• Rona

6 månader och hosta

Hej!
    Min dotter på 6 mån har värsta hostan och är jätteförkyld. Hon är väldigt slemmig i halsen och hostar mycket särskilt på nätterna. Ofta vaknar hon då och blir ledsen. Någon som har något tips om vad jag kan göra? Hostmedicin eller slemlösande ger man väl kanske inte till såna små bebisar? Eller?

• Svar på tråden 6 månader och hosta
  • busmor

Vad sjukt, vi ställde ungefär samma fråga samtidigt. Du kan be en läkare att skriva ut Mollipect eller Bricanyl (beror lite på åldern vilket man får, kommer inte ihåg vart gränsen för Mollipect går. Sedan ska du vara observant om slemmet är väldigt segt för då kan det vara RS-virus. Det kan ibland vara farligt för små barn, eftersom de får problem att få bort allt det sega slemmet från luftvägarna. Om hostan sitter i länge, kan det även vara förkylningsastma.

• Rona

Oj då. Tack för ditt svar. Då kanske jag bör kontakta läkare....

• Rona

Förresten, vad är det för symtom på RS-viruset då?

• busmor

Det är just det väldigt sega slemmet. Ibland kan det bli snorbubblor vid näsan. Vad jag vet så har mina barn inte haft viruset, så jag vet inte riktigt. Sök här på FL, det finns säkert flera trådar i ämnet. Dock tycker jag inte att du ska bli jätteorolig, men ha lite extra koll på hennes andning.

• Rona

Jag sökte på nätet. Symtomen var bl.a. blekhet (blåaktig i ansiktet), feber, försämrat allmäntillstånd, andfåddhet, andningsuppehåll, ingen matlust, rödaktiga ögon, snuva och hosta. Det är bara det sista som stämmer in på Ella. Hon är rätt pigg och glad för övrigt om man bortser från hostan och att hon inte vill äta. Sen är hon ju snorig som sjutton och ögonen är rödkantade. Jag avvaktar så får vi se, har koll på henne hela tiden. Känns någorlunda tryggt att vi har ett andningslarm nu.

Svar på tråden 6 månader och hosta