• mariemaruschka

Vänder sig på mage i sömnen. Risk för PSD?

Jag har en dotter på strax över 9 veckor.
    Hon har precis nyligen börjat böka sig över från rygg till mage när hon sover och verkar sova som allra bäst då. Försöker jag vända henne tillbaka blir hon irriterad och skriker, tills hon vänt sig över på mage igen då hon oftast somnar om.

Jag, däremot, sover knappt alls när hon ligger på mage av rädsla för alla risker man blivit uppskrämd med när barnet sover på mage.

De senaste nätterna har jag somnat tillslut ändå av ren utmattning. 
    Jag ser till att det är helt fritt runt henne. Inga täcken eller kuddar.
    Jag har svalt i sovrummet. Ingen av mig och hennes pappa är rökare, jag tar inga mediciner eller något annat som "ingår i riskfaktorerna".

Nu har jag funderat på att köpa ett andningslarm, för att kunna slappna av och somna även fast hon ligger på magen.
    Men eftersom vi samsover så vet jag inte vilket som är bäst? Jag helammar också och hon äter med mellan 1 och 3,4 timmars mellanrum.

BVC och baby-butikerna är inte mkt till hjälp.

Är det någon som haft eller har likadant med bebisar som gärna vill sova på mage?

• Svar på tråden Vänder sig på mage i sömnen. Risk för PSD?
  • Husis

Mina barn sov som allra bäst på mage när de var små.

• OktoberMamma87

Min son sov alltid på mage från att han själv kunde rulla över och han är idag en glad och frisk 2-åring :) På BVC sa dom att det inte var mycket att göra åt om han själv la sig så, man kan ju inte ligga och oroa sig hela nätterna. Dessutom är jag och min sambo födda under den tiden man sa att barnen skulle sova på mage och för oss och våra syskon har det ju gått bra.

Men om du verkligen känner dig orolig och inte kan sova så är väl ett andningslarm ett bra alternativ, det är ju du som ska känna dig trygg. Ingen av er kommer må bra av att du ligger vaken hela nätterna. 

• Flisan79

Finns ett larm som heter Respisense ditto. Det är tydligen bra och fungerar vid samsovning.

Sömn är viktigt så för oss har andningslarm varit räddningen. Vi har dock ett i spjälsängen.

• Ängel8401

Om hon vänder sig själv och bökar, använd sovpåse eller pyjamas istället för täcke och ta bort kudden och låt henne/honom sova. PSD är sällsynt på barn över 6 månader. Min är 5 månader och har sovit på mage sen jag kom på att det var det enda som fick honom att sova. Nu mer spelar ingen roll hur jag lägger honom, han springer i princip runt i sängen när han sover hihi  

• levelivia

Just sovpåse tror man öka risken för PSD pga barnen kan bli för varma. Ett täcke kan barnet sparka av sig men sovpåsen sitter kvar. 

• Pumpkin

Vi använde andningslarm (dock i vagga/spjälsäng) redan från start, trots att sonen sov på rygg tills han var 6-7 veckor. Då lade vi honom på mage i babygymmet för att han skulle få träna nacken, och där somnade han. Efter det gick det inte att få honom att sova på rygg och han har sovit på mage sedan dess (han är 17 månader idag). Man måste komma ihåg att risken är jättejätteliten. Det verkar inte finnas några andra riskfaktorer hos er (är barnet fullgånget?) så jag skulle försöka att koppla bort oron och låta henne sova på mage eftersom hon verkar vilja det. Och skaffa ett Respisense som är det som rekommenderas vid samsovning

• Ängel8401
    levelivia skrev 2011-10-20 22:46:44 följande:
    Just sovpåse tror man öka risken för PSD pga barnen kan bli för varma. Ett täcke kan barnet sparka av sig men sovpåsen sitter kvar. 
    Sovpåse eller pjamas eller liknande nattplagg för att inte ligga naken då? Eller naken funkar väl med, vet ju inte vad de har för temp i sovrummet ;) det är ju då värmen, inte sovpåsen i sig som ökar risken för PSD... 
  • mariemaruschka

Tack så väldigt för era svar! Redan nu känns det tryggare och jag ska kolla upp larmen ni rekommenderat! Jag har även hört om ett larm som heter snuza, som fästs på blöjan. Men det kanske inte funkar vid magsovning. För övrigt så är min dotter fullgången och frisk och pigg sedan start, så inga andra riskfaktorer finns. Fortsätt väldigt gärna berätta om ni haft det likadant, alla berättelser om samma upplevelser är enormt betryggande!

• Orolig2

Vi har haft samma bekymmer med dottern. Jag ringde BVC och frågade vad jag skulle göra för jag vågade knappt sova. Sköterskan svarade, precis som du säger, att man kan ju inte sitta vaken och vända rätt hela natten . Dessutom sade hon att kan bebisen själv kravla över på mage så kan de reglera huvudet själv så de får luft.
    Dottern är nu 13 månader och sover fortfarande på mage som en liten groda.

Sen var det ju inte så värst länge sedan som bebisar skulle sova på mage och även om forskningen går framåt så slutade ju inte alla vi andas som låg på mage

• Bollen2

Rullar de över själva är det absolut ingen fara, sa de på BVC.. Även om de somnar på rygg kan de ju rulla över under natten. Man kan ju inte sitta och vakta hela tiden. Min sov på rygg sedan han började rulla över. Sen den dagen har han alltid rullat över och sovit på mage.

Svar på tråden Vänder sig på mage i sömnen. Risk för PSD?