• jennie30

Separationsfasen

Min dotter är 8 månader och en vecka och är helt klart inne i separationsfasen,ingen tvekan! hon är jättegnällig och vill helst bli buren hela tiden. Hon blir även ledsen om hon inte hela tiden har uppsikt över mig eller sin pappa.

Så mycket det bara går försöker vi att ha henne nära och bära på henne men tyvärr funkar det inte precis hela tiden tex när man duschar,lagar mat osv..

Hur gör ni andra under denna period för att underlätta både för barnet och för er själva?

Och hur länge brukar denna underbara fas hålla på *ironisk*??

Erfarenheter och tips mottages tacksamt!Glad

• Svar på tråden Separationsfasen
  • camilla78

Har samma problem jag me. Har en dotter som är 8 mån och en vecka jag me. Och just nu är hon så jobbig! Gnäller hela tiden, skrikig, krånglar med maten, sover sämre..
    Hoppas verkligen det ger sig snart..

• vittra

Bärsjal är guld värd (eller bärsele) annars är det bara att ställa in sig på en kortare period där hushållet kanske måste hamna efter lite och där man får vara beredd på att ha bebisen med sig precis överallt. Det brukar faktiskt gå över ganska snabbt för de flesta, det mest intensiva brukar inte hålla i sig mer än ett par veckor. Ibland kan det dock bli ganska långdraget så det klart att det finns individuella skillnader. Men jag tror att om man gör vad man kan för att undvika situationer där man tex hamnar utom synfält och bär bebisen så fort hon visar behov så bör det gå över förhållandevis snabbt.

• jennie30

Önskar att bärsjal vore ett alternativ men min dotter avskyr att  sitta i bärsele/sjal..

Försöker verkligen att undvika situationer där hon inte har "koll" och lyfter upp henne direkt när hon gnäller/skriker men det är inte alltid det hjälper.

Att bära henne har jag inga problem med utan det är just att hon gnäller och skriker sig igenom dagarna som är jobbigt,man är verkligen helt slut när kvällen kommer.

Tyvärr är ju sömnen värre än någonsin också just nu trots att vi samsover så inte ens under natten har man chans att ladda batterierna..

Jag hoppas att du har rätt Vittra och att det mest intensiva snart klingar av för det här är nog den tuffaste fasen vi har varit med om hittills..

Svar på tråden Separationsfasen