Hej igen :)
Tycker frågan är intressant då jag är intresserad av religion och har hundar ;) så jag googlade lite snabbt. Det verkar finnas olika åsikter, som med allt, men man verkar vara överens om att det är saliven som anses oren, inte hunden i sig. En hund är tillåten för jakt, jordbruk och vakt, inte annars, enligt tex islamguiden. Där kan man läsa att islam förbjuder muslimer att ha hundar, och straffet för detta är att man förlorar en eller två qiraats (andel) från sina hasanaat (goda gärningar) varje dag. I en hadith står att änglar inte kommer in i hus med hundar. Lydia Kelley ("en reproduktion av Dogs: Beyond Traditional Islam") citerar dock flera suror där hundar är en del av människornas liv, tex:
18:18 "Man kunde tro att de var vakna, när de i själva verket sov. Vi vände dem till höger och till vänster sida, medan deras hund sträckte ut sina ben mitt ibland dem."
och
"Vissa sa, "De var tre; deras hund den fjärde," medan andra sa, "Fem; deras hund den sjätte," när de gissade. Andra sa, "Sju," och den åttonde var deras hund. Säg, "Min Herre är den som bäst vet hur många de var." Endast ett fåtal kände till det egentliga antalet. Argumentera därför inte med dem; låt dem bara hållas."
Någon annan skriver att det är olika inom olika riktningar, att en riktning inom sunni inte anser hunden smutsig, de andra gör det.
Jag vet dock inte hur pålitliga dessa källor är, jag kollade som sagt var ganska snabbt.