• Catbride

Stor viktuppgång vid graviditet - sen stor nedgång. Hur ser era kroppar ut??

Varför jag undrar är för att jag är lite rädd att min mage (ffa) kommer att se ut som en skrynklig säck om jag går ner alla graviditetskilon igen.

Innan jag fick barn så lyckades jag med hjälp av Viktväktarna och motion gå ner från 66kilo till 51-52 kilo. Då var det inga problem alls för huden att "dra ihop sig". Trivdes super med min kropp då.

Med sonen gick jag upp 20 kilo (från 54 till 74) sen ner till 60, blev gravid med dottern, gick upp till 79kilo och sen ner till 66 IGEN!!!

Nu har jag tagit mig i kragen och bestämt mig för att satsa på att komma ner till 54kilo. Är med i Viktväktarna och tränar 3-4 ggr i veckan, kombinerar styrka och konditionsträning. Hitills har det gått bra, väger nu strax under 60 - MEN magen blir bara mjukare och sladdrigare! Om jag går ner till 54 så kommer den ju att vara alldeles skrynklig och hängig, eller?? 

Har det med åldern att göra? Fick inga bristningar under mina graviditeter, förutom 2 små runt naveln.

Så ni som gått upp runt 20 kilo eller mer under graviditeten - och sen ner igen - hur ser ni ut?? Hur gamla är/var ni när ni fick barn??

(jag är 34år, fick första barnet när jag var 31, och andra när jag var 33. Är 1,56m lång - dvs rätt så kort)

• Svar på tråden Stor viktuppgång vid graviditet - sen stor nedgång. Hur ser era kroppar ut??
  • Benjimom

Jag vägde 54 när jag blev gravid tvingades gå upp först till 59 pga att jag va underviktig så dom va rädda att jag skulle förlora barnet annars.

Sen gick jag från 59 till 80 kilo. Dagen efter förlossningen vägde jag 61 kilo två veckor senare vägde jag 58 nu väger jag 56 kilo.

Kan tillägga att jag är 20(19 när jag födde) år och 174cm lång

• Catbride
    Benjimom skrev 2011-10-20 22:23:00 följande:
    Jag vägde 54 när jag blev gravid tvingades gå upp först till 59 pga att jag va underviktig så dom va rädda att jag skulle förlora barnet annars.

Sen gick jag från 59 till 80 kilo. Dagen efter förlossningen vägde jag 61 kilo två veckor senare vägde jag 58 nu väger jag 56 kilo.

Kan tillägga att jag är 20(19 när jag födde) år och 174cm lång
    Jo, men hur ser din mage ut?? Har huden dragit ihop sig så det ser "snyggt" ut eller är det påsigt, om du förstår hur jag menar ...

Du är ju så ung så din kropp återhämtade sig säkert mycket fortare än för oss gamla tanter

Grattis till bäbisen förresten!!
  • Benjimom
    Catbride skrev 2011-10-20 22:32:48 följande:
    Jo, men hur ser din mage ut?? Har huden dragit ihop sig så det ser "snyggt" ut eller är det påsigt, om du förstår hur jag menar ...

Du är ju så ung så din kropp återhämtade sig säkert mycket fortare än för oss gamla tanter

Grattis till bäbisen förresten!!
    Den är ihopdragen fast den är ju lite putigare under navlen mot innan pga att det är lite mer skinn där. Har ingen bild på denna datorn annars hade jag kunnat visa vad jag menar=)

Haha jo lite skillnad är det säkert men en gammal tant är du allt inte^^

Tack tack grattis själv =)
  • Fredagsmus

Jag känner igen mig så väl i dina funderingar! Jag trodde att kroppen var förstörd för alltid.

Jag var 28 år när killen kom för tre år sen. Gick från 64 kg till 91 kg under graviditeten. Nu väger jag 58 och är 168 cm. Min mage är mjuuuuuk ovanpå musklerna, där är lite extra hud mitt fram, med tillhörande underhudsfett. Med ett linne på blir det platt. Till nästa sommar åker bikinin på igen. :)

Jag har gått ner väldigt långsamt och de sista 6 kg inte förns i år men huden hänger med och blir stramare fortfarande. Någon skrynklig säck kan jag inte se. ;)

Jag ser inte ut som 20 längre men det hade jag nog inte gjort ändå, utan graviditet.

• Kim J

Jag vägde 50 kg på 170 cm, jag var 23 år och gick upp 23 kg till 73 kg. Efter 1 år var jag nere på 52. Och ledsen att säga det, men min mage ser ut som fan!!! Skrynklig, hängig och med ett tunt nät av bristningar :( den ser liksom ut att höra hemma på en 45 årig 5 barnsmamma mer än en smärt 24 åring. nu gravid med bebis 2 och jag har lite jobbiga tankar om vart detta kommer sluta!

