• Grus grus

Nej vi äter inte två lagade mål mat per dag.

Min dotter är inte undernärd, hon får i sig det hon ska. Hon har bra energinivå. Men, jag har nu fått veta hur dålig förälder jag är som inte lagar mat på eftermiddagen efter förskolan. Fler som är så här dåliga som jag?
    Så här ser min dotters matdag ut:
    Frukost - fil och musli, alternativ mjölk och flingor, chokladmjölk. Smörgås.
    Frukost på förskolan kl.8:30
    Middag på förskolan kl.12:30
    Mellanmål hemma vid ca kl.16. Kan vara hemmagjord smoothie med knäckebröd, alternativ fruktsallad och juice el dyl.
    Kvällsmat kl.18:30. Gröt, alternativ fil och musli. Smörgås.

Jag är fullt villig att laga mat på kvällen till oss om hon skulle behöva det. När hon börjar skolan och kanske har en massa aktiviteter och sport kommer hon säkert kräva mer mat. Men just nu ser det ut så här. Och tydligen är jag helt kass enligt vissa allvetare. Finns det fler som jag eller är jag unikt dålig?

Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
  • Svar på tråden Nej vi äter inte två lagade mål mat per dag.
  • Nyfiken gul

jag tycker ingenting  särskilt om det egentligen mer än att jag reagerar över att det är lite mycket smörgåsar för ett växande barn även om det är knäckebröd    -  jag är mest bara nyfiken på varför det inte lagas middag?  Äter ni vuxna ingen middag heller?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • MalinEddie

När äter ni middag själva? Vi äter middag runt 17.30 och då också barnen. Lunch äter de på förskolan.

• UnderbaraVi

Lagar lunch och middag när vi är lediga. Annars lunch på förskolan och middag hemma på kvällen.

• Grus grus

Jag äter på jobbet mitt på dagen. Sen äter jag mellanmål och kvällsmat tillsammans med min dotter. När jag var f-ledig åt vi två lagade mål per dag, likaså senare. Men så slutade hon äta. Satt bara och petade i maten och vaknade istället på natten och var hungrig. Jag testade med alla dess sorters mat men inget gick. Så började jag med ett kraftigare mellanmål och sen gröt på kvällen och det gick susen. Sen har vi fortsatt så.

Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
  • SjälvaJag

Din dag ser ut ungefär som våran när det gäller måltiderna, dock kan jag slarva lite ofta och ge KÖPT dricksyoghurt Drömmer

• Natulcien

Alla familjer gör ju som de vill såklart.
    Men växande barn behöver ju två mål lagad mat per dag. Man kan ju göra någon sallad eller soppa som innehåller allt man behöver. Just nu låter det som om din dotter får i sig lite för lite proteiner.

Min sambo och jag äter ibland bara ett mål lagad mat per dag, men sonen får alltid två. När han blir så pass stor att han börjar ifrågasätta varför vi äter olika så får vi väl införa två mål lagad mat varje dag även vi, för hans skull. Så tänker jag.

• sahara sahara

Vi äter inte heller lagad mat på kvällen. Tror jag. Det är en definitionsfråga. Vi brukar duka fram lite av varje, och så äter alla vad de vill. I går åt tvååringen en liten skål fil med havrepuffar, ett ägg, fyra köttbullar, en liten macka, ett lass med gröna bönor, en liten bit tomat och en halv banan.

Hon äter frukost, lunch och mellis på förskolan.

Vi har ätit "riktig" middag på kvällen tidigare, men hon satt ofta bara och petade i maten. Hur nyttig och näringsrik maten än är så hjälper inte det om den inte hamnar i magen.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • GrönaDruvan

Jag förstår faktiskt inte varför du inte lagar middag när du är hemma så tidigt....

Vi gör alltid middag, nästan.... när vi hämtar barnen 18.15, som händer 3 ggr i månaden, då gör vi faktiskt ingen middag. Då blir det välling och smörgås och sen bingen.

• SjälvaJag
    Natulcien skrev 2011-10-20 16:32:46 följande:
    Alla familjer gör ju som de vill såklart.
    Men växande barn behöver ju två mål lagad mat per dag. Man kan ju göra någon sallad eller soppa som innehåller allt man behöver. Just nu låter det som om din dotter får i sig lite för lite proteiner.

Min sambo och jag äter ibland bara ett mål lagad mat per dag, men sonen får alltid två. När han blir så pass stor att han börjar ifrågasätta varför vi äter olika så får vi väl införa två mål lagad mat varje dag även vi, för hans skull. Så tänker jag.
    Vad händer om de får i sig för lite proteiner?
  • Natulcien
    SjälvaJag skrev 2011-10-20 16:41:27 följande:
    Vad händer om de får i sig för lite proteiner?
    Proteiner är ju kroppen byggstenar. Behövs för kroppens vävnader. Om man äter för lite protein kan man t.ex. drabbas av håravfall, sköra naglar, trötthet, flera infektioner, avmagring.
    Man behöver 0,8 gram per kilo kroppsvikt. Behöver ju inte vara kött, fisk eller ägg. Kan ju vara baljväxter eller sojaprodukter istället t.ex.
Svar på tråden Nej vi äter inte två lagade mål mat per dag.