Överaktiv 3-åring?
Hej!
Jag har en son på snart 3 år. Jag säger jag för min sambo är inte biologisk förälder utan hans andramamma som två egna barn i tonåren som bor hos oss varannan vecka.
Isak, min 3-åring, är en glad, pigg, charmig liten kille med en stark vilja och en stor portion humor. Så vad är då problemet?
1. Han stoppar fortfarande saker i munnen, t ex han äter grus och sten och vill ofta stoppa saker i munnen. Det gör både mig och dagispersonalen orolig. Dels för att han ska sätta något i halsen när han leker och dels för att vi tycker att han borde lärt sig att man inte äter grus eller PlayDoh lera.
Vad kan man göra åt det?
2. När han leker byter han aktivitet väldigt ofta. Dagispersonalen verka tycka det är ett problem eftersom han, när de delar in gruppen i smågrupper, springer mellan grupperna. De försöker hålla kvar honom i 5 minuter, men det är svårt. Efter 2 minuter vill han göra något nytt.
Är det här vanligt? Är det symptom på överaktivitet eller ADHD?
3. När vi är ute i någon park eller i affären, dröjer det inte mer än 10 minuter förrän han springer ifrån oss. Det verkar som han blir uttråkad och då "drar" han. Han är helt orädd. Under hela sommaren har jag jobbat med honom genom att jag hämtar in honom, dvs jagar honom för att till slut få tag på honom. När jag fått tag på honom säger jag bestämt att han inte får springa ifrån oss. Efter upprepade tillfällen blir jag arg och skäller på honom, men det hjälper ju inte.
Nu har jag testat honom vid något tillfälle att låta honom dra iväg, men att jag fortfarande kan se honom. Han bryr sig inte utan går iväg hur långt som helst. När han är ca 50m från mig och jag inte bryr mig utan säger att nu går jag, och går åt ett annat håll. Ja då kommer han för det mesta. Men det är väldigt jobbigt och vi blir ju så oroliga när han sticker iväg på det viset.
Vad ska vi göra? Ska vi göra något?
Anledningen till att jag ställer dessa frågor i ett och samma inlägg är att jag tror man behöver ha hela bilden, speciellt problem 2 och 3. Hänger de här sakerna ihop?
Trött mamma