Jag och min man var där tre veckor i februari 2008. Helt underbart land! Dock hade vi inga barn då, men jag tror det ska funka bra att resa dit med barn. Det är ett civiliserat land. Eftersom det är såpass litet så kan man ta sig till massa olika ställen på ganska kort tid. Vi åkte buss. Vägarna är dock dåliga så det går inte snabbt...Men det är vackra vyer på vägen!
(Och som sagt ganska korta avstånd). En av höjdpunkterna var när vi badade i varma källor vid vulkanen Arenal. En annan var när vi gick en guidad tur i regnskogen nära Arenal där de hade massa hängbroar. En annan var när vi åkte linbana i regnskogen, men det är nog barnen för små för att vara med på.
Vi åkte runt ganska mycket och var vid båda kusterna (stilla havet och karribiska havet). Jag kan rekommendera att besöka Tortegueros park som är ett stort naturreservat bestående av ett träskområde. Då åker man runt i båt och kollar på krokodiler och sköldpaddor, fåglar, apor m.m.
Det enda stället som vi inte gillade så mycket var huvudstaden, San José. Den kändes inte så mysig. I övrigt var landet het fantastiskt vackert och det fanns så mycket att göra och klimatet var jättebra.
Hoppas ni får en härlig resa!