Farligt att ha "andats in" kaustiksoda-ånga?
Jag har haft stopp i mitt avlopp en tid och har fått höra att kaustiksoda (natriumhydroxid) skulle hjälpa. Det står klart på baksidan av burken att man måste vara försiktig för att det är frätande på huden.
Jag följde anvisningarna: Hällde i lite kaustiksoda och sen en skvätt med vatten och så skulle det "värka" i en timme.
Det som hände när jag hade på vattnet på kaustiksodan var att det kom upp som en "ånga" eller nåt och det sved i näsan som tusan och sprang ut ur badrummet illa kvickt.
Svedan var inte långvarig och jag fick inga problem med andningen eller så. Har inte mått illa, inte kräkts, inte haft näsblod eller något. Varit som vanligt. Jag ringde för säkerhets skull sjukvårdsupplysningen om det möjligtvis kunde vara farligt att "andas in" kaustiksoda-ånga. Det kunde dom inte rikigt svara på, men så länge jag kände mig okej och inte börjat kräkas och få smärtor så ska jag avvakta.
Detta hände för nästan 4 timmar sen men jag har fortfarande lite svårt och få det ur huvudet. Tänk om jag andats in något som kan vara farligt. Kan jag bli allvarligt sjuk eller kanske dör?!!
Sorry, kanske går lite översstyr men det där var nog första och sista gången jag använde något sånt där! Är lite orolig.. Eller är jag det bara i onödan? Någon som kan det här?