• tahira

Rökt tonfisk??

Jag undrar om det är okej att äta rökt tonfisk? Jag är egentligen vegetarian och har därför inte satt mig in i hela matgrejen så mycket eftersom jag ändå inte äter så mycket av det man ska undvika (forutom ostar och olika drycker) men jag tänkte att jag kanske skulle prova en liten fiskbit på nyår..

Någon som vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-30 23:24:19:
    tack för svaren. Jag lyckades äntligen hitta rätt på livsmedelverkets sida (lyckades av någon anledning missa rubriken \"kostråd för gravida..\" )

nehej, då blir det ingen tonfisk då. Vill ju inte äta när slv säger nej. Tack igen för svaren

• Svar på tråden Rökt tonfisk??
  • Mupp

Tonfisk ska du enligt livsmedelsverket hålla dig ifrån om det inte är sådan på burk. Men det hade du väl inte tänkt sätta i dig på nyårsafton ?

• Snova

Nje, skulle ej tro det. Tonfisk är som sagt ovan ett no-no och rökt är inte heller bra om det inte är helt nyrökt och det är svårt att hitta! (Däremot att ta en minibit tonfisk ngn enstaka gång kan ej vara ngn fara. Inga kvinnor i fertil ålder ska äta tonfisk så allt man ätit tidigare finns lagrat och spökar. Ingen att noja så värst över mao!)

Skippa det är min gissning!

• tahira

tack för svaren. Jag lyckades äntligen hitta rätt på livsmedelverkets sida (lyckades av någon anledning missa rubriken "kostråd för gravida.." )

nehej, då blir det ingen tonfisk då. Vill ju inte äta när slv säger nej. Tack igen för svaren

• Martina 76

Jag har visst råkat missa det där med att endast konserverad tonfisk går bra. Jag käkade en bit på julafton.

Fasen, man blir ju helt nojig över alla kostråd...man råkar äta något som står på nej-listan och sen får man ågren. Jag tycker att det blir lite jobbigt ibland. Man ska inte göra si, man ska inte göra så... Varmrökt går bra men inte kallrökt, inte syltor, inte potatissallad etc. på resaurang... Usch, jag blir helt nojig!!!

• Snova

Martina, det är onödigt att noja. Sluta noja, börja skoja!

Gör såhär; Kolla in listan över vad du bör undvika och skriv upp de saker du gillar och äter hyfsat ofta. Ha alltid lappen i plånboken eller dylikt du alltid har med dig. Då är det LÄTT att kika hur det ligger till med olika saker.

Jag har snabbt lärt mig de ca fem saker jag gillar men ej får äta. Äter aldrig ost vilket ju underlättar lite. Har aldrig tyckt ngt kännts svårt!

Hoppas mitt tips kan hjälpa!

• Snova

Eller skriv ut hela "nejlistan" och ha i plånboken! Men plugga in de grejer du äter ofta så är det lätt att veta, så mkt saker blir det inte!

Strunta i att du åt tonfisken, se mitt svar ovan. Varmrökt ska vara nyrökt!

Svar på tråden Rökt tonfisk??