Få uppehållstillstånd/arbetstillstånd i sverige, var börjar man?
Min fästman är från Egypten dock ej bosatt där utan i förenade arab emiraterna, vi har varit ett par sedan mars och han är den jag vill leva resten av mitt liv tillsammans med.
Planen är att han ska flytta hit, vi vill gifta oss men för att vi vill inte för att han ska få det "lättare" att komma hit och han vill hitta ett jobb här i sverige först innan han flyttar.
Han har idag ett välbetalt jobb och bra kariärr och jobb som matchar finns i sverige men för att kunna jobba i sverige måste han ju ha arbetstillstånd eller uppehållstillstånd. Kan han på något vis få detta innan han kommer hit? Så om han hittar ett jobb kan flytta på en gång? annars kan det väl ta ganska så lång tid för att få arbetstillstånd och då kan nog en del arbetsgivare dra öronen bakåt :(
Ska han behöva säga upp sig och sitta här arbetslös för att få UT och sen söka jobb? det vill vare sig han eller jag.
Hur gör man? och hur svårt är det att få uppehållstillstånd här i sverige idag? hur länge varar ett arbetstillstånd och kan man ansöka om det nu? eller måste man ha fått ett jobb först?
Står så massa info att det är svårt att reda ut :(
Tacksam för svar och hjälp.