• Anonym (stollen)

ångest på morgonen

Jag befinner mig just nu i utredning hos allmänpsykriatrin angående mitt mående. Jag ställer alltid till det för alla läkare då jag "flyger under radarn" på alla vanliga diagnoser. De ser i regel mer och mer förvirrade ut ju fler frågor jag svarar på. Denna gång såg det ut som att läkaren höll på att ramla av stolen när jag sa att jag vaknar med ångest.
    Är det verkligen så ovanligt?

• Svar på tråden ångest på morgonen
  • Pelle 136

Jag vaknar alltid med morgonångest som det kallas och är vad jag förstått inget ovanligt, varför man gör det vet jag inte men skönt är det inte i alla fall.

• Anonym (stollen)
    Pelle 136 skrev 2011-10-21 09:52:43 följande:
    Jag vaknar alltid med morgonångest som det kallas och är vad jag förstått inget ovanligt, varför man gör det vet jag inte men skönt är det inte i alla fall.
    Ja, jag tror inte att det är så jätteovanligt. Frågan är varför han såg helt chockad ut av det. Kanske det inte stämde med resten?
    Har du någon diagnos?
  • Anonym

Även jag vaknar med morgonångest. Ganska vanligt att man vaknar riktigt tidigt med ångest. Väldigt obehagligt.

• Anonym (jag me)

Va, varför skulle det vara konstigt? Jag har berättat om min morgonångest för alla läkare/psykiater jag träffat OCH mina terapeuter. Ingen tycker det är konstigt.
    Måste du bry dig om vad de tycker? Det här är dina känslor, skitsamma vad andra tänker om dem?

• Anonym (stollen)
    Anonym (jag me) skrev 2011-10-21 09:57:09 följande:
    Va, varför skulle det vara konstigt? Jag har berättat om min morgonångest för alla läkare/psykiater jag träffat OCH mina terapeuter. Ingen tycker det är konstigt.
    Måste du bry dig om vad de tycker? Det här är dina känslor, skitsamma vad andra tänker om dem?
    Bryr mig om vad de tycker gör jag inte på det viset, utan min fråga handlar mera om varför det var så chockerande för denna läkare. Det är ju som att det inte stämde i hans huvud, eller något:
    "V-A-K-N-A-R du med ångest?!?"
    Och jag har fått likartade (men inte lika kraftiga) reaktioner på det förut.
    Någonstans verkar det inte stämma.
  • Anonym (jag me)
    Anonym (stollen) skrev 2011-10-21 10:01:03 följande:
    Bryr mig om vad de tycker gör jag inte på det viset, utan min fråga handlar mera om varför det var så chockerande för denna läkare. Det är ju som att det inte stämde i hans huvud, eller något:
    "V-A-K-N-A-R du med ångest?!?"
    Och jag har fått likartade (men inte lika kraftiga) reaktioner på det förut.
    Någonstans verkar det inte stämma.
    Vad är det som inte stämmer? Det är ju jättevanligt att ha ångest, närsomhelst på dygnet. Jag antar att du har en psykiatrisk diagnos i botten, då är det ju mer vanligt än ovanligt. Jag förstår faktiskt inte vad din läkare reagerar på. Fråga läkaren varför h*n blir så förvånad?
  • Anonym (jag med !)

åh jag känner igen mig helt! vaknade med ångest idag. händer att jag gör de ibland. jag är sjukskriven pga panikångest och stress / depression. men här är de då inga läkare som trillar av stolen. blir sjukskriven 2-3v i taget, får inga som helst tabletter så får träffa en kurator 1 gång i månaden. jag klarar inte av att jobba men de ser inte det på de sättet. dom lyssnar inte. har dom aldrig gjort... :(( suck!

Vad får du för hjälp, och vad har du fått för hjälp hittills? (medicin, psykolog, sjukskrivning osv...) 

• Pelle 136
    Anonym (stollen) skrev 2011-10-21 09:54:42 följande:
    Ja, jag tror inte att det är så jätteovanligt. Frågan är varför han såg helt chockad ut av det. Kanske det inte stämde med resten?
    Har du någon diagnos?
    Jag har social fobi, ångest och depp som diagnos...vaknar ofta av att det kryper i kroppen och jag har svårt att ligga kvar i sängen, känner mig skakig och mår allmänt skit 1-2 timmar efter jag gått upp
  • Anonym (stollen)
    Anonym (jag me) skrev 2011-10-21 10:03:23 följande:
    Vad är det som inte stämmer? Det är ju jättevanligt att ha ångest, närsomhelst på dygnet. Jag antar att du har en psykiatrisk diagnos i botten, då är det ju mer vanligt än ovanligt. Jag förstår faktiskt inte vad din läkare reagerar på. Fråga läkaren varför h*n blir så förvånad?
    Jag har aldrig fått någon, eftersom ingenting stämmer. Jag ska fråga nästa gång vi ses varför just det var så konstigt. Tills dess nöjer jag mig med er
  • Anonym (stollen)
    Anonym (jag med !) skrev 2011-10-21 10:03:35 följande:
    åh jag känner igen mig helt! vaknade med ångest idag. händer att jag gör de ibland. jag är sjukskriven pga panikångest och stress / depression. men här är de då inga läkare som trillar av stolen. blir sjukskriven 2-3v i taget, får inga som helst tabletter så får träffa en kurator 1 gång i månaden. jag klarar inte av att jobba men de ser inte det på de sättet. dom lyssnar inte. har dom aldrig gjort... :(( suck!

