• Skumpis

Symtom vid första tandsprickningen?

Min lille kille på 5 månader har varit otroligt gnällig och skrikig på kvällarna nu i snart en vecka. Han har haft feber ett par kvällar men även de kvällar han varit utan feber har han skrikit konstant. Han sover dåligt, när han vaknar så skriker han direkt. Ibland skriker han så mycket att han inte kan äta. Det är värst på kvällarna. Kan det vara tänder på gång?

*Vilka symptom hade era små vid deras första tandsprickning?
    *När kom den första tanden?

• Svar på tråden Symtom vid första tandsprickningen?
  • Themis

I min bibel om barn som jag faktiskt tycker är vettig (många böcker är inte det enligt min mening) så står det att barn inte får feber för att de får tänder. Antingen är de sjuka OCH får tänder eller är de bara sjuka, och vi lurade oss själva med det där minst fyra varv innan det slutligen kom några första tänder, veckan innan ettårsdagen(!).

Men nu när vi sett några fler tänder titta fram så ser man liksom att tandköttet blir lite vitaktigt och svullet där en tand är på väg. Det är också lättare att känna efter om det är nåt på gång än att se det. Vissa barn vill gnaga och bita eller blir gnälliga, men inte alla.

• jomma

Inga symptom! Plötsligt tittade två tänder fram och DÅ var han gnällig precis den dagen då de bröt igenom. Han blödde från tandköttet så det gjorde nog ont.
    5,5 mån

När jag tänker efter gjorde han en lustig grej med läpparne 1 v innan. Han liksom sög in läpparna hela tiden.

• Jefa

Ett tag dregglade Emma extremt mycket och "alla" sa att "Nu kommer tänderna". Hmm...det tog ca 6 månader till efter det och då hade hon inga tecken alls. INte grinig, dregglande eller något sånt

• feather

Inga tecken här heller....Helt plötsligt var det 1 risgryn som blev 2 3 o 4 utan förvarning eller liknande

• Melancholic

min son som för övrigt fått typ alla tänder precis har haft dessa symptom

*extra mycket dreggel(niagarafall)
    *stoppat händer eller saker i munnen(pga att det kliar lr gör ont)
    *extra gnällig och klängig(iaf vid de flesta av dom)
    *sovit dåligt
    *feber och diarre(mina ´bvc-tanter har sagt att det hör ihop iaf)
    *ätit dåligt(framför allt varm mat)

hm, tja de är väl de. inte alla vid alla ggr såklart men ungefär så har det sett ut..

• Fostermamman

Kanske liten aning oroligare nattsömn och lite mer gnäll dagtid, annars inget särskilt. Har också läst att feber inte har med tandsprickning att göra utan enbart är tecken på sjukdom...

• Sannas Mamma

Jag har väntat å väntat å väntat. men sen gav jag upp, tänkte inte att jag skulle bry mej mer.så nu kring jul har hon skitit löst och ca 4 blöjor om dagen istället för en som vanligt.
    tänkte bara att de e nog för att hon ätit så mycket. dreglat har hon alltid gjort.
    så när vi kommit hem och allt e lugnt efter jul så börja hon bli förkyld,snorig som fan iaf.
    guud va drygt tänkte vi bara, nu blir hon nog vrålsjuk,så blir vi det oxå..
    Men! Vi kikade i hennes mun, vilket vi inte gjort på länge eftersom vi gett upp hoppet om tänder( ) så kände vi en vass liten pigg det syns inte än,men det känns tydligt.
    det var dagen innan hennes 10månaders dag (den 28/12). nu e de tre st små piggar på g

• Skumpis

Det var ingen tandsprickning Vilgot hade utan tredagarsfeber

Men nu undrar jag igen
    Han har varit lös i magen i en vecka och snorig i näsan utan att vara förkyld. Kan det vara tänder nu då???

• Michaela83

NÄR får dem tänder.. Jag misstänker att det är en tand på väg upp här, men wilma är bara 2månader. Kan det stämma?

• Skumpis

Michaela - Ovanligt men det är möjligt.

Svar på tråden Symtom vid första tandsprickningen?