• Anonym (orolig)

Slem i avföring

Jag vet att det finns inlägg om detta redan, men ju mer jag läst runt på internet desto oroligare blir jag! Har haft väldigt trög mage länge, iallafall flera månader, minns att det började när jag var gravid för snart 3 år sedan. Och efter det kan jag inte minnas att jag haft helt normala avföringsvanor sen dess, har aldrig förut haft problem.

Men senaste månaderna har jag känt mig extra stoppad till och från, ibland har jag blivit lös i magen osv.. och sen kanske 2-3 månader tillbaks har jag även upptäckt slem i avföringen men jag har inte velat ringa VC eftersom att jag hoppats att det ska gå över osv. Har ej haft blod i avföringen. Det känns som att det finns massor att tömma om man säger så, som att jag inte har tömt tarmen på länge, dock så kan jag gå på toa varje dag och ibland flera gånger på en dag och få ur mig och oftast är det hårt.

När jag läste att det kunde vara tecken på cancer fick jag panik. Så ringde VC och förklarade, fick en tid om två veckor.

Så då undrar jag, dom kan väl inte ge mig en tid om två veckor om dom misstänker cancer? kan tillägga att jag är 20 år gammal.

Är så rädd för vad det ska vara!! Usch det är hemskt.. oroar mig också över om jag kommer måste göra jobbiga undersökningar.

Hoppas någon orkat läsa och kan komma med råd/svar!!

Mvh!!

• Svar på tråden Slem i avföring
  • Anonym (syrra)

Du skriver inte om du har ont i magen, vad du äter osv lite mer info. behövs nog Kommer det hårda klumpar ibland och slem däremellan ?

Du får nog räkna med jobbiga undersökningar men hellre det än att du skall gå och oroa dig. Det första man brukar göra  är ev. en rectoskopi och kanske du får lämna avföringsprov. Man kan ha blod i avföringen utan att det syns med blotta ögat. De kommer säkert ta lite blodprover också och kanske testa för ev. allergier. Lycka till! 

• Anonym

Jag har även slem i avföringen.
    Blod har jag även, inget jag alltid ser ibland ser det ut som ett blodbad ibland så är det liksom "inbakat" så det syns bara vid avföringsprov.

Jag har dock inte hård mage utan konstant lös mage.
    Jag har väldiga kramper i min mage.

Mig har dom undersökt i flera år nu, dom har inte hittat orsaken.
    Slem i avföringen behöver inte betyda cancer och det bästa är att ta det lugnt och inte oroa sig i onödan.

Jag har fått gjort flera jobbiga undersökningar av mag och tarmkanalen, men jag får vara sövd varje gång så jag slipper det jobbiga.

• Anonym (orolig)

Jag har inte ont i magen, äter väl "normalt?", äter fiberhavregrynsgröt varje morgon, äter endast råris, fullkornspasta, quinoa, fullkornsbulgur osv. De mejeriprodukter jag äter är tex. kvarg, mjölk i kaffet, turkisk youghurt, feta ost och lägsta fetthalt på dessa produkter förutom mjölken. Dricker oftast rätt många koppar kaffe,, några till frukost, några senare på dagen, det kan variera men allt som oftast några koppar om dagen och ibland ganska många koppar. Försöker dricka mkt vatten, dricker minst ett stort glas, ca 50 cl, till frukost, sen lite utspritt under dagen men tex till måltiderna osv. Äter kyckling, fisk, olika kött, försöker få med vitkål, paprika, tomat osv också.

Såå, det blev långt men för att lättare ge en uppfattning så ser mitt kostintag ut sådär, självklart vissa avvikelser men ungefär.

Just för att jag aldrig någonsin förut har haft problem med magen gör att man undrar vad det kan vara, allergier osv..

Tack för ditt svar förresten!!

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2011-10-20 15:42:27 följande:
    Jag har även slem i avföringen.
    Blod har jag även, inget jag alltid ser ibland ser det ut som ett blodbad ibland så är det liksom "inbakat" så det syns bara vid avföringsprov.

Jag har dock inte hård mage utan konstant lös mage.
    Jag har väldiga kramper i min mage.

Mig har dom undersökt i flera år nu, dom har inte hittat orsaken.
    Slem i avföringen behöver inte betyda cancer och det bästa är att ta det lugnt och inte oroa sig i onödan.

Jag har fått gjort flera jobbiga undersökningar av mag och tarmkanalen, men jag får vara sövd varje gång så jag slipper det jobbiga.
    Tack för ditt svar och att du delar med dig!! Kan man be om att bli sövd om dom ska genomföra undersökningar? Eller behövs en särskild anledning?
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2011-10-20 15:45:54 följande:
    Tack för ditt svar och att du delar med dig!! Kan man be om att bli sövd om dom ska genomföra undersökningar? Eller behövs en särskild anledning?
    Jag vet inte faktiskt, beror nog på vem man pratar med.
    Jag har varit sövd vid både gastroskopi och koloskopi flera gånger om.
    Första koloskopin var jag vaken vid och även första gastroskopi, men mina läkare ansåg att jag går igenom så många jobbiga undersökningar så jag ska inte behöva "genomlida" dom om det inte är nödvändigt.

Men sen om man får det som första undersökning eller om det är för jag även har andra grundsjukdomar och är väldigt sjuk i grunden och har många smärtsamma behandlingar och undersökningar i alla fall vet jag inte.

Men går ju att önska :)

Man kan ju få lugnande i alla fall som hjälper ganska mycket
  • Anonym (syrra)

Märker du om det blir värre beroende på vad du äter? Låter ju annars som du äter bra. Skönt att du inte har ont i magen.

