• Anonym (akassa?)

Har man alltid rätt att fylla ut med akassa?

Jag har varit arbetslös en kort period (1½ månad), men har börjat jobba för några veckor sen. Det är ett kortare vikariat t.o.m december, men bara 80%. Visst är det väl så att man då har rätt att fylla ut upp till 100% med a-kassa (så länge man inte överstiger deras gräns på 75 dagar, vilket jag inte gör. Jag har aldrig tagit ut akassa på deltid tidigare).  För nu fick jag precis se en utbetalningsspec från a-kassan och jag får INGET alls fr.om den veckan som jag började jobba...? Jag har skickat in anställningsavtal till de, som de begärde när jag uppgav att jag jobbar 80% just nu.

Jag är verkligen beroende av att kunna fylla ut med a-kassan, annars kvittar det ju att jobba.Skrikandes (Jag får ut ca 2000:- mer i lön än vad jag har i akassa, men det äts upp direkt av högre barnomsorg och resekostnader)

Missförstå mig rätt, jag vill mycket hellre jobba än att vara arbetslös. Men jag vill gärna känna att det lönar sig också, vilket det alltså inte gör om jag bara ska jobba 80% och inte få fylla ut med akassa.

Så min fråga är nu: Har man ALLTID rätt att fylla ut med akassa om man arbetar deltid, om man uppfyller kraven (inskriven på AF, ej förbrukat de 75 dagarna etc.). För det har inget att göra med att jag redan har förbrukat mer än 75 dagar av mina akassedagar? (Jag har en period sen långt tillbaka, som jag har påbörjat nu igen.).

• Svar på tråden Har man alltid rätt att fylla ut med akassa?
  • Smilla1976

Jag vet inte om man alltid har rätt att fylla ut, men du har ju ett antal deltiddagar som du får ersättning för och när dom är slut så får man inte fylla ut mer... jag fick fylla ut 1 dag i veckan när jag jobbade 80% , men har du ringt och kollat varför du inte får??
    Sen måste man vara aktiv och söka jobb, för de vill ju att man ska jobba heltid... men tipset är ring och fråga..

• Anonym (akassa?)
    Smilla1976 skrev 2011-10-22 11:43:05 följande:
    Jag vet inte om man alltid har rätt att fylla ut, men du har ju ett antal deltiddagar som du får ersättning för och när dom är slut så får man inte fylla ut mer... jag fick fylla ut 1 dag i veckan när jag jobbade 80% , men har du ringt och kollat varför du inte får??
    Sen måste man vara aktiv och söka jobb, för de vill ju att man ska jobba heltid... men tipset är ring och fråga..

Jag har skickat meddelande till de och frågat, men jag ville bara kolla här också om någon visste. Det kan ju vara så att min utb.specifikation gått iväg innan de gjort klart "ärendet" så att säga. Fast det känns lite märkligt också, för de bad om anställningsavtalet inom 21 dagar, för annars skulle jag inte få någon ersättning. Jag skickade in avtalet en dag innan jag ens fick ett brev om att de ville ha det...(Och jag har inte ens jobbat i 21 dagar än, så det är inget som är försent inlämnat eller något sånt.)

Ja, jag söker ju heltidsjobb också. Men just nu finns det inga att söka i princip (jag är lärare, så det är ju lite terminsbundet).  Jag tycker ju själv att jag borde ha rätt till ersättning för 1 dag/veckan också under den här perioden. Och jag kan inte komma på någon anledning till varför jag inte skulle vara berättigad till det...

• Triple Trouble

Jag stämplar upp från 50%. så det borde väl gå för dig också. Har iof varit arbetslös 7 månader innan jag äntligen fick detta, om det påverkar?

• Anonym (akassa?)
    Triple Trouble skrev 2011-10-22 12:12:32 följande:
    Jag stämplar upp från 50%. så det borde väl gå för dig också. Har iof varit arbetslös 7 månader innan jag äntligen fick detta, om det påverkar?
    Det borde ju inte ha någon betydelse hur länge man varit arbetslös innan. jag har verkligen lusläst reglerna för deltidsarbete, och jag kan inte hitta något som pekar på att jag inte skulle vara berättigad. Men ändå har jag fått en utb.spec. på 0:-. Så man blir ju lite fundersam...
  • Susanne905

Hur mycket har du arbetat innan du blev arbetslös? Har du inte arbetat heltid innan så är det inte alls säkert att du får stämpla upp.

• Kalasmamma

Hej!

Hur mycket du kan stämpla upp beror helt på hur mycket du har arbetat tidigare. Om du de senaste 12 månaderna har jobbat heltid (40h/vecka) så räknar a-kassan fram en normalarbetstid per vecka som ligger på 40. Om du har jobbat 50% de senaste 12 månaderna så får du en normalarbetstid på 20. Hur mycket du kan stämpla upp per vecka har alltså att göra med den normalarbetstid som a-kassan bestämt med dina arbetsgivarintyg som underlag.

Om du har fått en normalarbetstid på 40 och nu jobbar 80% så bör du kunna stämpla upp de resterande 20% till en heltid. Den normalarbetstid som kassan räknat fram bör finnas i ditt beslutsbrev.

Lycka till! :)

• Anonym

För tio år sedan fanns en regel att om man jobbade 32 timmar eller mer, fick man INTE stämpla upp till 40 timmar, men jobbade man 31 timmar eller MINDRE fick man stämpla upp resterande då 9 timmar. En helt sjuk och ologisk regel. Har ingen aning om det är så fortfarande, så kolla det. Tror att det var så för att man inte skulle kunna ha ett 80% jobb och stämpla upp resten.

Men som sagt, det var längesen. 

• Anonym (akassa?)
    Susanne905 skrev 2011-10-22 12:20:08 följande:
    Hur mycket har du arbetat innan du blev arbetslös? Har du inte arbetat heltid innan så är det inte alls säkert att du får stämpla upp.
    Jag har jobbat heltid innan, så det kan inte ha någon betydelse.
  • Anonym (akassa?)
    Anonym skrev 2011-10-22 13:41:05 följande:
    För tio år sedan fanns en regel att om man jobbade 32 timmar eller mer, fick man INTE stämpla upp till 40 timmar, men jobbade man 31 timmar eller MINDRE fick man stämpla upp resterande då 9 timmar. En helt sjuk och ologisk regel. Har ingen aning om det är så fortfarande, så kolla det. Tror att det var så för att man inte skulle kunna ha ett 80% jobb och stämpla upp resten.

Men som sagt, det var längesen. 
    Den regeln är jag rätt säker på att den inte finns kvar. Det har ju i så fall ersatts med 75-dagarsregeln.
  • Triple Trouble

Får jag låna din tråd lite? de 75 dagarna, räknar de att en vecka är 7 dagar eller är det 5 arbetsdagar? Är det sju är det ju bara 11 veckor man kan stämpla upp? Sen förlorar man ju på att jobba och tjänar på att vara arbetslös...? Helt sjukt svårt att hitta heltidsjobb just nu.

Svar på tråden Har man alltid rätt att fylla ut med akassa?