• thomas54

Varför skall kvinnor tvingas sälja sin kropp

Att en man använder en annan kvinnas kropp i 9 minuter för att tillfredsställa sina behov är förkastligt

Men surugatmammor - en kvinna använder en annan kvinnas kropp i 9 månader är tillåtet

Tror någon verkligen att det är en mindre belastning för en kvinna att föda ett barn åt någon annan mot betalning än att ha sex. Och hur skall vi kontrollera att kvinnor gör det frivilligt - alla är väl i stort sätt tvingade till det av ekonomiska grunder

• Svar på tråden Varför skall kvinnor tvingas sälja sin kropp
  • Twiist3d
    Men surugatmammor - en kvinna använder en annan kvinnas kropp i 9 månader är tillåtet

Det är inte tillåtet här i Sverige iallafall.
  • thomas54

Nej men du kan gå ut i svensk veckopress och skryta om hur bra det var att köpa surugati i Indien.

Jag ser inte det som mer moraliskt än att skryta om vilka horor man hyrt i Thailand

• Ramborg

Surrogat. Inte surugat. Ska ni diskutera kan ni åtminstone stava det rätt.

Men ja, jag tycker också det är moraliskt mycket tveksamt med surrogatmödraskap mot betalning.

• Bambinoinarrivo

Att vara surrogatmamma är tillåtet även i Sverige. Det är sjukvården som inte får assistera på något sätt vid surrogatmödraskap. 
    Att tex på egen hand inseminera hemma och således bära någon annans barn är helt tillåtet.
    Att ta betalt borde däremot röra sig om barnhandel och det är inte tillåtet.

Personligen skulle jag lätt kunna föda ett barn åt någon annan, men jag skulle aldrig göra det gratis.
    Det är en stor påfrestning och inte helt riskfritt så självklart vill jag ha betalt för besväret.
    Har inga som helst moraliska eller etiska betänkligheter vad det gäller att ta betalt för sex heller. 

• Insatt

Jag tycker att det är lika vidrigt som att utnyttja andras fattigdom för att köpa sig deras organ. Hur kan man rättfärdiga för sig själv att göra detta? Jag fattar inte!

• lennartsdotter
    Twiist3d skrev 2011-10-20 10:49:46 följande:

Det är inte tillåtet här i Sverige iallafall.

Det är fullt möjligt med surrogatmödraskap i Sverige, men det är krångligt eftersom den kvinna som föder barnet juridskt räknas som barnets biologiska mor. Då får man låta barnet bo med sin biologiska pappa (och genetiska mamma) och efter några år kan den genetiska mamman förhoppningsvis genomföra en närståendeadoption så att barnet blir hennes biologiska barn.

TS: Ett sätt att kontrollera att surrogatmödraskap är frivilligt är att reglera det i Sverige. Det kan tex. jämställas med organdonation och få genomföras altruistiskt dvs. utan ekonomisk ersättning (utöver det pengabortfall som sker i form av tex. frånvaro från arbetet).

• Selfish Geene
    thomas54 skrev 2011-10-20 10:37:06 följande:
    Att en man använder en annan kvinnas kropp i 9 minuter för att tillfredsställa sina behov är förkastligt

Tror någon verkligen att det är en mindre belastning för en kvinna att föda ett barn åt någon annan mot betalning än att ha sex. Och hur skall vi kontrollera att kvinnor gör det frivilligt - alla är väl i stort sätt tvingade till det av ekonomiska grunder
    Ett sätt att lösa problemet med att fattiga kvinnor utnyttjas för urrogatmödraskap skulle vara att tillåta proceduren i Sverige, här behöver ingen sälja sin kropp för att överleva.

Att tillåta surrogatmödraskap skulle även gynna öppenheten och det skulle vara lättare att kontrollerar att människor inte blir utnyttjade 
  • thomas54
    Selfish Geene skrev 2011-10-20 21:55:53 följande:
    Ett sätt att lösa problemet med att fattiga kvinnor utnyttjas för urrogatmödraskap skulle vara att tillåta proceduren i Sverige, här behöver ingen sälja sin kropp för att överleva.

