• Anonym (why?)

Varför är hundar haram(förbjudet inom islam)?

Jag är muslim och vill verkligen ha en liten dvärgspets (pomperainian) men tyvärr är ju hundar haram och anses smutsiga inom islam, men varför är det så? Finns det undantag? Kan jag ha hunden i en hundgård utomhus?

• Svar på tråden Varför är hundar haram(förbjudet inom islam)?
  • Anonym (...)

Att köpa en sällskapshund för att ha den ute jämt låter som en dålig idè, varför ska du då ha hunden? Jag har hundgård, men den är till för tiden jag jobbar och för att de då ska få vara ute i friska luften och kunna kissa när de behöver, inte för att de inte får vara inne. Är det just att ha hund inne som är haram, menar du? Inte hundar öht?

• Anonym (why?)
    Anonym (...) skrev 2011-10-21 16:55:24 följande:
    Att köpa en sällskapshund för att ha den ute jämt låter som en dålig idè, varför ska du då ha hunden? Jag har hundgård, men den är till för tiden jag jobbar och för att de då ska få vara ute i friska luften och kunna kissa när de behöver, inte för att de inte får vara inne. Är det just att ha hund inne som är haram, menar du? Inte hundar öht?
    Vet inte riktigt om det är hundar i hemmet eller överhuvudtaget men vet att hundar anses smutsiga också.

Kommer att bo i ett varmare land om jag ska ha den ute och kommer givetvis göra det trevligt för den och kanske köpa 2 så den får en kompis.
  • Anonym (...)

Hej igen :)

Tycker frågan är intressant då jag är intresserad av religion och har hundar ;) så jag googlade lite snabbt.  Det verkar finnas olika åsikter, som med allt, men man verkar vara överens om att det är saliven som anses oren, inte hunden i sig. En hund är tillåten för jakt, jordbruk och vakt, inte annars, enligt tex islamguiden. Där kan man läsa att islam förbjuder muslimer att ha hundar, och straffet för detta är att man förlorar en eller två qiraats (andel) från sina hasanaat (goda gärningar) varje dag. I en hadith står att änglar inte kommer in i hus med hundar. Lydia Kelley ("en reproduktion av Dogs: Beyond Traditional Islam") citerar dock flera suror där hundar är en del av människornas liv, tex:

18:18 "Man kunde tro att de var vakna, när de i själva verket sov. Vi vände dem till höger och till vänster sida, medan deras hund sträckte ut sina ben mitt ibland dem."

och 

"Vissa sa, "De var tre; deras hund den fjärde," medan andra sa, "Fem; deras hund den sjätte," när de gissade. Andra sa, "Sju," och den åttonde var deras hund. Säg, "Min Herre är den som bäst vet hur många de var." Endast ett fåtal kände till det egentliga antalet. Argumentera därför inte med dem; låt dem bara hållas."

Någon annan skriver att det är olika inom olika riktningar, att en riktning inom sunni inte anser hunden smutsig, de andra gör det.

Jag vet dock inte hur pålitliga dessa källor är, jag kollade som sagt var ganska snabbt.

• trettioplus

Annars kan du ju prova att tänka själv och fatta egna beslut utifrån ditt eget sätt att se på saker och ting...

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Anonym (why?)
    trettioplus skrev 2011-10-21 17:37:35 följande:
    Annars kan du ju prova att tänka själv och fatta egna beslut utifrån ditt eget sätt att se på saker och ting...
    Vad menar du egentligen? Är man muslim så tror man på Allah och ett liv efter döden och då vill man leva som en bra människa. Är hundar väldigt fel vill jag gärna undvika det.
  • Anonym
    Anonym (why?) skrev 2011-10-21 19:19:58 följande:
    Vad menar du egentligen? Är man muslim så tror man på Allah och ett liv efter döden och då vill man leva som en bra människa. Är hundar väldigt fel vill jag gärna undvika det.
    "Är hundar väldigt fel"... Tycker DU att hundar är väldigt fel? Är hundägare du känner dåliga människor som kommer att hamna i helvetet?

Leva som en bra människa kan man väl göra med hund, det borde du väl förstå eftersom du inte ens vet varför man inte får ha hund.
  • Anonym (why?)
    Anonym skrev 2011-10-21 19:23:26 följande:
    "Är hundar väldigt fel"... Tycker DU att hundar är väldigt fel? Är hundägare du känner dåliga människor som kommer att hamna i helvetet?

Leva som en bra människa kan man väl göra med hund, det borde du väl förstå eftersom du inte ens vet varför man inte får ha hund.
    Att vara bra eller dålig människa kan vara olika för olika människor och det är inte JAG som avgör om hundägare är dåliga människor eller inte. Bara gud kan döma.
  • trettioplus
    Anonym (why?) skrev 2011-10-21 19:19:58 följande:
    Jag menar att religiösa människor borde lyssna mera på sitt eget förnuft och stirra sig mindre blind på skrifterna. Fundamentalister är ytterst sällan bra eller goda människor.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Anonym (why?)
    trettioplus skrev 2011-10-21 20:38:16 följande:
    Jag menar att religiösa människor borde lyssna mera på sitt eget förnuft och stirra sig mindre blind på skrifterna. Fundamentalister är ytterst sällan bra eller goda människor.
    Denna tråden handlar inte om vad folk tycker eller inte tycker om muslimer utan vände sig mer till ren fakta från Koranen.
  • Anonym
    Anonym (why?) skrev 2011-10-21 21:10:17 följande:
    Denna tråden handlar inte om vad folk tycker eller inte tycker om muslimer utan vände sig mer till ren fakta från Koranen.
    Jag kan ju tycka att om du nu strävar efter att verkligen leva efter koranen så borde du kanske lära dig koranen lite bättre? Finns det ingen imam du kan prata med som kan vägleda dig?

Det jag tror man vänder sig emot i ditt fall är att du gärna skaffar hund och inte ser faran med det. Men du väljer att avstå för att det står i en bok att man inte får, i stället för att välja det som är rätt för dig.
Svar på tråden Varför är hundar haram(förbjudet inom islam)?