• Anonym (Snurrfia!)

Mammadagar som lärare???

Hej!!

Jag och min man sitter och försöker planera lite, men det snurrar i huvudet på oss båda två. Tungan ute

Vad jag har förstått så får vi 240 dagar var fram tills barnet är 8år. Ju fler dagar man tar ut i veckan, desto mer pengar får man. Men dagarna tar slut fortare. Så här långt hänger båda med... Flört

Jag studerar nu, men kommer att jobba som lärare. Detta betyder (om jag förstått det rätt...) att jag kommer att jobba ca 45timmars veckor och vara ledig på lov och andra dagar då barnet oftast kommer att vara ledig på (förutom studiedagar då förstås).

Till min fråga:

Om jag då redan är ledig dem dagarna, så behöver ju inte JAG ta ut mina föräldradagar för att spendera dagarna med mitt barn. Då måste ju min man kunna använda sina dagar till det om han vill vara hemma t ex på sportlovet med barnet?!?

Och om jag kommer vara ledig på sådana dagar som t ex lov så behöver jag väl inte spara mina dagar så extremt hårt?

Finns det lärare här som har bra tips och idéer hur ni gör? Använder ni mammadagar ändå, för att dryga ut ledigheten ännu mera än vad den redan är?

Ett exempel:
    Om jag är hemma 8mån, med 5 dagar/vecka= 160 dagar. (80 kvar)
    Min man kan inte vara hemma (säg att han jobbar m något som han inte kan vara ledig för mycket från, t ex som bonde) och ger bort några dagar till mig. Då har ju vi tillsammans 240-60 (som är hans)+80(mina som är kvar)= 260 dagar.
    (Om min man är hemma strö dagar då och då så sjunker ju självklart dessa)

Då har vi ju 260 dagar kvar att dela på och om jag då redan är hemma med barnet många dagar så kan ju min man använda dem. Är det då så farligt att använda upp många av dagarna i början? För man får väl nya sen när nästa barn kommer va?

Jag vet inte hur det hela funkar och vore oerhört tacksam för svar! Solig Förlåt att det blev så långt...

• Svar på tråden Mammadagar som lärare???
  • Anonym (Snurrfia!)

Men puff puff!! Någon måste väl veta hur föräldrapenning fungerar?? Flört

• Brin

Har jobbat som lärare med ferieanställning (45h/v). Ni kan göra som du beskriver det. Du har arbetat in tiden för loven, pappan tar föräldraledigt och ni båda är hemma med barnen på loven.

• Husis

Om du inte tar ut föräldradagar på loven; sportlov, jullov, etc, utan går in och jobbar då, så kan din chef kräva att du faktiskt gör det. Som lärare kan man få jobba med institutionsvård, dokumentation och annat.

Från det att barnet fyller ett år, måste du ta ut fem dagar i veckan, för att behålla full SGI. (Rätta mig om jag har fel, det kan vara lite antika uppgifter.)

Det som är smart att göra, om man t.ex. planerar att börja jobba efter ett jul eller sommarlov, är att gå in och jobba en vecka innan lovet. Vanligt förekommande bland lärare! 

• Perika
    Husis skrev 2011-10-21 18:38:26 följande:
    Om du inte tar ut föräldradagar på loven; sportlov, jullov, etc, utan går in och jobbar då, så kan din chef kräva att du faktiskt gör det. Som lärare kan man få jobba med institutionsvård, dokumentation och annat.
    Det stämmer inte att rektor kan kräva att du arbetar på lovdagar. Lärares arbete fördelas på 194 sk. A-dagar per läsår, arbetsgivaren kan inte beordra dig att arbeta på en dag som inte är A-dag (då måste AG byta A-dag för alla, annars särbehandlas du som föräldraledig).

Däremot kan du bara "bryta" föräldraledighet två gånger per kalenderår, så välj de lov som "lönar" sig :) Kolla också upp om du har rätt till lönetillägg de första fem månaderna, villkoren för detta blev bättre i vårt senaste avtal.

Du är väl medlem i LR? ;) De har superbra utbildningar inför föräldraledigheten. 
  • Anonym (Snurrfia!)
    Husis skrev 2011-10-21 18:38:26 följande:

Från det att barnet fyller ett år, måste du ta ut fem dagar i veckan, för att behålla full SGI. (Rätta mig om jag har fel, det kan vara lite antika uppgifter.)

Det som är smart att göra, om man t.ex. planerar att börja jobba efter ett jul eller sommarlov, är att gå in och jobba en vecka innan lovet. Vanligt förekommande bland lärare! 
    Varför en vecka innan lovet??

Jo, för att få behålla SGI:n så stämmer det att du måste ta ut minst 5.

Institutionsvård, är det typ städning?
    Men är det vanligt att lärare får arbeta typ sportlov, påsklov, sommarlov och jullov och tvingas att dokumentera då eftersom det inte finns några barn??
  • Havsjungfrun

Det du behöver tänka på är att de dagar du är föräldraledig missar du det du normalt sett arbetat in till lov och behöver då ta ut föräldradagar. Enligt avtalet har vi rätt att gå i tjänst till loven men man kan som sagt bara bryta period ett visst antal ggr/år. 

De kan bara tvinga dig att utföra andra uppgifter om det är uppgifter som normaly ingår i ditt yrke. Har aldrig hört att något "åkt på" att jobba på loven.  

• Husis

Vi har haft det, när det har funnits vissa ålagda uppgifter, som man har fått välja när man skulle göra: Typ två dagar på ett lov/klämdag eller som extralånga dagar på vanliga arbetsdagar.

Ett par år sedan, men det var så då. 

• Gaytjej
    Anonym (Snurrfia!) skrev 2011-10-21 18:48:31 följande:
    Varför en vecka innan lovet??

Jo, för att få behålla SGI:n så stämmer det att du måste ta ut minst 5.

Institutionsvård, är det typ städning?
    Men är det vanligt att lärare får arbeta typ sportlov, påsklov, sommarlov och jullov och tvingas att dokumentera då eftersom det inte finns några barn??
    Nej det är INTE vanligt, skulle jag nog våga påstå! Påsk- och sportlov tror jag inte att de öht kan beordra in en. Och sitt sommarlov har man antingen jobbat ihop till eller så har man ingen lön då (tänk på det! Man behöver ta ut FP-dagar om man inte har jobbat ihop till sommaren, om man inte klarar sig utan pengar). Däremot tror jag att man skulle kunna bli inkallad några dagar på jullovet, men jag har aldrig hört om ngn i vår kommun som blivit det.

Vad mer du ska tänka på är att man enligt avtalet får 10% av sin lön de första 90 eller om det är 120 dagar nu, i en föräldra..nånting, minns inte vad pengen/bonusen heter. Detta gällde för mig bara ifall jag tog dagarna i en följd, bortsett från avbrott för sommarlovet. Jag fick barn på sportlovet och tjänade inte på att gå i tjänst under påsklovet pga denna peng.
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
Svar på tråden Mammadagar som lärare???