• Hondan

råd om råttungar tack!!!

Jag behöver lite råd!

Vi har två råttungar hemma, ca. 8 veckor, en svart och en albino. Har läst massor av råttsiter och böcker för att dom skulle få en så bra start som möjligt hemma hos oss. ( Hämtade hem dom 27/12 )
    Det står överallt att man ska ta upp dom ofta i början, så dom blir trygga med sin nya familj, prata lugnt, osv. Vi tassar på tå här hemma och försöker uppträda så "harmoniskt" det går.

Dom har fått ett litet bo att krypa in i, och den vita råttan är där JÄMT! Visst kommer dom ut och äter å så, men så fort man närmar sig buren så RUSAR hon in i lådan. ( Där vi varken ser eller når henne.)
    Den svarta går med på att bli utlyft och gosad med en stund, men den vita verkar livrädd.
    Är lite orolig för att hon ska bli ännu skyggare om vi inte "lär känna" varandra, men jag kan ju inte tvinga ut henne.
    Några bra tips? blir det bättre när dom vuxit till sig lite, varit längre hos oss?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden råd om råttungar tack!!!
  • Annie G

Mitt tips är att ta bort den huset.
    Man gör så med djur som är skygga, och då får dom vara framme och se att det inte är nåt farligt alls.
    Och uppträd vanligt ni som ni brukar göra, självklart inte skrika och sånt vid buren. Men dom läre lära sig dom också, att det inte är så farligt :)

Har tips om ett jätte bra forum också på nätet för djurvänner, där det kanske finns flera som kan hjälpa dig, och det är forumet som finns på våran hemsida:
    www.omplaceringsdjur.se (Gratis och snabbt att bli medlem) vi är några som är djurgalna där. Så nog är det flera som kan hjälpa dig där :)

• Hondan

Tack för tipsen! Har man haft hund hela sitt liv, och sen plötsligt en dag skaffar gnagare ( som ju liksom inte funkar som hundar...), så blir man lite konfys.

• Glass

En bra sak som ni kan testa är att sätta er vid buren och bara sitta där ett bra tag. Kanske läsa etter titta på tv eller så. Nästa gång så stoppar ni in handen i buren och låter den ligga där alldeles stilla länge. Den vita råttan kommer troligen själv att komma fram och nosa på handen. Rör då ingenting utan låt den inse att det faktiskt inte händer något äckligt.
    Att ta bort huset är bra. Då kan den gräva ner sig lite i spånet, men ändå sitta och kika på vad som händer runt omkring.

• ElleEsse

Hejsan!
    Här är en som haft tamråttor sen 1997. Kan komma med lite bra tips.
    Du ska inte använda sågspån åt råttor, det är uruselt för deras luftvägar, använd i stället toa-Lätt strö, (papperspellets). Ge dom ljummen välling till frukost och sen lagad mat till middag och ha alltid torrfoder framme ( utan pellets). Vissa väljer att ge kvällsmål också.
    Ha mycket hängmattor och klätterställnigar åt dom, de flesta råttor älskar att ligga högt upp. Deras klor ska klippas var 14:e dag eller oftare, börja med bara ngn klo/tass åt gången och utöka.

Ge inte råttor bara grönt att äta, utan en allsidig husmanskost är det bästa. undvik för fet mat och starkt kryddad mat.
    Maila mig gjärna om du vill fråga något, och lycka till!

Obs: om det ej är 2 råttor av samma kön måste den ena kastreras, då jag misstänker att det är grossistråttor från zoo? kika gärna in på www.srs.st

• Hondan

Tack igen för tips. ElleEsse: Råttorna är två tjejer, köpta av privat uppfödare.
    Jag återkommer säkert med fler undringar. Vad ska man klippa klorna med, lämpligast?

• ElleEsse

Hej! Från vilken uppfödare är dom? =)
    Ta en liten nagelklippare och så klipp bort den vassa tippen på klorna, som på alla djur får man passa pulpan. Efter klippning så kan du fila lite med en vanlig nagelfil för att slippa vassa kanter, efter det är de urgoa att hantera =)

• Johanna 87

nu läste jag inte igenom svaren du fått men en av mina första råttor var ett totalt nervvrak, jag tror inte att någon hade ens rört vid henne tidigare, jag fick henne tam genom att öppna luckan och sitta med lite torrmat/korv/ris i handen vid burbotten och prata med dom ofta.

• Hondan

Hej på er. Det går redan bättre och bättre. Att ta bort deras hus gjorde susen. Man hoppas ju så klart att dom trivs och så där , det går ju inte att fråga dom... Gjorde en liten hög av pappersremsor och en gammal handduk som dom kan gömma sig i, men i stället har dom gjort sig en helt kal plats i andra änden av buren, där dom ligger och trynar. Det se inte så mysigt ut, men dom är kanske hardcore-råttor.

• ElleEsse

Varför svarar du inte på var dom är ifrån?

• Hondan

Ja men förlåt, det var inte meningen att vara nonchalant! Det var två killar i Solberga, Stockholm som hade egen uppfödning. Som början bara som ormmat, för reptiler var väl deras främsta intresse, men sen hade det övergått i mer seriös verksamhet. Alltså, jag vet inte så mycket mer om dom, men dom var schyssta med ett genuint intresse, tyckte jag.

• ElleEsse

aha, oki. Tänkte om de var från en registrerad uppfödare, känner en hel del nämligen ;)

Svar på tråden råd om råttungar tack!!!