• prettysnigel

Farmor kan inte säga nej.

Jag vill ha synpunkter och tips på hur jag ska göra med barnens farmor. Vi har en son på tre år och en på åtta månader.

Treåringen gillar sin farmor väldigt mycket. En anlednig till hennes popularitet är att hon låter honom bestämma allt. Hon är snäll och en riktig "lekfarmor", vilket jag tycker är bra. Men problemen började redan när treåringen var liten. Hon stack till honom sötsaker väldigt tidigt trots att jag och barnens pappa sa ifrån. Sedan får han göra saker där som han inte får göra hemma, t.ex att  smaka på kaffe, ha fötterna på bordet osv. Detta är ju inga livsavgörande saker men ändå irriterande eftersom hon inte respekterar att vi säger ifrån.

Nu har problemet växt. När minstingen kom blev den äldre lite avundsjuk och tog ut det på olika sätt. Nu har vi här hemma kommit över den fasen men inte farmor. Hon säger att treåringen blir så avundsjuk om hon håller i lillebror. Jag har försökt att förklara att hon kan inte låta en treåring styra över henne och att hennes och den minstas relation också är viktig. Och när hon väl tar upp den minsta går det hur bra som helst.

När farmor och farfar är hos oss vill treåringen ta med farmor upp på sitt rum och leka hela tiden. När hon ska dricka kaffe eller prata med oss vuxna står han och skriker tills hon kommer. Hon skyndar sig hela tiden för att vara honom till lags. Hon säger aldrig till honom att vänta eller att han ska sluta skrika. När vi försöker säga till honom lyssnar han inte. Treåringen beter sig aldrig på detta sätt annars. Jag har försökt att prata med honom när hon inte är här, att han måste låta farmor få göra andra saker, då förstår han men när hon kommer spricker det. Det känns lönlöst när hon inte hjälper till.

Nästa helg ska de vara barnvakt åt båda barnen en kväll och natt. Farfarn är hemma på kvällen och natten men på morgonen åker han på jobbet. Då ville hon att vi skulle sova hos dem för att hon inte kunde ha båda barnen när farfarn for på jobbet. Jag förstår om hon tycker att det blir jobbigt med två, men hon säger att hon inte kan ha båda eftersom den större blir så avundsjuk. Jag sa ifrån eftersom vi ska på fest och då vill jag sova hemma och inte ha barnen åtta på morgonen. Då ville hon att barnens faster skulle sova hos dem. 

När farfarn ibland  kommer hit för att hjälpa oss med huset säger hon att hon inte kan följa eftersom treåringen inte låter henne åka hem. 

Nu vill jag ha råd i hur jag kan prata med henne. Eller hur jag kan göra.

Till saken hör också att jag tror att farmor inte har det så lätt med sig själv. Hon har berättat saker om sin skolgång som tillsammans med hennes sätt att vara får mig att tro att i dagens skola skulle de ha satt en diagnos på henne. Hon har svårt att sitta still och pratar konstant och mycket högt.

• Svar på tråden Farmor kan inte säga nej.
  • Lena

Det är väl helt okej att hon har andra regler, men jag tycker det låter som ni ska låta henne ha den minsta själv då och då för att de oxå ska få en relation.

• k girl

Oj. Hon måste ju ta lite ansvar för sig själv. Jag tänker framför allt på det hon säger: När farfarn ibland  kommer hit för att hjälpa oss med huset säger hon att hon inte kan följa eftersom treåringen inte låter henne åka hem. Vadå "låter"? Det är ju i själva verket så att hon inte kan ta konflikten eller inte står ut med att sonsonen blir ledsen och därför väljer att stanna hemma. Det handlar inte om treåringen och det är förbannat fult att skylla på honom. Man har alltid ansvar för sina egna känslor och sitt eget agerande.

• prettysnigel

Ja, det är kanske ok att hon har andra regler så långe det handlar om småsaker. Men det som är det största problemet är att hon inte kan säga ifrån. 

