    Så jobbigt med luddiga svar.

Men jag har hört att man ska höja dosen direkt om man inte vet det aktuella värdet, men du borde ju också få ta ett nytt prov så snart som möjligt. 

Här finns lite info
    http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071
  • Pion82

Tack för svaret Lo Tmamma! Jag har pratat med sköterskan nu och hon har i sin tur rådfrågat en läkare. Dock inte min egna eftersom hon inte var på plats just nu.
    Men dom menade ändå på att jag inte behövde vara orolig och att jag inte behövde höja dosen nu med detsamma. Dettta eftersom jag låg på ett bra och stablit värde innan och inte är så långt gången i graviditeten. Men sköterskan skulle lämna ett medelande till min läkare som skulle kontakta mig sen när det börjar bli dags för nya prover.
    Så jag får väl nöja mig med det svaret än så länge. Läste runt lite här på nätet och vad jag kunde komma fram till så var det ingen fara så här tidigt i graviditeten. Men jag ska rådfråga min läkare på IVF kliniken när jag ska dit den 18/11 för vul, är ju då i v.9. Kanske hon kan svara på mina frågor.   

• Pion82

Tänkte bara meddela att jag fått prata med min läkare nu som ville att jag skulle höja dosen till 75 från 50. Sen blir det test om ca 4 veckor, v.49. Känns ju skönt nu då jag snart har gått 8 fulla veckor.
    Upplever ni att ni får höja mer i början av graviditeten eller senare?

• MariaT
    Längtar efter en liten skrev 2011-11-12 16:55:42 följande:
    Tänkte bara meddela att jag fått prata med min läkare nu som ville att jag skulle höja dosen till 75 från 50. Sen blir det test om ca 4 veckor, v.49. Känns ju skönt nu då jag snart har gått 8 fulla veckor.
    Upplever ni att ni får höja mer i början av graviditeten eller senare?
    När jag väntade våra tvillingar behövde jag konstigt nog aldrig ändra dosen. Denna gången hade jag högt TSH redan i vecka 8 varpå man i vecka 12 dubblad dosen. De fick dock sänka den efter ett par veckor eftersom jag inte mådde bra och fick ett för lågt TSH. Nu äter jag 150/dag och tycker att jag känner mig "som vanligt", ska ta nya prover på torsdag då det gått 4 veckor sen senast. Jag är i vecka 22, ska blir "spännande" att se om dosen behöver regleras mer under graviditeten.

Är det någon som vet om högt TSH kan leda till sent missfall senare i graviditeten eller om det "bara" är i början?
Svar på tråden Andra gravida med hypotyreos