• Solikheter

Ersättning för Molo-jacka med trasigt blixtlås?

Hej! Jag köpte en molojacka till sonen i April i år. Nu är dragkedjan trasig, den hänger sig i mitten och fastnar helt enkelt.
    Eftersom jackan kostade 699kr och jag faktiskt har sparat kvittot tänkte jag ta med jackan till affären där jag köpte den, men vad tror ni- har jag rätt till någon ersättning eller detta är ett slitage man ska räkna med efter den tid som gått?

• Svar på tråden Ersättning för Molo-jacka med trasigt blixtlås?
  • thomas54

Det beror väl på hur sliten jackan ser ut i övrigt

Du kan gå vidare till Konsumentombudsmannen om du är missnöjd
    ( du kan säga att du tänker göra det - om det är en kedja av affärer kan huvudkontoret vara ett alternativ)

• mamma till tre busungar

Det har ju ändå gått ett halvår sedan du köpte jackan. Tror det är svårt att få ut något där.

• Solikheter
    thomas54 skrev 2011-10-21 18:19:38 följande:
    Det beror väl på hur sliten jackan ser ut i övrigt

Du kan gå vidare till Konsumentombudsmannen om du är missnöjd
    ( du kan säga att du tänker göra det - om det är en kedja av affärer kan huvudkontoret vara ett alternativ)

Jackan är fin för övrigt, inga hål eller fläckar.
    mamma till tre busungar skrev 2011-10-21 18:31:04 följande:
    Det har ju ändå gått ett halvår sedan du köpte jackan. Tror det är svårt att få ut något där.
    Jo så tänker jag också. .. 

• Cecci78
    mamma till tre busungar skrev 2011-10-21 18:31:04 följande:
    det är klart att hon ska få hjälp, man har reklamationrätt i 3 år om man kan visa att det är ett ursprungsfel och det är väl knappast så att jackan har gått sönder av slitage
  • Majmaj

Man brukar säga att man kan reklamera kläder ca 1 år. Men detta beror på vilka slags kläder det är också.

Men jackan kan du absolut reklamera. Det kanske drar av en summa beroende på slitage, men det är det ju ändå värt för det är svårt att laga en dragkedja.

Den butiken jag jobbade i drog man av en viss procent för varje månad.

Lycka till

• josefina73

En butik har rätt att laga en vara, ex byta dragkedja, fixa en söm tre gånger innan dom är skyldiga att ta emot den som reklamation. Och då kan man få pengarna tillbaka om kvitto finns.
    Men sen gör självklart var butik som de själva vill, om de vill lägga tiden på att laga eller om man får reklamera direkt.

• Cecci78
    Majmaj skrev 2011-10-21 19:06:16 följande:
    Man brukar säga att man kan reklamera kläder ca 1 år. Men detta beror på vilka slags kläder det är också.

Men jackan kan du absolut reklamera. Det kanske drar av en summa beroende på slitage, men det är det ju ändå värt för det är svårt att laga en dragkedja.

Den butiken jag jobbade i drog man av en viss procent för varje månad.

Lycka till
    enligt konsumentköplagen har man rätt att reklamera i 3 år men man ska kunna påvisa att det var ett ursprungsfel, detta gäller alla typer av varor. Garanti brukar butiker däremot ofta ge i 1 år men det är något helt annat.
  • Cecci78
    josefina73 skrev 2011-10-21 19:53:16 följande:
    En butik har rätt att laga en vara, ex byta dragkedja, fixa en söm tre gånger innan dom är skyldiga att ta emot den som reklamation. Och då kan man få pengarna tillbaka om kvitto finns.
    Men sen gör självklart var butik som de själva vill, om de vill lägga tiden på att laga eller om man får reklamera direkt.
    ja absolut och det är det som är en reklamation, att de väljer att laga den är helt ok
  • Solikheter

Tack för alla svar. Idag lämnade jag in jackan med kvitto och telefonnr. Tjejen sa att jag självklart ska kompenseras, men hon skulle visa jackan för sin chef som skulle komma in på måndag och då ska hon ringa mig.
     =)

• Solikheter

End of story för den som är intresserad:
    Jackan är inlämnad och skickas på byte av dragkedja. Butiken ringer när jackan är klar för hämtning.
    Så det får man väl vara nöjd med...

Svar på tråden Ersättning för Molo-jacka med trasigt blixtlås?