Anonym (jag med !) skrev 2011-10-21 10:15:09 följande:
Åh, jag vet. jag har bara fått atarax en gång för att jag är "så ung" 24 år. som dom vill inte ge mig mediciner...har haft grova sömnproblem i säkert 6 år men har fått stilnoct 1 gång för 1½ år sen... ja de är genom vårdcentralen tyvärr, får ingen remiss heller. det är kö till psykologen så därför får jag gå till kurator. är trött på att må dåligt och inte få nån hjälp. har hört att KBT kan hjälpa men varför föreslår dom inte det? Märkligt att man själv ska vara mer insatt i sina problem än läkaren, haha!
Min sambo förstår också, men jag känner ändå att jag vill bidra med liten del ekonomi också för att inte må ännu sämre. Usch vad detta är hemskt, men så skönt att prata med andra som är i ungefär samma sits!
Kram på er ! // E
Det är tyvärr inte alls ovanligt att patienten är mer insatt i sin problematik än läkarna. I synnerhet inte på vårdcentralen.
Jag nekades också remiss väldigt länge, men gavs det till slut genom flera turer via kuratorerna och en psykolog på vc, som rekommenderade en läkare att skicka mig vidare. Psykvården går på många håll i landet på knäna, det är sant, men det är inte okej att vi skall springa omkring hos okunniga klåpare på vårdcentralen för den skull.
Känner igen det där dåliga samvetet för familjens ekonomi...
Uscha.
Kram på dig också!