• Anonym (Anna)

Föräldraledig utomlands

Hej

Jag och min man väntar vårt första barn i Januari 2012. Min man kommer från Storbritannien men har bott med mig i sverige i 1½ år. 

Till saken. Min man har inte lyckats få något jobb i Sverige men är tjänstledig från sitt jobb i sitt land.
    Jag har en fast anställning inom kommunen och kommer gå på graviditetspenningen om ett par veckor.

Jag skulle alltså vilja spendera min föräldraledighet i Storbritannien och ta ut föräldrapenningen från Sverige. Hur funkar det rent praktiskt? Behöver jag vara skriven på någon adress i Sverige? Vad behöver jag göra, tänka på?

Vårt barn kommer att födas i Sverige och beräknad flytt blir när barnet är 2-3 månader.

En annan fråga. Min man har (antar jag) rätt till föräldradagar på lägsta nivå så länge han bor i Sverige? När vi sedan flyttar, kan vi välja att överlåta resten av hans dagar till mig?

Tack för ert svar
    Anna

• Svar på tråden Föräldraledig utomlands
  • Försäkringskassan

Hej !

Om utlandsvistelsen kan antas vara längst ett år räknas man som fortsatt bosatt i Sverige och kan ansöka om föräldrapenning annars avregistreras man ifrån försäkringskassan.
    Har din man ingen inkomst av arbete har han rätt till föräldrapenning enligt grundnivån, 180 kronor per dag.
    Varje förälder har rätt till 240 dagar med föräldrapenning och han kan överlåta max 180 dagar till dig.
    Har du e-leg gör du ansökan på "mina sidor" annars får du ringa Kundtjänst 0771-524524 så skickar vi blankett till dig.

Hälsningar
    Ebba, handläggare 

Svar på tråden Föräldraledig utomlands