• JohannA11

Helsingborg? Eller Malmö?

Hur är det att bo och leva i Helsingborg? Ska man bo i Malmö i stället?

• Svar på tråden Helsingborg? Eller Malmö?
  • Marängen86

Jag har bott både i malmö och i helsingborg. Gillar helsingborg bättre. Det är mindre, mysigare, man kan i praktiken gå överallt. Samt att bostadspriserna är lägre i helsingborg.  Har du några frågor, skriv:)

• JohannA11
    Marängen86 skrev 2011-11-14 14:18:21 följande:
    Jag har bott både i malmö och i helsingborg. Gillar helsingborg bättre. Det är mindre, mysigare, man kan i praktiken gå överallt. Samt att bostadspriserna är lägre i helsingborg.  Har du några frågor, skriv:)

Hej!

Var i Malmö har du bott? Jag har också bott där, är uppvuxen i Höllviken :)

Vilka områden är bra i Helsingborg? Bor du i Helsingborg?

Vi ska byta den lägenheten vi har i Göteborg mot en i Helsingborg, hoppas på en 4:a och det går lika bra att bo inne i HBG som utanför, i te x Bjuv eller Åstorp, har hört att Bjuv inte är så bra? 
  • Ragnar

Jag är uppväxt i Helsingborg och älskar den staden så jag är kanske lite partisk. Har ofta varit i Malmö eftersom min syster bor där och jag skulle inte vilja bo i Malmö. Anledningen till att min syster hamnade i Malmö var att hon inte hittade någon lägenhet i Helsingborg eller Lund. Hade jag jobbat i Malmö hade jag nog valt att bo på någon annan ort, tex Lund eller någon av de mindre byarna mellan Lund och Malmö.
    Vilka områden som är bra i Helsingborg vet jag faktiskt inte då det var 10 år sedan jag flyttade därifrån, så det kan ju ha ändrats en del och så har det ju kommit en del nya områden senaste åren. Men jag är uppväxt på Norr (Tågaborg, Olympia och Ringstorp) och för 15 år sedan var det i alla fall bra områden. Fast lite för nära stan för min del så jag skulle inte valt att bo där i dag då jag föredrar landsbyggden.

• JohannA11
    Ragnar skrev 2011-11-15 14:48:55 följande:
    Jag är uppväxt i Helsingborg och älskar den staden så jag är kanske lite partisk. Har ofta varit i Malmö eftersom min syster bor där och jag skulle inte vilja bo i Malmö. Anledningen till att min syster hamnade i Malmö var att hon inte hittade någon lägenhet i Helsingborg eller Lund. Hade jag jobbat i Malmö hade jag nog valt att bo på någon annan ort, tex Lund eller någon av de mindre byarna mellan Lund och Malmö.
    Vilka områden som är bra i Helsingborg vet jag faktiskt inte då det var 10 år sedan jag flyttade därifrån, så det kan ju ha ändrats en del och så har det ju kommit en del nya områden senaste åren. Men jag är uppväxt på Norr (Tågaborg, Olympia och Ringstorp) och för 15 år sedan var det i alla fall bra områden. Fast lite för nära stan för min del så jag skulle inte valt att bo där i dag då jag föredrar landsbyggden

Tack för tipset! Jag föredrar också att bo i en lite by, te xBjuv eller Åstorp, kännder du till dessa?   
  • JohannA11
    JohannA11 skrev 2011-11-15 16:39:39 följande:

Tack för tipset, jag föredrar också att bo i en mindre by, te x Åstorp eller Bjuv, känner du till dessa?
  • Misse87
    JohannA11 skrev 2011-10-20 20:58:09 följande:
    Hur är det att bo och leva i Helsingborg? Ska man bo i Malmö i stället?
    jag gillar hbg. =)
    gillar inte alls malmö.. bor själv utanför hbg =)
  • JohannA11
    Misse87 skrev 2011-11-15 16:41:44 följande:
    jag gillar hbg. =)

ok, känner du till Bjuv/ Ekeby och Åstorp? Är dessa områden bra att bo i?
  • Misse87
    Misse87 skrev 2011-11-15 16:41:44 följande:
    jag gillar hbg. =)
    Jag bor i Örkelljunga dock 5 mil från Hbg men hbg är en mycket fin stad =)

och jag trivs jätte bra i örkelljunga =)
  • JohannA11
    Misse87 skrev 2011-11-15 20:17:43 följande:
    Jag bor i Örkelljunga dock 5 mil från Hbg men hbg är en mycket fin stad =)

och jag trivs jätte bra i örkelljunga =)

Örkelljunga ligger lite långt bort fr HBG
    , men man kan aldrig säga aldrig  
  • Misse87
    JohannA11 skrev 2011-11-15 20:36:58 följande:
    Örkelljunga ligger lite långt bort fr HBG
    , men man kan aldrig säga aldrig
    ja jo sant men det är en fin och mysig hålla..bor hellre i örkelljunga är åstorp eller perstorp =P
  • Ragnar
    JohannA11 skrev 2011-11-15 16:40:43 följande:
    Tack för tipset, jag föredrar också att bo i en mindre by, te x Åstorp eller Bjuv, känner du till dessa?
    Jag har aldrig bott där själv men jag har vänner som bor både i Bjuv och Påarp och de trivs jätte bra. Vet inget om Åstorp men kan tänka mig att det inte är så stor skillnad. I de orter som ligger runt Helsingborg är det oftast dyrare att bo nära stationen. Men så är det väl i de flesta orter som ligger på bra pendlingsavstånd till större städer.
  • älskarlivet81

Jag har bott i både Malmö och Helsingborg. Sällskapet jag bodde med i Helsingborg var fruktansvärt, men staden är mysig! 

Jag är född och uppvuxen i Malmö och den staden har också sin charm.
    Nu bor vi i en liten by mitt emellan Malmö och Lund 

• Marängen86

Nu är det här bara en generalisering av Bjuv; Anna Anka kommer därifrån. Har du sett senaste säsongen av arga snickaren avsnitt 1? Hehehehehe. Som sagt, bjuv är inte så omtyckt i hbg.

• frökenelisabeth
    JohannA11 skrev 2011-11-15 16:40:43 följande:
    Om du föredrar en mindre by är det nog bättre att satsa på Helsingborg, troligtvis får du mer småstadskänsla där. 

Själv älskar jag Malmö, har bott där i tio år, och tycker det är en helt fantastisk stad. Skulle aldrig nånsin kunna flytta till Lund, t ex. Men det är ju jag det  
Svar på tråden Helsingborg? Eller Malmö?