• myran82

Jag får eksem av min förlovningsring. Finns det någon mer?

Jag har en förlovningsring i rödguld, 18 karat.

Jag får eksem under och brevid min förlovningsring, blir rött, kliar och jag får blåsor. Detta kommer och går och nu senast i måndags fick jag ta av mig ringen och har fortfarande märken på fingret, går upp några blåsor osv.

Någon annan som har detta problemet?

• Svar på tråden Jag får eksem av min förlovningsring. Finns det någon mer?
  • SilverEmma

Det kan inte lösas så enkelt som att pensla insidan med genomskinligt nagellack?

• Faile
    SilverEmma skrev 2011-10-20 19:20:27 följande:
    Det kan inte lösas så enkelt som att pensla insidan med genomskinligt nagellack?
    Och att komma ihåg att ta av ringen när man duschar, tvättar händerna och diskar. Fastnar lätt tvålrester under annars som kan orsaka irritation.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • ettplustack

Du kan lämna in ringen till guldsmed så lägger de på ett lager i ringen en slags legering eller vad de kallar det :)

• Lena

Det låter som den innehåller något du är allergisk mot som tex nickel

• Benzaiten

man kan få svamp under om det blir fuktigt, var noga med att se till att torka ordentligt torrt efter du tvättat händer, diskat o så... vet en del som fått sånna problem du beskriver just för att det blivit fuktigt o det blivit hussvamp under. Se oxå till att ta av ringen till natten o lufta huden när du sover.

Det kan ju såklart även vara allergi om du har osis, men har du tur så kan du bli bra bara genom att tänka på o ändra dessa saker...  det kan ju ta lite tid innan du märker resultat eftersom svampen tar tid att läka ut, vila fingret från ringarna tills dess, sen kan du prova att bära dem igen o vara noga med att hålla torrt.

annars är legering som babystar nämner ett alternativ om det visar sig bero på allergi. Är det svamp hjälper dock varken nagellack eller legering.

Får du kontaktallergi av andra guldsmycken du bär? Andra metaller?

• Benzaiten
    Benzaiten skrev 2011-10-20 19:48:09 följande:
    man kan få svamp under om det blir fuktigt, var noga med att se till att torka ordentligt torrt efter du tvättat händer, diskat o så... vet en del som fått sånna problem du beskriver just för att det blivit fuktigt o det blivit hussvamp under. Se oxå till att ta av ringen till natten o lufta huden när du sover.
    hahaha! HUDsvamp ska det stå... inte hus haha!
  • Havsjungfrun

Så får jag också ibland men sedan jag började med att ta av mig ringarna på natten har jag inte haft några problem. Det blir lätt tätt ch fuktigt. Så börja med att testa det.

• myran82

Jag har aldrig ringen på mig när jag duschar, diskar eller sover. Tvättar händerna med den däremot.

Jag vet inte om jag tål andra guldsmycket, använder det sällan men har för mig att det kliar på öronsnibbarna när har använt mina guldörhängen som jag har när jag ska vara extra fin. Har små silverörhängen dagligen och de har jag inget ont av.

Kanske ska testa med att sätta på mig ett halsband och de om det blir någon reaktion.

• Alvi

Samma här, särskilt med vigselringen som är något mindre än förlovningsringen. Tar av dem på natten, det hjälper.

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • MartinaE

samma här, jag kan inte ha min vigselring, däremot kan jag ha min förlovningsring.

• virre85

Jag får inte eksem men från och till tappar jag skinnet under ringarna, huden ser lixom lite rosa och ny ut under ringerna nu för tiden, typ som ett är. Inget som kliar eller som jag störs av bara lagt märke till

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Johan70

Det är nog inte materialet som är problemet, däremot kan man få eksemliknande symptom om den sitter för tajt. Ringen är kanske en storlek för liten?

• myran82
    Johan70 skrev 2011-10-20 20:51:44 följande:
    Det är nog inte materialet som är problemet, däremot kan man få eksemliknande symptom om den sitter för tajt. Ringen är kanske en storlek för liten?

Ringen är inte för liten, nästan lite åt det stora hållet.
  • Vivienne74
    myran82 skrev 2011-10-20 20:58:56 följande:

definitivt legering eller nagellack på insidan.

så gör jag på min klocka.. målar insidan och whoops är problemen borta.  
  • Johan70
    myran82 skrev 2011-10-20 20:58:56 följande:
    Då vet jag inte, men då kanske det stämmer det som andra säger, nämligen att det kommer in tvål och annat där då som irriterar?
  • BuoBä

Är ringen kupad på insidan så fastnar det lätt vatten och fukt som kan ge eksem. Jag får exakt samma problem som dig om jag inte är noga med att torka runt och under ringen. Jag tar av ringen hemma för att lyfta och brukar växla hand också. Bor i Norge och här har de ringarna på höger hand så jag är omväxlande gift "på svenska" och "på norska".

Svar på tråden Jag får eksem av min förlovningsring. Finns det någon mer?