Farmor kan inte säga nej.
Jag vill ha synpunkter och tips på hur jag ska göra med barnens farmor. Vi har en son på tre år och en på åtta månader.
Treåringen gillar sin farmor väldigt mycket. En anlednig till hennes popularitet är att hon låter honom bestämma allt. Hon är snäll och en riktig "lekfarmor", vilket jag tycker är bra. Men problemen började redan när treåringen var liten. Hon stack till honom sötsaker väldigt tidigt trots att jag och barnens pappa sa ifrån. Sedan får han göra saker där som han inte får göra hemma, t.ex att smaka på kaffe, ha fötterna på bordet osv. Detta är ju inga livsavgörande saker men ändå irriterande eftersom hon inte respekterar att vi säger ifrån.
Nu har problemet växt. När minstingen kom blev den äldre lite avundsjuk och tog ut det på olika sätt. Nu har vi här hemma kommit över den fasen men inte farmor. Hon säger att treåringen blir så avundsjuk om hon håller i lillebror. Jag har försökt att förklara att hon kan inte låta en treåring styra över henne och att hennes och den minstas relation också är viktig. Och när hon väl tar upp den minsta går det hur bra som helst.
När farmor och farfar är hos oss vill treåringen ta med farmor upp på sitt rum och leka hela tiden. När hon ska dricka kaffe eller prata med oss vuxna står han och skriker tills hon kommer. Hon skyndar sig hela tiden för att vara honom till lags. Hon säger aldrig till honom att vänta eller att han ska sluta skrika. När vi försöker säga till honom lyssnar han inte. Treåringen beter sig aldrig på detta sätt annars. Jag har försökt att prata med honom när hon inte är här, att han måste låta farmor få göra andra saker, då förstår han men när hon kommer spricker det. Det känns lönlöst när hon inte hjälper till.
Nästa helg ska de vara barnvakt åt båda barnen en kväll och natt. Farfarn är hemma på kvällen och natten men på morgonen åker han på jobbet. Då ville hon att vi skulle sova hos dem för att hon inte kunde ha båda barnen när farfarn for på jobbet. Jag förstår om hon tycker att det blir jobbigt med två, men hon säger att hon inte kan ha båda eftersom den större blir så avundsjuk. Jag sa ifrån eftersom vi ska på fest och då vill jag sova hemma och inte ha barnen åtta på morgonen. Då ville hon att barnens faster skulle sova hos dem.
När farfarn ibland kommer hit för att hjälpa oss med huset säger hon att hon inte kan följa eftersom treåringen inte låter henne åka hem.
Nu vill jag ha råd i hur jag kan prata med henne. Eller hur jag kan göra.
Till saken hör också att jag tror att farmor inte har det så lätt med sig själv. Hon har berättat saker om sin skolgång som tillsammans med hennes sätt att vara får mig att tro att i dagens skola skulle de ha satt en diagnos på henne. Hon har svårt att sitta still och pratar konstant och mycket högt.