Mammadagar som lärare???
Hej!!
Jag och min man sitter och försöker planera lite, men det snurrar i huvudet på oss båda två.
Vad jag har förstått så får vi 240 dagar var fram tills barnet är 8år. Ju fler dagar man tar ut i veckan, desto mer pengar får man. Men dagarna tar slut fortare. Så här långt hänger båda med...
Jag studerar nu, men kommer att jobba som lärare. Detta betyder (om jag förstått det rätt...) att jag kommer att jobba ca 45timmars veckor och vara ledig på lov och andra dagar då barnet oftast kommer att vara ledig på (förutom studiedagar då förstås).
Till min fråga:
Om jag då redan är ledig dem dagarna, så behöver ju inte JAG ta ut mina föräldradagar för att spendera dagarna med mitt barn. Då måste ju min man kunna använda sina dagar till det om han vill vara hemma t ex på sportlovet med barnet?!?
Och om jag kommer vara ledig på sådana dagar som t ex lov så behöver jag väl inte spara mina dagar så extremt hårt?
Finns det lärare här som har bra tips och idéer hur ni gör? Använder ni mammadagar ändå, för att dryga ut ledigheten ännu mera än vad den redan är?
Ett exempel:
Om jag är hemma 8mån, med 5 dagar/vecka= 160 dagar. (80 kvar)
Min man kan inte vara hemma (säg att han jobbar m något som han inte kan vara ledig för mycket från, t ex som bonde) och ger bort några dagar till mig. Då har ju vi tillsammans 240-60 (som är hans)+80(mina som är kvar)= 260 dagar.
(Om min man är hemma strö dagar då och då så sjunker ju självklart dessa)
Då har vi ju 260 dagar kvar att dela på och om jag då redan är hemma med barnet många dagar så kan ju min man använda dem. Är det då så farligt att använda upp många av dagarna i början? För man får väl nya sen när nästa barn kommer va?
Jag vet inte hur det hela funkar och vore oerhört tacksam för svar! Förlåt att det blev så långt...