Och mycket sant är att hon inte kan ta konflikten  och att hon inte står ut när han blir ledsen. Hon vet om detta men förstår inte att hon kan ändra på det. Jag vill hjälpa henne för vår familjs skull och för hennes, men jag vet inte hur. Det är som att ord inte går in. Kanske jag kan på ett konkret sätt hjälpa henne? 

• Lena
    prettysnigel skrev 2011-10-21 08:58:28 följande:
    Ja, det är kanske ok att hon har andra regler så långe det handlar om småsaker. Men det som är det största problemet är att hon inte kan säga ifrån. 

Och mycket sant är att hon inte kan ta konflikten  och att hon inte står ut när han blir ledsen. Hon vet om detta men förstår inte att hon kan ändra på det. Jag vill hjälpa henne för vår familjs skull och för hennes, men jag vet inte hur. Det är som att ord inte går in. Kanske jag kan på ett konkret sätt hjälpa henne? 
    Kanske förklara att han blir mindre ledsen om hon är konsekvent. Och framförällt blir han mindre ledsen i det stora loppet. Och kanske förklara att det är lika illa vem av barnen som blir ledset.
  • prettysnigel

Nu skriver jag för att kunna sortera tankarna, släppa och gå vidare.

Idag var farmorn här för att leka med vår store son. Jag ser ju gärna att hon leker med båda barnen så jag bar upp den lille på lekrummet så att han också kunde vara med. Han blev snabbt nedburen då farmorn skulle gå på toaletten. Jag hörde hur vår store son sa att lillebror inte fick vara med och farmorn gick honom till mötes.

När vi sedan skulle äta middag ihop upprepade farmorn flera gånger till vår äldste son: "Ska du fråga mamma nu då, det som vi pratade om?" Han besvarade inte henne men hon gav sig inte tills han tillslut sa "nej", han ville inte fråga. Jag fattade till en början inte var det var. Men när hon skulle åka hem och den äldste blev ledsen så säger hon: "Ja, du skulle ha frågat mamma så slipper du grina". Då förstod jag. Hon ville att han skulle följa med henne hem och sova hos henne. Jag förklarade att hon inte kan lägga det på honom, en treåring, hon måste kunna fråga själv och dessutom gjorde jag klart för henne att hon måste fråga mig eller min man först innan hon ger några förhoppningar till sonen. "Okej", sa hon och på en minut hade hon kläderna på och var på väg hem. Äldsta sonen blev jätteledsen men det gick över fort. Han ville ju jättegärna följa henne men han ville bara inte fråga. Jag var inte ovänlig när jag tillrättavisade henne, bara lite kort. Jag blev ju lite upprörd. 

Det tar en massa energi när det blir sådana här saker med vår farmor och när jag skriver kan jag lättare lämna det. Jag vet att det inte är några jätteproblem, men jag har förmågan att låta sådana här händelser ta över mig. Jag tar gärna emot kommentarer och funderingar på detta. 

• Thaleia

Jag är en sån som tycker att far- och morföräldrar ska få ha sina egna regler med barnbarnen så länge barnen inte far illa och att det är fullkomligt gränslöst. Så i det här fallet hade nog t.o.m jag blivit riktigt förbannad eftersom hennes sätt faktiskt är negativt för barnen, framförallt för den lille. Hon gör ju skillnad på barnen. Jag hade nog bett min man ta ett snack med henne och hade det inte hjälp då hade jag sagt ifrån också.

• prettysnigel

Ja hon gör skillnad på barnen. Jag har slagit ifrån mig det och tänkt att det måste vara skillnad eftersom de inte är i samma ålder. Men jag börjar se nu att även när den lille blir äldre får storebror bestämma med henne. Tids nog kommer den lille att märka det, eller det gör han säkert redan nu, trots bara 8 mån.

Jag har försökt att prata med henne och även min man. Hon lyssnar mer på mig än på honom. Nästa drag blir nog att min man pratar med farfarn och han i sin tur pratar med farmorn. Hon lyssnar i alla fall annars på sin man.

