• Anonym ((förvirrande))

Få uppehållstillstånd/arbetstillstånd i sverige, var börjar man?

Min fästman är från Egypten dock ej bosatt där utan i förenade arab emiraterna, vi har varit ett par sedan mars och han är den jag vill leva resten av mitt liv tillsammans med.
    Planen är att han ska flytta hit, vi vill gifta oss men för att vi vill inte för att han ska få det "lättare" att komma hit och han vill hitta ett jobb här i sverige först innan han flyttar.
    Han har idag ett välbetalt jobb och bra kariärr och jobb som matchar finns i sverige men för att kunna jobba i sverige måste han ju ha arbetstillstånd eller uppehållstillstånd. Kan han på något vis få detta innan han kommer hit? Så om han hittar ett jobb kan flytta på en gång? annars kan det väl ta ganska så lång tid för att få arbetstillstånd och då kan nog en del arbetsgivare dra öronen bakåt :(
    Ska han behöva säga upp sig och sitta här arbetslös för att få UT och sen söka jobb? det vill vare sig han eller jag.
    Hur gör man? och hur svårt är det att få uppehållstillstånd här i sverige idag? hur länge varar ett arbetstillstånd och kan man ansöka om det nu? eller måste man ha fått ett jobb först?
    Står så massa info att det är svårt att reda ut :(
    Tacksam för svar och hjälp.

• Svar på tråden Få uppehållstillstånd/arbetstillstånd i sverige, var börjar man?
  • Anonym

Han kan söka uppehållstillstånd på två grunder. Arbete eller anhörig.
    Om han fått arbete så kan arbetsgivaren intyga att han har jobbet och då lätt få arbetstillstånd och uppehållstillstånd. Jag rekommenderar att ni använder er av detta alternativ.

Ni kan också söka uppehållstillstånd för honom som anhörig till dig, men då är ju risken att han sitter arbetslös hemma (om han flyttar innan han fått jobb). Om du jobbar så kommer han ju inte heller att få socialbidrag eller liknande då man räknar på hushållets inkomst, så det kan bli tufft för er ekonomiskt.

• Anonym ((förvirrande))

Tack för svar, frågan är bara hur lång tid det kan ta att få arbetstillstånd, så han inte förlorar jobb på att det tar tid, en del jobb kräver att man har sådant färdigt men är ju svårt att få om man inte har ett jobb att visa upp :( svårt att förklara men du kanske förstod vad jag menade.

en kombination av båda hade ju varit fint :)

• Anonym ((förvirrande))
    Themis skrev 2011-10-21 21:25:17 följande:
    Börja här:

www.migrationsverket.se/info/Arbeta.html
    tack har varit inne på migrationsverkest sida flera gånger både jag och min partner men jag blir bara ännu mer förvirrad :S
  • Anonym
    Anonym ((förvirrande)) skrev 2011-10-21 21:27:03 följande:
    Tack för svar, frågan är bara hur lång tid det kan ta att få arbetstillstånd, så han inte förlorar jobb på att det tar tid, en del jobb kräver att man har sådant färdigt men är ju svårt att få om man inte har ett jobb att visa upp :( svårt att förklara men du kanske förstod vad jag menade.

en kombination av båda hade ju varit fint :)
    Han kan inte få arbetstillstånd utan att ha ett arbete som han ska påbörja. Om han går på intervju och de vill att han ska börja snarast, så får han lämna in pappren där arbetsgivaren intygar att de behöver honom, och sedan får han tillståndet.
  • Anonym ((förvirrande))

tack igen för svar, verkar dock som en hel del jobb för en arbetsgivare att gå igenom för att göra en anställning, är bara rädd för att det kan göra att han förlorar potentiella arbetsmöjligheter :(

• Anonym
    Anonym ((förvirrande)) skrev 2011-10-21 21:37:53 följande:
    tack igen för svar, verkar dock som en hel del jobb för en arbetsgivare att gå igenom för att göra en anställning, är bara rädd för att det kan göra att han förlorar potentiella arbetsmöjligheter :(
    Men om det är så ni känner så får han ju söka uppehållstillstånd som anhörig till dig. Men då riskerar han ju att sitta i Sverige och vara arbetslös i stället. Jag hade ju hellre missat några jobb och fortsätta med det jobb jag har, än att sitta arbetslös och kanske ändå inte få jobb.

Om han har en kompetens som efterfrågas i Sverige så kommer han att få jobb.
Svar på tråden Få uppehållstillstånd/arbetstillstånd i sverige, var börjar man?