Anonym (NjurSSK) skrev 2011-10-23 02:07:42 följande:
Om de har en generell ordination på avdelningen på iv vätska två liter/dygn för pall patienter skulle jag kräva att avd skrev en avvikelse, minst, på detta. Låter ju helt vansinnigt. En nyfärdig ssk ex kan ju inte belastas för att låta enn liter droppa i under sitt arbetspass. Hon kanske inte vet, har erfarenhet om riskerna. Tänk en natt med två nyfärdiga.. Vems fel om pat får lungödem? /Jobbar med patientsäkerhet och gör händelseanalyser märks det ;) I alla fall kan du ju begära samtal om vårdtid och slutet med ansvarig dr och ställa dina frågor. Kan vara skönt att få ventilera lite med rätt person samt få en del svar. Kanske fanns nån mystisk anledning bakom droppet ;) Nä, om pat är törstig lindras inte det med dropp. Bra munvård OFTA. Att en pat skulle ropa efter vatten, men inte klara att dricka minsta lilla klunk verkar konstigt.. Tycker du gör moraliskt tjänstefel om du sätter dropp på eget bevåg (även om det är enl generell ord) i det läget. Att pat ropar kan istället bero på ångest, ett samtal (både m pat och anhöriga för att förklara varför man gör som man gör och VAD man gör) och lite lugnande och ångestdämpande läkemedel kan hjälpa. Man ska ha i tanken att man ska ge pat ( och anhöriga inte minst) ett bra slut. Risken är ju att hjärtsvikten-nedsatt blodtryck bland annat - nedsatt njurfunktion. Vilket kanske var fallet med din anhöriga. Att furix-injektionen inte hade effekt visar ju detta. Nä, då ska man inte ge dropp. Man behöver inte få särskilt tydliga el märkbara ödem, ibland hamnar vätskan i lungorna direkt. Särskilt på liggande patienter. Din anhörig hade ju även vätska perifert och i buk. Säkert i lungorna med. Rörigt, men är trött :/ Beklagar sorgen, hoppas din anhörig ändå fick en fridfull död.
Min anhörig fick en mkt fridfull död, blev lite oroligt en kort stund när natt ssk fick för sig att lägga honom ner (han "satt" upp på nån sån där modern elektrisk decubitusmadrass. Hon motiverade det med att han skulle få ont i svanken om han satt för mkt. Att han hade en EDA spelade visst ingen roll. Tur man vet hur man höjer en sänghuvudända

Men hon var frikostig med morfin och det gillas mkt! Trots lite småtabbar som kunde gjort slutet betydligt mer ångestfyllt så blev det bra.
Håller med dig i allt du skriver, även om det var länge sen jag jobbade med palliativa patienter så minns jag ganska mkt ändå. Alla beslut ska ju tas efter patientens förutsättningar. Ibland kanske ett RAC kan få droppa mkt mkt långsamt om det ger nöjdare anhöriga och på så vis lugnare patient. Men då ska det ju vara väldigt långsamt och för syns skull. Inga 2 liter per dygn. Och jobbar man utanför sjukhus ska man väl vara ännu mer restrektiv, då man har sämre förutsättningar att snabbt lindra än på sjukhus då man är mer personal tex.