Vad får du för hjälp, och vad har du fått för hjälp hittills? (medicin, psykolog, sjukskrivning osv...) 
    Låter märkligt att de inte ens vill proppa i dig piller. Det brukar de vara snara med. Går du via vårdcentralen bara?

Jag har en samtalskontakt (dock ej psykolog) och har gått på och provat ett gäng mediciner (har även behovsmedicin). Sjukskrivning behöver jag inte, då jag inte jobbar (lever på min förstående make).
  • Anonym (stollen)
    Pelle 136 skrev 2011-10-21 10:05:15 följande:
    Jag har social fobi, ångest och depp som diagnos...vaknar ofta av att det kryper i kroppen och jag har svårt att ligga kvar i sängen, känner mig skakig och mår allmänt skit 1-2 timmar efter jag gått upp
    Och jag antar att morgonångest är vanligt i den kombinationen då?
    Fast morgonångest och social fobi låter inte nödvändigtvis som en självklar kombination.
  • Anonym (jag me)
    Anonym (stollen) skrev 2011-10-21 10:06:13 följande:
    Jag har aldrig fått någon, eftersom ingenting stämmer. Jag ska fråga nästa gång vi ses varför just det var så konstigt. Tills dess nöjer jag mig med er
    Vad är det som inte stämmer? Att ha ångest när man vaknar är ett tydligt tecken på att man har just ångest, vilket i sig är en diagnos
  • Anonym (jag med !)
    Anonym (stollen) skrev 2011-10-21 10:08:48 följande:
    Låter märkligt att de inte ens vill proppa i dig piller. Det brukar de vara snara med. Går du via vårdcentralen bara?

Jag har en samtalskontakt (dock ej psykolog) och har gått på och provat ett gäng mediciner (har även behovsmedicin). Sjukskrivning behöver jag inte, då jag inte jobbar (lever på min förstående make).
    Åh, jag vet. jag har bara fått atarax en gång för att jag är "så ung" 24 år. som dom vill inte ge mig mediciner...har haft grova sömnproblem i säkert 6 år men har fått stilnoct 1 gång för 1½ år sen... ja de är genom vårdcentralen tyvärr, får ingen remiss heller. det är kö till psykologen så därför får jag gå till kurator. är trött på att må dåligt och inte få nån hjälp. har hört att KBT kan hjälpa men varför föreslår dom inte det? Märkligt att man själv ska vara mer insatt i sina problem än läkaren, haha! 

Min sambo förstår också, men jag känner ändå att jag vill bidra med liten del ekonomi också för att inte må ännu sämre. Usch vad detta är hemskt, men så skönt att prata med andra som är i ungefär samma sits!

Kram på er ! // E 
  • Anonym (stollen)
    Anonym (jag me) skrev 2011-10-21 10:11:01 följande:
    Vad är det som inte stämmer? Att ha ångest när man vaknar är ett tydligt tecken på att man har just ångest, vilket i sig är en diagnos
    Antar att de försöker utreda vad ångesten beror på. Som jag förstått det hänger den ofta ihop med något annat. Det vore så enkelt annars för dem att säga "du har ångest", punkt. Men det gör de inte.
  • Anonym (stollen)
    Anonym (jag med !) skrev 2011-10-21 10:15:09 följande:
    Åh, jag vet. jag har bara fått atarax en gång för att jag är "så ung" 24 år. som dom vill inte ge mig mediciner...har haft grova sömnproblem i säkert 6 år men har fått stilnoct 1 gång för 1½ år sen... ja de är genom vårdcentralen tyvärr, får ingen remiss heller. det är kö till psykologen så därför får jag gå till kurator. är trött på att må dåligt och inte få nån hjälp. har hört att KBT kan hjälpa men varför föreslår dom inte det? Märkligt att man själv ska vara mer insatt i sina problem än läkaren, haha! 

Min sambo förstår också, men jag känner ändå att jag vill bidra med liten del ekonomi också för att inte må ännu sämre. Usch vad detta är hemskt, men så skönt att prata med andra som är i ungefär samma sits!

Kram på er ! // E 
    Det är tyvärr inte alls ovanligt att patienten är mer insatt i sin problematik än läkarna. I synnerhet inte på vårdcentralen.
    Jag nekades också remiss väldigt länge, men gavs det till slut genom flera turer via kuratorerna och en psykolog på vc, som rekommenderade en läkare att skicka mig vidare. Psykvården går på många håll i landet på knäna, det är sant, men det är inte okej att vi skall springa omkring hos okunniga klåpare på vårdcentralen för den skull.

Känner igen det där dåliga samvetet för familjens ekonomi...
    Uscha.

Kram på dig också!
  • Ella26

Konstig reaktion från läkaren med tanke på att man oftast har starkast ångest på just morgonen..... Det är likadant med mig, jag har ångest precis den sekunden jag vaknar, går inte ens 20 sekunder efter uppvaknandet till att jag har ångest.

Om du inte är nöjd med din läkare så byt, även om du kanske gjort det redan många gånger... Hoppas det löser sig för dig..

• Anonym

Här finns en till med ångest på morgonen i 1-2 timmar. Jag vaknar samma tid varje dag 5.30. Ligger kvar tills klockan ringer och mår skit. Det känns oftast som att jag behöver spy och magen är kass. Det har varit i några veckor nu. Jag har tidigare haft ångest, men inte just på morgonen.

Vad ska man då göra åt det? Vad har ni gjort som fungerar?

Svar på tråden ångest på morgonen