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2011-10-20 15:52:24 följande:
    Jag vet inte faktiskt, beror nog på vem man pratar med.
    Jag har varit sövd vid både gastroskopi och koloskopi flera gånger om.
    Första koloskopin var jag vaken vid och även första gastroskopi, men mina läkare ansåg att jag går igenom så många jobbiga undersökningar så jag ska inte behöva "genomlida" dom om det inte är nödvändigt.

Men sen om man får det som första undersökning eller om det är för jag även har andra grundsjukdomar och är väldigt sjuk i grunden och har många smärtsamma behandlingar och undersökningar i alla fall vet jag inte.

Men går ju att önska :)

Man kan ju få lugnande i alla fall som hjälper ganska mycket
    Ja man får väl fråga och se vad dom säger, för det är något jag verkligen bävar för! Usch så hemskt..
  • Anonym (orolig)
    Anonym (syrra) skrev 2011-10-20 15:59:56 följande:

Märker du om det blir värre beroende på vad du äter? Låter ju annars som du äter bra. Skönt att du inte har ont i magen.

Nja inte något märkvärdigt, har dock inte försökt pröva mig fram genom maten om det kan vara något där. Men började äta så någon månad innan sommarn, men har svårt att minnas exakt när det blev mest påtagligt med magen, men som det känns så har den varit trög och inte helt som vanligt väldigt länge. Månader iallafall..

Ja de är skönt att slippa det. 
  • Anonym (ssk)

Jag är sjuksköterska och under utbildningen frågade jag vår mag- och tarmlärare om det här med slem i avföringen. Hon sa att det är något som precis alla har (hela klassen på 90 pers drog en lättnadens suck) och att man inte ska bli rädd om man har det. Om det beror på cancer så är det kopiösa mängder slem det brukar handla om, och i din ålder är det väldigt väldigt sällsynt med tarmcancer. 

• Anonym (orolig)
    Anonym (ssk) skrev 2011-10-20 16:07:56 följande:
    Jag är sjuksköterska och under utbildningen frågade jag vår mag- och tarmlärare om det här med slem i avföringen. Hon sa att det är något som precis alla har (hela klassen på 90 pers drog en lättnadens suck) och att man inte ska bli rädd om man har det. Om det beror på cancer så är det kopiösa mängder slem det brukar handla om, och i din ålder är det väldigt väldigt sällsynt med tarmcancer. 
    Tack för ditt svar, så skönt att läsa!! Orkar inte vara orolig mer känner jag, får hoppas på det bästa och utesluter cancer i mina tankar, kan ändå inte påverka försen man vet vad det är! Kan även tillägga att det är inga kopiösa mängder slem, lite och inte alltid, ibland med lite (ursäkta) avföringssträngar typ..
  • Anonym (syrra)

Håller med den andra ssk här låter inte som någon cancer. Inga smärtor och slem bara ibland talar emot detta. good luck!

• Anonym (krångel)

Jag har lite krångelmage,dock så är det oftast löst,om jag går på morgonen så är det typ som potatismos, brukar klara mig på att gå då,om jag äter mycket så kan jag behöva gå en gång till,då är det lite hårdare,men oftast inte alls så som det "ska" vara. Ibland får jag även akut diareé efter måltider.

Jag har ofta lite slem i avföringen,inte mycket,men kan komma en slemklump då och då,tror att det är ganska normalt.

• Anonym (syrra)
    Anonym (krångel) skrev 2011-10-20 16:53:20 följande:
    Jag har lite krångelmage,dock så är det oftast löst,om jag går på morgonen så är det typ som potatismos, brukar klara mig på att gå då,om jag äter mycket så kan jag behöva gå en gång till,då är det lite hårdare,men oftast inte alls så som det "ska" vara. Ibland får jag även akut diareé efter måltider.

Jag har ofta lite slem i avföringen,inte mycket,men kan komma en slemklump då och då,tror att det är ganska normalt.

Låter som colon irritable/ ibs kan även vara detta som trådstartaren har.
  • Anonym (krångel)
    Anonym (orolig) skrev 2011-10-20 16:13:01 följande:
    Tack för ditt svar, så skönt att läsa!! Orkar inte vara orolig mer känner jag, får hoppas på det bästa och utesluter cancer i mina tankar, kan ändå inte påverka försen man vet vad det är! Kan även tillägga att det är inga kopiösa mängder slem, lite och inte alltid, ibland med lite (ursäkta) avföringssträngar typ..
    Efter att jag har lyckas 3 månader med att få diareé kanske bara 2 gr i snitt varje månad (i sommras var det typ en gång i veckan minst) så brakade min mage ihop nu på kvällen.... =( Käkade,sen var det dasset ca 40 min efter. Trodde jag hade fått ur mig allt,men nu,typ 3 timmar senare så smäller det till ordentligt i magen igen,och fick typ springa in på dasset... Det var som vatten med några få klumpar i. spolar och tvättar händerna,hinner inte mer än upp med byxorna så kommer kramperna igen,sätta sig igen,och nu kom det bara som vatten,MEN,med världens äckligaste slemklump (sträng) i! Annars kan det vara som en halv lillfingernagel,men nu var den säkert minst en dm lång! Såg dock inte ut att vara rent slem,utan även lite avföring "inlindad",därför undrar jag vad du menar med avföringssträngar? Kan det vara något liknande? Kan tillägga att jag är 25 år,nån som vet hur vanligt det är med cancer då? Var jätteorolig för det för flera år sen,men har släppt det nu,och varit säker på att jag "bara" har IBS,men efter den här jätteslemklumpen vart jag fan orolig igen....
Svar på tråden Slem i avföring