• smulan89

Trång tårkanal

Hej

Jag vet inte riktigt om det klassas som en åkomma/sjukdom men väldigt besvärligt är det i alla fall. Jag har en liten tös på snart 7 månader som har problem med höger tårkanal. Det rinner tårar och kladdar jämnt i ögat. Jag får hålla rent med vatten på en bomullstuss morgon och kväll. Men nu de senaste dagarna tycker jag att det har blivit värre, det kladdar mer och mer och jag får därmed tvätta oftare,vilket i sig gör att hon blir lite röd och irriterad runt området. Jag har varit till BVC och läkare och allt jag får höra är att det blir så där ibland för barn. Det ska gå till sig självt inom ett år. Men eftersom det har blivit värre nu och hon dessutom blir röd av att rengöras så känns det inte riktigt bra. 
    Är det någon fler som har haft samma problem med sitt/sina barn? Och hur löste det sig för er? Finns det något man kan göra åt problemet?
    Tacksam för svar.
    /Orolig mamma 

• Svar på tråden Trång tårkanal
  • julimam

Jag har själv trånga tårkanaler på båda ögonen! När jag var liten slet mamma med mina ögoninflammationer och ständigt rinnande ögon! Det växte bort, när jag kanske var runt 5 år? Fast jag har fortfarande lite problem. När jag är ute så rinner det hela tiden i ögonen och svider, men det funkar med solglas ögon:)

• mamma till tre busungar

Vi hade det problemet på ett av våra. Vi masserade en del på tårkörteln för att hålla kanalen öppen och hålla ett flöde i den.

Det växte bort av sig självt.

Annars tänker jag, har hon alltid haft så här? För det skulle ju kanske kunna vara ögoninflammation annars? 

• pemoje

Min dotter är 2 år och 9 månader och har haft trång tårkanal sen hon föddes, hennes högra öga. Vet precis vad du menar, det är ofta man får tvätta rent ögat och huden runt om blir röd och irriterad. BVC sa att det skulle växa bort och att dom inte gör något åt det förrän hon har fyllt 1 år.
    När hon var 1 1/2 år tog vi kontakt med en ögonläkare för vi var oroliga och tyckte synd om henne. Läkaren sa att det inte är farligt och att barnet inte har ont eller så men att han förstod att det var jobbigt för henne. Efter många om och men bestämde vi oss för operation, då läkaren går in med en liten stav och försöker vidga tårkanalen så det skulle bli bättre.
    Vi visste att det kanske inte skulle hjälpa på första försöket för ibland får man göra mer än ett ingrepp.
    Och tyvärr så blev det ingen förbättring.
    Vi har fortfarande kontakt med läkaren och det är upp till oss om vi vill göra en operation till.. Och jag vill ju helst inte det men nu när det börjar bli kallare ute så blir det värre och även om hon är förkyld

Läkaren rekommenderar massage vid tårkanalen, kolla upp det, det kanske hjälper för er... Och det är lätt att göra själv på barnet...

• skruttan35

våran son hade trånga tårkanaler och han opererades för detta när han var 16mån. Han har inte haft några problem efteråt.
    Träffade på en bra barnläkare som skickade oss vidare till ögonmottagningen för beslut om operation. Det är nog det bästa vi gjort då vi även bad ögonläkaren kolla om ärrbildning på gula fläcken (ärftlig sjukdom som pappan har) och då upptäcktes sonens dåliga syn så han fick omedelbart glasögon och det har förmodligen räddat hans syn.

Svar på tråden Trång tårkanal