• Anonym

Farligt att ha "andats in" kaustiksoda-ånga?

Jag har haft stopp i mitt avlopp en tid och har fått höra att kaustiksoda (natriumhydroxid) skulle hjälpa. Det står klart på baksidan av burken att man måste vara försiktig för att det är frätande på huden.

Jag följde anvisningarna: Hällde i lite kaustiksoda och sen en skvätt med vatten och så skulle det "värka" i en timme.

Det som hände när jag hade på vattnet på kaustiksodan var att det kom upp som en "ånga" eller nåt och det sved i näsan som tusan och sprang ut ur badrummet illa kvickt.

Svedan var inte långvarig och jag fick inga problem med andningen eller så. Har inte mått illa, inte kräkts, inte haft näsblod eller något. Varit som vanligt. Jag ringde för säkerhets skull sjukvårdsupplysningen om det möjligtvis kunde vara farligt att "andas in" kaustiksoda-ånga. Det kunde dom inte rikigt svara på, men så länge jag kände mig okej och inte börjat kräkas och få smärtor så ska jag avvakta.

Detta hände för nästan 4 timmar sen men jag har fortfarande lite svårt och få det ur huvudet. Tänk om jag andats in något som kan vara farligt. Kan jag bli allvarligt sjuk eller kanske dör?!!
    Sorry, kanske går lite översstyr men det där var nog första och sista gången jag använde något sånt där! Är lite orolig.. Eller är jag det bara i onödan? Någon som kan det här?

• Svar på tråden Farligt att ha "andats in" kaustiksoda-ånga?
  • Alven

Jag har gjort precis likadant av misstag. Det är ingen fara om du mår bra nu. Jag antar att du bara typ kände den stickande doften och då inte stod kvar och drog in.
    Det känns väldigt vidrigt, men som sagt tror jag du kan vara helt lugn. 

• Tom Araya

Visst kan det vara farligt och du ska inte stå och andas in det.
    Dock känns det ordentligt obehagligt långt före att det blir farligt.

• Alven
    giftgrodan skrev 2011-10-22 03:15:55 följande:
    om det vore _så_ farligt skulle det inte säljas på sättet det gör nu
    Så farligt kan det nog vara att det inte borde säljas som det gör, men som P E skrivit..... >Det är ordentligt obehagligt innan det blir farligt.

Med farlighet menar jag tex, det syrasprättande som kan uppstå vid fel hantering, de gaser som bildas om man använder för mycket osv.
    Man gör nog bäst att läsa hur man gör texten, innan man börjar.
    Samtidigt är det nog inte speciellt farligt om man vet hur man hanterar det.  Glad
  • Tom Araya
    Alven skrev 2011-10-22 08:36:07 följande:
    Med farlighet menar jag tex, det syrasprättande som kan uppstå vid fel hantering, de gaser som bildas om man använder för mycket osv.
    Vill bara tillägga att kaustiksoda inte är en syra utan basiskt, alltså motsatt sida av PH-skalan.
  • Alven
    Tom Araya skrev 2011-10-22 20:24:46 följande:
    Vill bara tillägga att kaustiksoda inte är en syra utan basiskt, alltså motsatt sida av PH-skalan.
    Jo jo, men sprättandet är inte en lek lik förbaskat. 
  • Tom Araya
    Alven skrev 2011-10-23 08:12:52 följande:
    Jo jo, men sprättandet är inte en lek lik förbaskat. 
    Absolut inte, är det kraftigt basiskt är det frätande.
  • Alven
    Tom Araya skrev 2011-10-23 16:18:36 följande:
    Absolut inte, är det kraftigt basiskt är det frätande.
    Ja, men så bra. Då är vi ju överens. 
Svar på tråden Farligt att ha "andats in" kaustiksoda-ånga?