• Isalel

Min första tanke är bara är det så viktigt för minstingen att farmor har honom så mycket? Kan tänka mig att det är skönt för treåringen att få vara liten och "minst" hos farmor  eftersom han förväntas vara stor i andra sammanhang? Han kanske behöver det?

Minstingen tror jag får en bra relation till farmor oavsett, är ju inte så bråttom än?
    Sen att hon kanske behöver sätta gränser - ja det är en annan femma, men det kanske hon märker av själv när han kliver över hennes egna gränser?

• Thaleia
    Isalel skrev 2011-11-10 21:15:05 följande:
    Min första tanke är bara är det så viktigt för minstingen att farmor har honom så mycket? Kan tänka mig att det är skönt för treåringen att få vara liten och "minst" hos farmor  eftersom han förväntas vara stor i andra sammanhang? Han kanske behöver det?

Minstingen tror jag får en bra relation till farmor oavsett, är ju inte så bråttom än?
    Sen att hon kanske behöver sätta gränser - ja det är en annan femma, men det kanske hon märker av själv när han kliver över hennes egna gränser?
    Ärligt talat om min mamma hade hållit på sådär så hade jag tyckt hon var knäpp. Det blir ju liksom inte bättre ju äldre den lille blir om farmorn inte redan nu börjar visa att lillebror också "duger". Att hon är farmor till BÅDA.
  • prettysnigel

Ja jag har tänkt många gånger att hon kan få det jobbigt med vår son när han blir äldre, när han "ser igenom henne" och testar ännu längre. Och jag hoppas att vi lyckas uppfostra honom så att det inte blir något "tok"  med honom.

• Isalel
    Thaleia skrev 2011-11-10 21:18:52 följande:
    Ärligt talat om min mamma hade hållit på sådär så hade jag tyckt hon var knäpp. Det blir ju liksom inte bättre ju äldre den lille blir om farmorn inte redan nu börjar visa att lillebror också "duger". Att hon är farmor till BÅDA.
    Ja nu har inte min mamma trott att min son varit svartsjuk, men däremot har inte småsyskonen tagit lika stor plats som han uppmärksamhetsmässigt förrän dom kanske blivit uppemot året och lite över? Det är ju inte utstuderat så utan dom har helt enkelt inte haft samma behov av uppmärksamhet om du förstår hur jag menar?

Kanske farmor känner att hon sviker 3 åringen om hon "överger" honom för minstingen? Så kunde jag ju själv känna i början som flerbarnsförälder?
  • prettysnigel

Tänker att det är inför storebror som hon behöver visa att hon just är farmor till båda. Annars ger hon ju honom signaler om att lillebror inte är så viktig. Men det kanske ordnar sig med den saken ändå eftersom vi föräldrar och andra i hans omgivning försöker att inte ge sådana signaler.

• Thaleia
    Isalel skrev 2011-11-10 21:23:43 följande:
    Ja nu har inte min mamma trott att min son varit svartsjuk, men däremot har inte småsyskonen tagit lika stor plats som han uppmärksamhetsmässigt förrän dom kanske blivit uppemot året och lite över? Det är ju inte utstuderat så utan dom har helt enkelt inte haft samma behov av uppmärksamhet om du förstår hur jag menar?

Kanske farmor känner att hon sviker 3 åringen om hon "överger" honom för minstingen? Så kunde jag ju själv känna i början som flerbarnsförälder?
    Ja, fast jag tycker att det är skillnad på att dom inte tar så mycket plats när dom är små (för det är ganska naturligt) och att hålla på som den här farmorn verkar göra. Dessutom är ju lillebror ändå 8 månader och då borde han kunna få börja ta lite mer plats också och tex inte bara bli nedburen för att storebror har bestämt det.
    Nä, i det här fallet känns bristen på gränssättning från farmorns sida inte bra.
  • k girl
    Thaleia skrev 2011-11-10 21:29:18 följande:
    Ja, fast jag tycker att det är skillnad på att dom inte tar så mycket plats när dom är små (för det är ganska naturligt) och att hålla på som den här farmorn verkar göra. Dessutom är ju lillebror ändå 8 månader och då borde han kunna få börja ta lite mer plats också och tex inte bara bli nedburen för att storebror har bestämt det.
    Nä, i det här fallet känns bristen på gränssättning från farmorns sida inte bra.

