• helena29

Du med bebis- hur mycket får du sova egentligen?

Min son är 2 månader och sover max 2.5 timmar i sträck på natten. Ibland bara 1 timma. Men det kan ju omöjligt vara mat han vill varje gång! Dessutom är han svår att söva om. Hur ska man göra??? Är det som alla säger, att allt blir bättre efter 3 månader?
    Hur mycket får ni sova på nätterna och hur ser er barns sovmönster ut?

• Svar på tråden Du med bebis- hur mycket får du sova egentligen?
  • Snösparv

I början fick jag sova 1 h i sträck (förutom tiden på sjukhus, då sov hon inte hos oss, då sov jag 2 ½ h max), mer efter 2 månader och efter 3 månader kanske uppemot 2 ½. Men det var speciellt med min bebis som är prematur.

Från ca 7 månader hela nätter, från då sov hon 12 h utan att vakna.

• Mamma0311

min son e 7 månader o vaknar var 15-20:e minut hela natten. så jag får heller inte så mycket sömn

• Yavannie

Har en tjej på snart 6 mån. Hon somnar för natten vid 20 eller 21 och vaknar för det mesta en gång innan vi lägger oss (vid kanske 23) för att käka - hon brukar käka sista gången vid 19-tiden innan hon somnar. Sedan brukar hon vakna en gång till för käk runt 4-5-tiden på morgonen. Sedan vaknar hon vid 6.30 när pappan går upp till jobbet. Då leker vi ett par timmar, äter frukost och sedan sover vi 1-2 timmar mellan 9-11 om vi inte ska iväg på något. Älskar de där extratimmarna på morgonen, de är riktig lyx.

Vi samsover och utöver de gånger hon vaknar för att äta så sover hon väldigt bra och skönt.

Det är så olika för alla. Har en mamma i föräldragruppen vars tjej sover från 22-09 varje natt utan att vakna. En annan kille vaknar en gång i timmen mellan midnatt och morgon och sover sedan långa stunder på dagarna. 

cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • WSalma

Min son sover minst fyra timmar i sträck, vaknar, äter och somnar om. Han är 4,5 månad och har gjort så hela tiden. Om han är lite orolig framåt morgontimmarna lägger vi över honom i vår säng så brukar han somna om snabbt. Det är väldigt skönt men jag har förstått  att man inte kan räkna med att det håller i sig.

• Lumali

Jag  har haft enorm tur med min dotter som har sovit bra på nätterna sedan hon föddes. I början samsov vi och då sov hon ca 22-09 (ibland 23-10 eller 11). Från 2 månader började hon sova i sin säng (som står precis bredvid vår säng) och väckte mig ungefär 1 gång per natt och då gärna vid 4-5 på morgonen. Dock var hon jättelätt att söva om så länge hon fick ligga kvar i vår säng (ammade henne liggandes).Nu är hon 6 månader och vi har valt att lägga henne lite tidigare. Hon sover från 19.30-20 ca fram till 7.30-8.30. Ibland vaknar hon tidigt på morgonen och vill komma ner i sängen, men somnar om. Dock sover hon knappt nåt på dagarna istället (max 2ggr och då ca 20-30 min per tillfälle).

• Tygtiiger

Min första sov aldrig mer än tre timmar i sträck, jo, någon natt sov han igenom. När han nådde åtta månader blev det katastrofalt med åtta - nio uppvak per natt i ett års tid. Men han var pigg och glad dagtid ändå
    Tvåan sov 7 timmar i sträck mellan 2 och 4 månaders ålder, nu har han börjat vakna någon gång per natt men han sover alltid minst fyra timmar i sträck och även när han vaknar så räcker det att hala fram bröstet för att han nöjt ska somna om (tyvärr somnar ju jag också om direkt - om jag orkar masa mig upp och lägga honom i hans säng efter första gången han vaknar sover han gärna till morgonen).

Jag har inte gjort något annorlunda med tvåan, möjligen helt struntat i att mickla med hans sömn, jag tror det är genetiskt hur man sover     

Krupke, we've got problems of our own!
  • Lizzan89

Första veckorna vaknade hon varannan timme ungefär, men dom senaste 3 veckorna har hon börjat sova längre pass. Hon är nu 8 veckor och sover korta stunder på dagen, 20-30 min åt gången. Vid 19-20tiden sover hon lite längre, 1-1½ timme.
    Hon sover för natten allt mellan 22 - 00 och vaknar en gång bara. Runt 6tiden, och somnar sedan om till 10 ungefär.

Det finns väl enstaka nätter som hon kan behöva äta en gång extra..

Men TS, alla barn är olika. Det går inte att jämföra alls och det finns liksom inget som heter rätt eller fel.
    Vaknar ditt barn ofta så är det väl för att han behöver det , det kan ändras helt plötsligt sen också.
    För oss kan det också ändras så hon börjar vakna oftare. Sånt vet man aldrig! :)

• Lizzan89

Att tillägga: Det är jättebra att försöka införa rutiner!

När han sover på dagen, så låt han inte sova i sin/eran säng. Utan i vagnen tex där det är upplyst och lite "liv".
    Varje kväll kan ni införa blöjbyte och pyjamas runt samma tid, och när ni lägger honom ska det vara tyst och mörkt. När han vaknar på nätterna så prata inte med honom i onödan, låt det fortsätta vara mörkt och tyst när ni söver om.  Till slut förstår han förhoppningsvis att på dagen är man vaken och på nätterna sover man!

Vi började direkt efter BB med dessa rutiner och har aldrig haft några särskilda problem med hennes sömnvanor på nätterna.

• Emelie578

Min dotter blir 10 veckor på måndag, hon somnar med oss runt 22.30 och vaknar oftast vid 02 och 05.30 för mat. Då går hennes pappa till jobbet och vi sover en stund till, oftast fram till 08/09.

Samsover och halar bara fram tutten om hon vaknar, vi brukar somna båda två efter en liten stund ;).

Hon är mitt första barn så jag har ju inget att jämföra med men jag får definitivt helt ok med sömn!

* Liv Linnéa 20110815
  • Alvi

2.5 månad gammal, sover mellan 20-21 och 07.30 sedan en vecka. Hoppas det fortsätter så!

Svar på tråden Du med bebis- hur mycket får du sova egentligen?