• Emma 761

När slutar kroppen producera bröstmjölk?

Jag undrar när man slutar producera bröstmjölk eller är det bara min kropp som blivit konstig...
    För det är drygt 1½ år sedan som jag slutade amma minstingen men jag har fortfarande bröstmjölk i v.bröst inte mycket men lite grann. Vist att det kanske stimulerar mer pga hjärtat men 1½ år....
    Någon mer som upplevt detta?

• Svar på tråden När slutar kroppen producera bröstmjölk?
  • whitetrach86

jag kunde läcka några droppar till och från även nästan 3år senare.. skyllde på att det var sambons fel som aldrig kunde låta bli mina bröst ;)

Men det var ju vanligt för X antal hundra år sedan (finns ju självklart även idag) att man ammade från tills att barnet var 3år så kvinnor kroppen är ju ändå "kodad" till att producera mjölk rätt länge så länge dom stimuleras. Och om då tex gubben är där och leker så är det inte så konstigt att man kan läcka några droppar då och då. 

• Fantasia78
    whitetrach86 skrev 2011-10-21 23:59:17 följande:
    jag kunde läcka några droppar till och från även nästan 3år senare.. skyllde på att det var sambons fel som aldrig kunde låta bli mina bröst ;)

Men det var ju vanligt för X antal hundra år sedan (finns ju självklart även idag) att man ammade från tills att barnet var 3år så kvinnor kroppen är ju ändå "kodad" till att producera mjölk rätt länge så länge dom stimuleras. Och om då tex gubben är där och leker så är det inte så konstigt att man kan läcka några droppar då och då. 
    Faktum är att det lär inträffa att en mormor ammar sina barnbarn, t ex om mamman är sjuk. Och då kör mormoderna mjölkproduktion igång. Det är med andra ord stimuleringen som avgör till största delen.

Jag hade också mjölk kvar i brösten rätt länge efter att jag slutat amma.
  • Emma 761

Ok. Började undra ett tag om de var nå fel för de känns ju lite konstigt...

• Cloudberry

Jag fick inte ut en droppe två veckor efter avslutad amning så för min del försvann den snabbt.

Kan tänka mig att det blir problem med fertiliteten om man har kvar bröstmjölk utan att amma, eller? 

• Två döttrar och en son
    Emma 761 skrev 2011-10-21 23:53:31 följande:
    Jag undrar när man slutar producera bröstmjölk eller är det bara min kropp som blivit konstig...
    För det är drygt 1½ år sedan som jag slutade amma minstingen men jag har fortfarande bröstmjölk i v.bröst inte mycket men lite grann. Vist att det kanske stimulerar mer pga hjärtat men 1½ år....
    Någon mer som upplevt detta?

Kolla upp ditt prolaktinvärde bara ifall du vill bli gravid sen.... 
  • Emma 761
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-25 22:26:45 följande:
    Kolla upp ditt prolaktinvärde bara ifall du vill bli gravid sen.... 
    vad innebär det?
  • Två döttrar och en son
    Emma 761 skrev 2011-10-26 07:46:42 följande:
    vad innebär det?

När man ammar så höjs ju hormonet prolaktin som då stimulerar bröstmjölk att bildas.
    Men det hämmar också ofta ägglossning...
    Dessutom förekommer ibland ett förhöjt prolaktin ihop med ett förhöjt TSH = sämre sköldkörtelfunktion = sämre fertilitet.  

Alltså; har man vätska i brösten så kan det bero på ett lite högre prolaktin-nivå än vanligt då man inte ammar. 

Sen vet jag inte om det är normalt i övrigt att ha vätska från brösten när amn inte ammar...Obestämd
    Jag skulle ha kollat upp det på vårdcentralen om jag varit du.  
  • Perika

Jag hade fortfarande lite mjölk i brösten två år efter att jag slutat amma sonen och blev trots det gravid med dottern utan problem.

• Två döttrar och en son
    Perika skrev 2011-10-26 09:34:09 följande:
    Jag hade fortfarande lite mjölk i brösten två år efter att jag slutat amma sonen och blev trots det gravid med dottern utan problem.

Visst kan man säkert bli det ändå...
    Men det kan innebära ett förhöjt prolaktin som kan påverka fertiliteten...
    Kanske kan vara bra att veta.
  • Emma 761
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-26 09:29:13 följande:
    När man ammar så höjs ju hormonet prolaktin som då stimulerar bröstmjölk att bildas.
    Men det hämmar också ofta ägglossning...
    Dessutom förekommer ibland ett förhöjt prolaktin ihop med ett förhöjt TSH = sämre sköldkörtelfunktion = sämre fertilitet.  

Alltså; har man vätska i brösten så kan det bero på ett lite högre prolaktin-nivå än vanligt då man inte ammar. 

Sen vet jag inte om det är normalt i övrigt att ha vätska från brösten när amn inte ammar...Obestämd
    Jag skulle ha kollat upp det på vårdcentralen om jag varit du.  
    ja har tagit blodprov för sköldkörteln men har inte fått svaren där ännu.
    ägglossningen är som vanligt.
    de är råmjölken ja får ut. några droppar men de ömmar i bröstet d och då precis som när de har kommit igång ordentligt och de går ett tag innan man kan pumpa eller amma.
  • Cocco

jag har fortfarande mjölk kvar, jag har förstått att det är rätt vanligt. Slutade amma för 5 månader sen.

• Perika
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-26 09:40:34 följande:
    Kanske också kan vara bra att få höra att det inte behöver vara något problem? ;)
  • Fantasia78
    Cloudberry skrev 2011-10-22 15:57:07 följande:
    Jag fick inte ut en droppe två veckor efter avslutad amning så för min del försvann den snabbt.

Kan tänka mig att det blir problem med fertiliteten om man har kvar bröstmjölk utan att amma, eller? 
    Jag tror inte det behöver vara något problem. När man väl slutat amma kommer ju inte bröstmjölken i några mängder längre (men det kan säkert variera mellan olika mammor). Däremot kan det finnas bröstmjölk ifall brösten stimuleras. Hur lång tid det tar innan mjölkproduktionen "lugnar sig" kan också variera mellan olika individer.

Men diskutera med din läkare.

Faktum är ju att amning är i sig inget "p-medel". Man kan bli gravid även om man ammar, även om chansen minskar en del. Men om man inte ammar längre, men däremot har kvar mjölk, så ökar nog chansen att bli gravid till ungefär vad den var från början.
  • Fantasia78
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-26 09:40:34 följande:
    Ja, det stämmer. Fast som sagt är det inte säkert att det behöver vara så. Det är ju olika mellan olika mammor, och det bästa är nog att kolla med sin läkare ifall man undrar.
    Solig
Svar på tråden När slutar kroppen producera bröstmjölk?