• snart bebis

Hjälp med plockmat till 9 månaders som vägrar bli matad

Min 9 månader gamla dotter vägrar helt plötsligt att gapa när jag ska mata henne med sked. Hon har ätit väldigt dåligt ända sedan jag började med smakportioner och föredrar fortfarande att amma. Ett tag gick det i alla fall bra med gröt med fruktpuré men nu ratar hon även det.
    Det enda hon får i sig i matväg är majskorn, rivet äpple och bananer i skivor som hon fått plocka i sig själv.
    Nu skulle jag behöva fler tips på mat som hon kan plocka i sig själv.
    Jag har funderat på korv och skinka i bitar, men är osäker på om de innehåller för mycket salt?
    Makaroner och vitt bröd, är det för mycket socker i det?
    Skulle ju vara så mycket enklare om man inte behövde tänka på det där med salt och socker...
    Tacksam för tipsFlört

• Svar på tråden Hjälp med plockmat till 9 månaders som vägrar bli matad
  • kron

Små brödbitar med osaltat smör på. Tror inte det är för mycket socker i det. Granterat mer socker i frukt i såfall. Gröna ärtor ger proteiner. Vår yngsta som var en "plocktjej" fick små leverpastejbitar men det var möjligt att hon var över 1 år då och fick äta salt.

• aud

Rostade rotfruktsstavar
    Kokt broccoli
    Ugnsstekta äppelklyftor med kanel
    pannkaka
    omelett
    Mjukt päron, bär, melon
    SKivbar leverpastej
    Köttfärs
    Fisk
    Pastaskruvar med sås

Det finns drösvis! Gå in i BLW-tråden och be om fler tips. :)

Skrikmetoder = barnmisshandel.
  • piapiapia

Bröd är ok att ge. Fullkorn kan man unvika då de kan bli lösa i magen. Sockret och saltet i brödet behöver man inte tänka på, det är en liten mängd. Bred på leverpastej el. mjukost (samma sak där med saltet). Det blir nog mer intressant då.

Vår dotter är också svår att mata ibland. Hon tycker om broccoli och kiwi. Kokt spagetti är roligt att slurpa i sig. Om man gör egna köttbullar till barnet kan det ju vara roligt att äta själv.

Har hon fått leka mycket med maten?? Vår dotter får ibland något att leka med när man ska mata henne. Ibland går det jättebra och hon gapar som en fågelunge. Nån gång har hon fått leka fritt med maten. Det blir såååå kladdigt men hon behöver det ibland. Barn leker ju gärna med maten. Det tillhör utvecklingen har jag läst.

Detta är lite av mina erfarenheter. Hoppas det går bättre.

• sahara sahara

När min dotter var nio månader plockade hon i sig av det vi åt. Vi undvek sånt som småttingar absolut inte ska äta (som honung och spenat och sånt) och tog det lite lugnare med salt och starka kryddor, och så fick hon vår mat. Majs, ärter och grillad kycklingfilé i småbitar var favoriterna, vill jag minnas.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Skruttan77

Våra barn har också fått vår mat i små bitar i den åldern. Har fått anpassa ibland men oftast inte.

• snart bebis

Tack så mycket för mååååååååååånga bra tips!
    Ja, hon får leka med maten och hon brukar även få hålla i en eller två skedar samtidigt som jag matar henne. Det är genom "leken" med maten jag märkt att hon äter bättre själv om hon får plocka i sig maten själv. Med alla dessa superbra tips hoppas jag att hon kommer få i sig en hel del mer matFlört

• rhapsody

Allt går att äta med fingrarna! Men det blir kladdigt en tid. Sätt úngen i bara blöjan. Gör en liten "Gourmettallrik" med hoprullade ostskivor och skinkskivor, kokt ägg, några hallon, några bananbitar, leverpastej. Så får hon sitta och plocka i sig. Mycket spännande.

• skånegås

Jag skulle vara försiktig med mycket pasta om hon äter gröt och välling annars. Det innehåller inte socker men består bara av vete och innehåller alltså en hel del gluten...

Håller med ovanstående att all mat går att äta själv när man är 9 mån, förutom soppa kanske. Hon kan äta kladdiga saker med sked (vi hade fil på gröten till dottern då detta kladdade fast bättre på skeden än mjölk). Sen är stekt köttfärs, gärna i klumpar, kokt hel potatis, hela äpplen, kokta grönsaker av alla sorter (ej spenat), ägg (om hon tål), kokta rotfrukter, ris (gärna klibbigt jasmin) mm mm mm
    Min lille 7 mån älskar päron, broccoli, köttfärs, hel potatis, ris, köttbitar, äpple, äppelmos (hemkokt utan socker) banan, hemkryddad tacofärs, gurka, hel tomat...... han vill inte heller bli matad men ger man honom en sked med mixat så äter han. Kruxet är bara att de vänder skeden uppåner innan de får in den i munnen, så ganska hård konsistens är bra!

Svar på tråden Hjälp med plockmat till 9 månaders som vägrar bli matad