Håller med fullständigt.
  • Thaleia
    prettysnigel skrev 2011-11-10 21:26:44 följande:
    Tänker att det är inför storebror som hon behöver visa att hon just är farmor till båda. Annars ger hon ju honom signaler om att lillebror inte är så viktig. Men det kanske ordnar sig med den saken ändå eftersom vi föräldrar och andra i hans omgivning försöker att inte ge sådana signaler.
    Fast jag tänker nog att den enda som kan visa att båda är lika viktiga för farmorn är ju farmorn själv.
    Jag vet inte, jag hade nog blivit förbannad om ngn av dom närmaste familjemedlemmarna hade hållit på sådär som din svärmor gör. Det måste ju dessutom vara skitjobbigt att umgås med dina svärföräldrar när din son blir en liten "mini-diktator" (ursäkta ordet) så fort farmorn kommer.
  • Isalel

Ja jag kan också hålla med, men om treåringen inte blir ledsen när hon tar barnet (vilket jag tolkade var fallet i nuläget) så är det väl inte barnet som behöver mer gränser? Här ligger väl problemet hos henne och inte på barnet? Eller har jag missuppfattat?

• Thaleia
    Isalel skrev 2011-11-10 21:35:55 följande:
    Ja jag kan också hålla med, men om treåringen inte blir ledsen när hon tar barnet (vilket jag tolkade var fallet i nuläget) så är det väl inte barnet som behöver mer gränser? Här ligger väl problemet hos henne och inte på barnet? Eller har jag missuppfattat?
    Klart att det är farmorn som vuxen som bär det stora ansvaret, HON måste börja sätta gränser för barnet.
  • prettysnigel

Ja problemet ligger hos farmorn. Hon behöver sätta gränser och visa mer intresse för den minsta. Tack för alla kommentarer. Jag vill tillägga något postitivt. Igår när min man kom hem berättade jag för honom om gårdagens händelse. Och han var fullt på min sida. Det känns skönt att vi tänker olika. Då kan vi tillsammans ta tag i problemet.

prettysnigel skrev 2011-11-10 20:58:02 följande:
    Nu skriver jag för att kunna sortera tankarna, släppa och gå vidare.

Idag var farmorn här för att leka med vår store son. Jag ser ju gärna att hon leker med båda barnen så jag bar upp den lille på lekrummet så att han också kunde vara med. Han blev snabbt nedburen då farmorn skulle gå på toaletten. Jag hörde hur vår store son sa att lillebror inte fick vara med och farmorn gick honom till mötes.

När vi sedan skulle äta middag ihop upprepade farmorn flera gånger till vår äldste son: "Ska du fråga mamma nu då, det som vi pratade om?" Han besvarade inte henne men hon gav sig inte tills han tillslut sa "nej", han ville inte fråga. Jag fattade till en början inte var det var. Men när hon skulle åka hem och den äldste blev ledsen så säger hon: "Ja, du skulle ha frågat mamma så slipper du grina". Då förstod jag. Hon ville att han skulle följa med henne hem och sova hos henne. Jag förklarade att hon inte kan lägga det på honom, en treåring, hon måste kunna fråga själv och dessutom gjorde jag klart för henne att hon måste fråga mig eller min man först innan hon ger några förhoppningar till sonen. "Okej", sa hon och på en minut hade hon kläderna på och var på väg hem. Äldsta sonen blev jätteledsen men det gick över fort. Han ville ju jättegärna följa henne men han ville bara inte fråga. Jag var inte ovänlig när jag tillrättavisade henne, bara lite kort. Jag blev ju lite upprörd. 

Det tar en massa energi när det blir sådana här saker med vår farmor och när jag skriver kan jag lättare lämna det. Jag vet att det inte är några jätteproblem, men jag har förmågan att låta sådana här händelser ta över mig. Jag tar gärna emot kommentarer och funderingar på detta. 

Svar på tråden Farmor kan inte säga nej.