Att tillåta surrogatmödraskap skulle även gynna öppenheten och det skulle vara lättare att kontrollerar att människor inte blir utnyttjade 

Kan man i så fall tillåta prostitution i Sverige med samma argument ?
  • Selfish Geene
    thomas54 skrev 2011-10-21 12:52:29 följande:
    Absolut!
  • Applepie

Åh jag såg ett program om detta häromdagen. Det handlade om folk i det rika västvärlden som inte kunde få barn som då köpte sig en surrogatmamma ifrån det fattiga Indien.
    Jag fick alltså ont i magen när jag såg det här. Jag blev så illa berörd!
    När man har pengar så kan tydligen allt köpas. Och det verkar som att det här har blivit en hel industri. Fy fan säger jag bara! Kräks Helt sjukt Gråter Stackars kvinnor!

• thomas54
    Applepie skrev 2011-10-21 23:09:01 följande:
    Åh jag såg ett program om detta häromdagen. Det handlade om folk i det rika västvärlden som inte kunde få barn som då köpte sig en surrogatmamma ifrån det fattiga Indien.
    Jag fick alltså ont i magen när jag såg det här. Jag blev så illa berörd!
    När man har pengar så kan tydligen allt köpas. Och det verkar som att det här har blivit en hel industri. Fy fan säger jag bara! Kräks Helt sjukt Gråter Stackars kvinnor!

Det jag tycker är sjukas är att om en man köper en kvinnas kropp är det ett brott
    men om köparen är en kvinna så är det hela tydligtvis något man kan gå ut i TV och skryta om
  • Applepie
    thomas54 skrev 2011-10-23 11:14:34 följande:
    Det jag tycker är sjukas är att om en man köper en kvinnas kropp är det ett brott
    men om köparen är en kvinna så är det hela tydligtvis något man kan gå ut i TV och skryta om
    Det är lika sjukt båda två
  • Anton Ring

Moraliska brott misslyckas alltid, och drabbar ALLTID den enskilda kvinnan.
    Än att ha det lagligt och se till att kvinnan för hjälp och stöd av samhället.

Men så är det när man tror sig ha en högre moral, som ironiskt nog skadar mer den enskilda kvinnan än om det vore lagligt helt.
    Inte få bestämma över sig egen kropp, vad faan är det för idioti?

• In121

Ingen tvingar de. Det är individuellt.

• Glimma76
    Bambinoinarrivo skrev 2011-10-20 11:04:47 följande:
    Att vara surrogatmamma är tillåtet även i Sverige. Det är sjukvården som inte får assistera på något sätt vid surrogatmödraskap. 
    Att tex på egen hand inseminera hemma och således bära någon annans barn är helt tillåtet.
    Att ta betalt borde däremot röra sig om barnhandel och det är inte tillåtet.

Personligen skulle jag lätt kunna föda ett barn åt någon annan, men jag skulle aldrig göra det gratis.
    Det är en stor påfrestning och inte helt riskfritt så självklart vill jag ha betalt för besväret.
    Har inga som helst moraliska eller etiska betänkligheter vad det gäller att ta betalt för sex heller. 
    Det är inte tillåtet. Dvs syftet med surrogat är ju att man sedan lämnar över barnet till de betalande föräldrarna som då ska bli juridiska vårdnadshavare, det är det osm är syftet, inte att göra en kvinna gravid bara så ddär för skojs skull.

I Sverige går inte vårdnaden över till någon annan hur som helst, och surrogatmödraskap är helt förbjudet.
  • Glimma76
    thomas54 skrev 2011-10-21 12:52:29 följande:
    jag tycker det.
Svar på tråden Varför skall kvinnor tvingas sälja sin kropp