• SmultronKatt

Tips på doptårta i långpanna!

Hej !

Jag tänkte göra en egen tårta till sonens dop och tänkte att en kaka i långpanna som man garnerar fint med något smet och ex. maränger och grädde kunde vara något. Jag vill helst slippa en tårta med flera kaklager eftersom jag inte vill stå och pilla för mycket. Men kanske finns det en kaka som är i flera lager redan i ugnen och som lämpar sig i långpanna?

Tips,någon? 

• Svar på tråden Tips på doptårta i långpanna!
  • smöla

vårgårda tårta.
    till en långpanna
    4 äggvitor
    2,5 dl socker
    4 dl puffatris

vispa ägg och socker stelt så att bunken går att vända upp och ner
    vänd i riset
    bred ut på bakplåstpapper i en varm ugn 165 grader i 10 min sänk värmen sen till 100 grader och stek i 1 timme

Lägg sen ut ett nytt bakplåstpapper och vänd marängen försiktigt och lossa pappret

gör sen en till botten på samma vis.

Sen vispar du grädde 6 dl till en stor botten. Sen kan du använda vad du vill inni, mandariner bananer hallon blåbär rivna äpplen  choklad, Vad du vill..
    Jag brukar använda banan, hallon och björnbär sen lite riven choklad-

Denna är väldigt lättvindig, ingen garnering och bottnarna går att förbereda i några dagar innan.

Det finns en annan tårta med kommer inte på vad den heter kanske succe tårta eller kalastårta ,,,då gör du som en rulltårte smet i botten och kletar marängen och mandel över och sen steker. Pröva att googla. 

• Luna777

Gjorde en pinocciotårta när jag fyllde år, mellan är det vitchokladmousse ( super enkel att göra) , färska jordgubbar å finhackad mörk choklad.. :) Blev super gott.. Jag vände ena botten med marängen nedåt just för att behålla marängen krispig, den ä även god att du breder lemon curd ( självklart köpt hihi), och har vaniljgrädde på.. :) Som sagt vill du ha receptet skickar jag det till dej..Solig
  • AMC80

Vad gott det såg ut Luna. Kan du skicka till mig med?

• Luna777

pinocciotårta!
    100g fast smör ( kan använda mjölkfritt)
    1dl socker
    1½dl farin
    Vispas pösigt, blanda i 
    5 stora( xl-l) Ägggulor 
    Ett i taget.
    1½dl mjöl
    1½tsk bakpulver
    2tsk vaniljsocker
    4 msk mjölk( funkar med vatten eller havremjölk ex Oatly) 
    Blandas samman till en jämn smet, Bredes ut i en ungsform med smörpapper.

Marängen!
    5 äggvitor
    Vispas till ett hårt skum, vänd ner
     2 dl socker 
    Vispas några minuter till så att marängen blir fast och glansig.
    Bred ut marängen på smeten i formen , gärna lite ojämt.
    Grädda i ca 20-30 min 150*C i nedre delen av ugnen.
    Jag brukar stänga av ugnen när kakan är klar ( torr)och låta formen stå inne en liten stund med ugnsluckan på glänt, för att få en hård yta men kladdig innuti på marängen.
    Låt kakan svalna, Jag stjälper upp den på en vanlig ungsplåt med marängen nedåt. Bred fyllningen på och lägg över en till botten men med marängen uppåt denna gång. Kan ta lite saft och pensla botten så den blir extra saftig.. Detta blir ca 20-30 bitar ska ni vara färre räcker det om ni gör 1 botter och halverar den..   

• Luna777

Detta ä mitt egna recept på chokladmousse, jag tog bara vit choklad i stället för mörk,, dubblade receptet å självklart ingen dajm.. Solig Men ska testa göra en tårta med denna mörka gudomliga moussen och kanske hallon.. Flört

Mörk chokladmousse med dajmkrisp! ca 4-6 portioner 

3 1/2dl grädde ( om du gör laktosfri så en stor röd valiogrädde)

175g hackad mörk choklad hur mörk eller ljus är upp till dej, funkar även med smaksatt choklad.

1 Äggula

1 liten nypa salt

1 dubbel dajm

Vispa 3 dl av grädden väldigt löst  (yoghurtkonsistens), hacka chokladen och häll den i en skål med 1/2dl grädde, liten nypa salt. Låt smälta över vattenbad. Låt svalna lite och rör ner äggulan. Ta hälften av grädden och blanda i chokladsmetet, rör ihop det till en jämn smet. Vänd sedan ner sista grädden men bara försiktigt så luften är kvar i grädden. Häll över i nån form eller portionsformar (jag brukar ta dricksglas) Ställ i kylen ca 20 min. Hacka en dubbeldajm smula över innan ni äter den . Ett tips ta fram den ur kylen ett tag innan så den blir lite rumsvarm.. Smaklig mumsbit.. :D

Svar på tråden Tips på doptårta i långpanna!