• YOUnMe

Föräldrapenning på betalda röda dagar?

Jag har en fråga angående föräldrapenning.
    Sambon och jag satt och planera lite julledighet och kom in på att det är ett betydligt bättre år nästa år.
    Då kan man plocka ut 5 semesterdagar och få 15 lediga dagar i sträck har jag för mig det blev.

Dock hoppas jag på att bli gravid så snart som möjligt och isf så är iaf någon av oss föräldralediga under den tiden. Men vad är det som gäller egentligen?

Dem där röda dagarna som heltidsanställda med månadslön får "gratis" blir man av med dem när man är föräldraledig? Känns "orättvist" att man måste plocka föräldradagar för att få betalt på dem dagar som man skulle varit ledig med betalt om man jobbade. Förstår ni?

Är det någon som vet hur allt sånt här fungerar? 

• Svar på tråden Föräldrapenning på betalda röda dagar?
  • Sapato

Ja försäkringskassan räknar 7dagar istället för 5dagar som man oftast jobbat per vecka.
    Alltså för att få ut full fp måste du ta 7dagar på en vecka men om du jobbar är det 5 dagar bara. Så du måste slösa dina fp-dagar för fullt betalt

• Cia o krabaten

Beror lite på hur gammalt barnet är kan man säga.

Rent krasst så behöver du inte ta en enda dag med FP (föräldrapeng) om du inte vill och har råd att låta bli.
    Sen kan det vara bra att veta att om man vill ha 80% av sin lön så ska man ta ut 7d/v då FP beräknas på 7d/v, medan sjukpenning tex beräknas på 5d/v.
    Så vill man ha ut pengarna så ska man ta 7d/v oavsett röda dagar eller inte.
    Vill man sara på sina dagar behöver man inte ta några eller så kan man ta hlften eller vad som nu passar ens ekonomi.
    Är barnet däremot över 1år så måste man ta ut minst 5d/v för att skydda sin SGI. Och då får man ta ut oavsett röda dagar eller inte. FP bryr sig inte så mycket om röda dagar

Ang att vara ledig "med betalning" på röda dagar när man jobbar så stämmer dte ju inte riktigt så dessa röda dagar är inräknade i årsarbetstiden redan när ens schema fastställs för året. 

Hoppas du blev lite klokare. 

• Billabong

Jag har brutit min föräldraledighet och gått tillbaka i tjänst med semester under sådana arbetstagarvänliga jul- och nyårshelger.
    Då gick jag i tjänst omkring 20 december och gick tillbaka på föräldraledighet kring 11 januari och det gick åt bara 9 eller 10 semesterdagar, då 5 arbetsdagar var aftnar/röda dagar.

Men om du inte gör så, utan är föräldraledig så måste du ta ut FP alla dagar du vill ha ersättning för. 

• YOUnMe

Så det är alltså ok att gå tillbaka i tjänst en kort period sådär? Vad brukar företagen säga? Sen antar jag att föräldrapenningen inte är semestergrundande eller?

• älskarlivet81
    YOUnMe skrev 2011-10-21 13:30:21 följande:
    Så det är alltså ok att gå tillbaka i tjänst en kort period sådär? Vad brukar företagen säga? Sen antar jag att föräldrapenningen inte är semestergrundande eller?
    De första 120 dagarna är semestergrundande..

Du har rätt att bryta din ledighet 3 gånger/år, så företaget kan inte säga något..
  • Lillael

Hur många dagar som är semestergrundande beror på vilket avtal företaget följer. Jag har minst 350 dagar om jag inte mins helt fel.

• älskarlivet81
    Lillael skrev 2011-10-21 13:38:37 följande:
    Hur många dagar som är semestergrundande beror på vilket avtal företaget följer. Jag har minst 350 dagar om jag inte mins helt fel.
    oj då, ja då är det väl minst 120 dagar som är semestergrundande. Jobbar man privat är det då säkert bättre avtal.
  • Billabong
    YOUnMe skrev 2011-10-21 13:30:21 följande:

120 föräldradagar är semesterlönegrundand enligt lag, men 180 om man är ensamstående.
    Enligt kollektivavtal eller policy kan en arbetsgivare ha generösare regler. Exempelvis statliga avtal ger ofta full semester till föräldralediga, men du får kolla med din chef/personalavdelning vad som gäller hos er. Eller läsa själv i avtalet.

Min arbetsgivare tyckte det var bra att jag tog ut semestern under föräldraledigheten, annars hade jag ju bara bunkrat  upp ett berg av semesterdagar som hade blivit svårare att planera ledigheten för. Som föräldraledig hade jag ju en vikarie.
    Så här gjorde jag andra föräldraledigheten. Den första valde jag att istället avsluta föräldraledigheten med en månads semester. 
  • Anne69

Vi har också gjort så att vi bryter föräldraledighet för semester i samband med "bra" långhelger, vanligtvis jul eller påsk. Precis som du skriver så har man inget för det i år.....men sen kommer många bra år! De flesta arbetsgivare tycker att det är bra att man tar ut lite av sin semester eftersom de annars bygger upp så stora semesterlöneskulder.

• YOUnMe

Då tänker jag absolut göra så när det är vår tur att få vara föräldraledig!
    Hade faktiskt ingen aning om att man fick göra så! Ibland är familjeliv bra att ha! :)
    Överlag så tycker jag det är väldigt krångliga regler vad gäller föräldrapenning. Får man någon som helst hjälp med detta när det är dags eller måste man läsa sig in på varenda lite detalj-regel själv? 

Försökte leta i vårt avtal vad gäller med semestergrundande dagar. Men jag kunde inte hitta något. Men det är ju inget jag kan påverka så det får man ju helt enkelt fråga när det är dags. 

• Anne69

Tyvärr behöver man lära sig mycket själv om man vill maxa sin ersättning vid föräldraledighet! Reglerna om just föräldrapenning är inte så krångliga och man får komma på besök på Försäkringskassan om detta. Men minst lika viktigt är den ersättning många får genom sina kollektivavtal. Kolla det allra först! Både för dig och för din man. Utifrån vad som står där kan ni sen börja räkna.........

Tänk på att avtalen ofta är mer generösa än vad lagen ger - den stipulerar ofta en miniminivå.  

Svar på tråden Föräldrapenning på betalda röda dagar?