• Märtas

jag vägde 60 gick upp till 90 kg, Efter mycket om och men så har jag gått ner till 56 nu, Huden är lite sladdrig just där ja hade några få bristninga (inte mycket) annars är den bra, Tränar magen mycket så magmusklerna börjar träda fram. Tror inte du behöver oraoa dej :)

• Catbride

Kan det kanske vara så att om man fått mycket bristningar så har huden svårare att "dra ihop" sig efteråt?? Jämförde min mage med en kompis (som fått 2 barn nästan samtidigt som jag fått mina), hon fick väldigt mycket bristningar när hon var gravid, och hennes mage ser också väldigt mycket rynkigare och hängigare ut än min...

Tack för peppet Märtas Känns hoppfullt att det blir bra till slut! Jag är helt ok med liten mini-put mage fram, det jag vill slippa är "överhäng" vid troskanten och skryklet.

• Bollen2

Är ju olika från person till person, hur magen drar ihop sig. För vissa hjälper träning och för andra hjälper väl ingenting antar jag. Har du klarat dig från bristningar kan du vara glad om "det bara hänger"...!!

• förvirrande

Jag har fått 4 barn på elva år, är 36 år. Har gått upp mellan 20-25 med dem allesammans. Jag har haft turen att kunna gå ner ganska enklet varje gång och har tappat alla kilona på ett par månader. Magen ser faktiskt fin ut, den är plattt och ser vältränad ut. Enda gången man kan se att den varit uttänjd är när jag "står på all Fyra". Då hänger liksom skinnet lite grann. Tror att jag haft t ur faktiskt

• Gabriella83

jag vägde 60 kg (1.75 lång) när jag blev gravid med min första son.Gick upp till ca 76-82 kg,gick ner till 54 kg på några månader efter förlossningen..barn nr 2 vägde jag ca 55 kg,gick upp till  70-75 kg..fick en förlossningsdepression,hade gått ner till ca 55-57 kg,gick upp till 85 kg på 1,5 år,nu har jag slutat med pillerna,gått ner 12 kg,blivit gravid,och väger just nu i skrivande stund 76 kg..gravid i v.23.

Om jag nu ska gå in på hur min kropp påverkats..Inte lika fast hud,låren och underarmarna är värst,där tycker jag att de hänger..sen har jaag kvar lite ridlår.Hoppas på att gå ner till min "vanliga form",men nu är jag snart 29,så huden kanske inte anpassar sig lika bra som de andra gångerna-22år och 25 år...men jag ska göra det jag kan..huden tänker jag operera om några år,om det inte går att ordna med slit

Förövrigt,bristningar på bröst,höfter,lår och rumpa.De flesta blekta,men ändå..

• LitaFord

Jag är 173 cm, vägde 65 kg och var 29 år när jag blev gravid med mina tvillingar. Gick upp 19 kg och sen ner 26 kg. Efter att jag slutade amma (ett år) gick jag upp 3-4 kg och har nu legat på 61 kg sen dess. (Om jag inte äter för mycket snask!)
    Det är lite lös hud på magen men det syns bara om jag lutar mig framåt så att det rynkas. Jag har tränat en del, men inte särskilt regelbundet.

• moster helen

Jag gick upp från 52 till 68 kg, nu efter 14 månader väger jag 48, alltså 20 kg mindre! tycker magen dragit ihop sig bra, är lite "rynkig" runt naveln bara..men tycker det mesta på kroppen hänger lite mer nu=)  Är mitt första barn och jag är 25 år..

• Sonali

Ni som gått ner några månader efter förlossningen.. Jag undrar hur har ni gjort dt? Tränat eller skippat snacks o sånnt?
    Jag brukade väga 43-44 kg är 155 cm. Gick upp till ca 58 kg när jag va gravid (21år) o nu efter 8 mån väger jag 50 kg.. Nån vecka efter förlossningen gick jag ner till 52. Och har vägt 50 kg i ca 7 månader. Jag vill väga 46kg! Vet inte vad jag ska göra...
    Jag ammar 80%. Kanske tuttarna som väger extra haha.. Men går man ner efter att man slutat amma?

• LitaFord

Du går nog snarare upp i vikt när du slutar amma. Amning är väldigt energikrävande och du behöver äta mycket mindre när du slutar amma för att inte lägga på dig. Lätt att man fortsätter fika och äta stora portioner...

Tänk på att det tar ett tag för kroppen att ställa om sig. Kanske har du fått mer muskler av att bära på barn, det väger ju också?

Svar på tråden Stor viktuppgång vid graviditet - sen stor nedgång. Hur ser era kroppar ut??