• katten8

Vilken vit på väggarna?

Ni som har vitt på väggarna, (och kanske främst ni som har den underbara lantliga stilen hemma), vilken färg har ni valt? Ska måla om hemma, och upptäckte till min förskräckelse att det finns ett helt hav av olika vita färger.... Vilken har ni valt? (Namn på färgen och/eller NCS-kod?)

• Svar på tråden Vilken vit på väggarna?
  • Adamama

Vi har faktiskt valt vitt. Alltså oblandat vitt i de flesta rum och på alla snickerier.
    0500-N (där N står för neutral)

Men det beror lite på vilken ton man vill ha. Det kan upplevas lite kallt.

Jag är inte så förtjust i den antikvita, stockholmsvita, den är lite bruten åt gult och jag tycker det ser lite inrökt ut.
    (alltså 0502-Y där Y står för Yellow)

I ett rum har vi brutet åt grått en nyans och i ett annat åt rosa, det ger ett lite varmare ljus.

Jag tror det är Nordsjö som kör en massa olika vita - äppelblomsvit, våffelsmetsvit etc.

Det man kan tänka på är att vita dörrfoder och lister etc inte ritkigt kommer till sin rätt när man har målat i vitt. Därför kand et ibland vara snyggt att våga ha liiiite mer pigment i färgen än just helt helt vitt. I vår lägenhet hade vi svagt grönt istället för vitt, fasktiskt väldigt snyggt då man såg foder bättre. Men där är jag säker. Bara helvitt på snickerier. Inte antikvitt. Det ser aldrig särskilt fräscht ut.

♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • ouii

Vi har Alcro Designs "äggskal". Mycket nöjda! Bryter lite åt grått, men den är helt klart vit :)

• Deiia

Vi har också 0500-N på väggar, lister och fönster. Den blir lite "kall" så jag är inte helt nöjd.

Skulle jag målat idag så hade jag funderat på Jotuns färg Karlsson Vit på väggarna. Den är mera grå än 0500-N och inte lika gul som 0502-Y (nikotingul).

På lister, alltid kritvit, 0500-Y, tycker jag.
    Nuförtiden använder man mest vattenbaserad färg på lister annars ska man tänka på att oljebaserad färg alltid gulnar.

• AnneSophie

Rekommenderar Flügger Flutex i råvit. Det är en helt vanlig vit färg som inte drar mot något håll, dvs varken grått, blått eller gult.
    Mitt råd är att aldrig måla väggar i antikvit eller vit som drar mot gult, det ser smutsigt ut och gulnar än mer.

• Deiia
    Deiia skrev 2011-10-21 10:46:08 följande:
    Vi har också 0500-N på väggar, lister och fönster. Den blir lite "kall" så jag är inte helt nöjd.

Skulle jag målat idag så hade jag funderat på Jotuns färg Karlsson Vit på väggarna. Den är mera grå än 0500-N och inte lika gul som 0502-Y (nikotingul).

Nuförtiden använder man mest vattenbaserad färg på lister annars ska man tänka på att oljebaserad färg alltid gulnar.
    På lister 0500-N ska det ju vara! INGET gult i färgen.......
    Det blev fel  
  • Konvaljen

Vi har kritvitt, alltså i obruten vit överallt, även på lister och foder. Undantag sovrummet, där har vi Stockholmsvitt

• Deiia
    Deiia skrev 2011-10-21 10:46:08 följande:

Hur snurrig är jag.......
    Hittade ett fel till. Det ska vara Carlssonvit och den köps på Flugger!
    Väldgt snygg i alla fall!  
  • Tjorvet

Jag röstar på N0502Y, den upplevs inte alls gul på väggen och blir inte smutsig mot annat vitt och tvärtom, alltså att lister och allt annat man har i vitt lätt upplevs smutsigt när man målar vägg med annan vitfärg.
    Nu bor vi i gammalt hus så därför jag känner så kanske. 
    Visst är det märkligt att det ska behöva vara en djungel även när man bara vill ha vitt Glad Lycka till med ditt val!

• Yavannie

Rekommenderar Ljust-och-fräscht-boken av Lindström/Schyffert. Där har de hundratals nyanser av vitt, allt från Nagelband till Magsjuk Fiskmås.

cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • gullehjärtat

0502-y är helt okey, det är en standard färg som används mycket, tex till fönster, fotoramar, möbler m.m...
    Visst går den lite åt gult, men det gör den bara lite varmare.
    0500-n är neutralt vit och passar nog ännu bättre till det mesta ;)
    Ta en titt på vad för vit ni har på övriga inredningen? :)
    Vi har 0502-y på väggarna i köket, även köksluckorna är i den färgen eftersom stolarna och köksön gick i den färgen. Men hade hellre haft 0500-n ;P

• Billabong
    linas fina skrev 2011-10-26 22:02:26 följande:
    Vi har Nordsjövit och tycker den är bra.

Samma här, jättefin vit nyans.
  • M  och  M

Kalkvit, älskar den då den känns varm men ändå vit och fräsch

• Lilla Tussen
    gullehjärtat skrev 2011-12-30 23:58:06 följande:
    0502-y är helt okey, det är en standard färg som används mycket, tex till fönster, fotoramar, möbler m.m...
    Visst går den lite åt gult, men det gör den bara lite varmare.
    0500-n är neutralt vit och passar nog ännu bättre till det mesta ;)
    Ta en titt på vad för vit ni har på övriga inredningen? :)
    Vi har 0502-y på väggarna i köket, även köksluckorna är i den färgen eftersom stolarna och köksön gick i den färgen. Men hade hellre haft 0500-n ;P
    Håller helt med. Vi har 500N på väggarna och 0502 Y på listerna. Rekommenderar snarare tvärt om, eller allt i 500 N. 500 N uppfattar jag som vit men med tillräckligt med svart (syns inte) så att den inte blir "självlysande" och kall.
Svar på tråden Vilken vit på väggarna?