• Bamboon

Mjölkskorv

Någon som har det på eran bebis?
    Har ni provar borago. Får ut rätt mycket. Men mycket kvar:
    Ska man bada ut det som kommer för det kommer mycket? 

• Svar på tråden Mjölkskorv
  • zbaby

Skratta inte nu men min bm gav mig tipset att smörja in rumpan med Borago och inte huvudet och det försvann på några dagar.. det är verkligen sant.. Supersmidigt att slippa kladdet.. ;o)

• Kakmonster

Min son har haft skorv på hela hjässan men inte så tjockt. Jag oljade in hjässan med babyolja, väntade en kvart/halvtimme och sen kammade jag honom försiktigt med luskam. Han blev jättefin.

• Bamboon

ok inga fler tips?? o hur fortsätter man sen behandla så det inte åter kommer. Vad är det som gör att den kommer ens??

• carroes

Min son som idag är 4 månader hade jätte mycket skorv i huvudet. Ja använde salisyrsyrevaselin på honom. lät det verka tre timmar sedan kamma bort det och sedan tvätta med schapoo. han blev jätte fin :)

• Bamboon

vart köper man det, eller är det vanligt vaselin

• Bamboon

Ja men någon som upplevt att det sprider sig till ansiktet o vid öronen, hon är supertorr. nu o som eksem 

• Natulcien

Sonen hade skorv i huvudet och i ögonbrynen och vi smorde inte med någonting.
    Men när han var nybadad och skorvet mjukt så pillade vi loss det. Vi tog lite i taget under en veckas tid tills allt var borta. Och det kom aldrig tillbaka.

Ang, orsak så har jag hittat detta:
    En forskningsstudie gjord på Södersjukhuset i Stockholm visar att barn med mjölkskorv saknar fettsyran GLA (gamma-linolensyra). Ett fett som barnet får i sig via modersmjölken eller mjölkersättningen men som barn med mjölkskorv inte kan tillgodogöra sig.

I ämnesomsättningen bryts fettet ned i små delar och varje liten fettsubstans fyller en viktig funktion för barnets utveckling. Till exempel för att ytterhuden ska fungera normalt och vara det skydd som den är till för. Studierna visade bland annat att bristen på GLA beror på en omognad i barnets enzymsystem. När barnet blir äldre mognar enzymsystemet och problemet med mjölkskorv försvinner.

• Natulcien
    Bamboon skrev 2011-10-25 09:02:30 följande:
    Ja men någon som upplevt att det sprider sig till ansiktet o vid öronen, hon är supertorr. nu o som eksem 
    Fast torrheten har nog inte med skorvet att göra. Nyfödda har ofta olika problem med huden eftersom det tar ett tag för huden att anpassa sig till livet utanför magen. Vår son hade både en massa plitor, mjölkskorv och torra hudpartier upp till ca 3 månader. Men sen dess har han varit jättefin och len i huden.
  • Bamboon

ja men typ skorv/torrhet har hon, jättemycket. har visserligen läkarbesök i morgon på BVC men funderar på köpa mildison till henne

• Natulcien
    Bamboon skrev 2011-10-25 10:10:50 följande:
    ja men typ skorv/torrhet har hon, jättemycket. har visserligen läkarbesök i morgon på BVC men funderar på köpa mildison till henne
    Ok. Jag skulle dock inte välja något preparat som innehåller kortison i första hand, utan prova något som endast är mjukgörande först.
Svar på tråden Mjölkskorv