Har man alltid rätt att fylla ut med akassa?
Jag har varit arbetslös en kort period (1½ månad), men har börjat jobba för några veckor sen. Det är ett kortare vikariat t.o.m december, men bara 80%. Visst är det väl så att man då har rätt att fylla ut upp till 100% med a-kassa (så länge man inte överstiger deras gräns på 75 dagar, vilket jag inte gör. Jag har aldrig tagit ut akassa på deltid tidigare). För nu fick jag precis se en utbetalningsspec från a-kassan och jag får INGET alls fr.om den veckan som jag började jobba...? Jag har skickat in anställningsavtal till de, som de begärde när jag uppgav att jag jobbar 80% just nu.
Jag är verkligen beroende av att kunna fylla ut med a-kassan, annars kvittar det ju att jobba. (Jag får ut ca 2000:- mer i lön än vad jag har i akassa, men det äts upp direkt av högre barnomsorg och resekostnader)
Missförstå mig rätt, jag vill mycket hellre jobba än att vara arbetslös. Men jag vill gärna känna att det lönar sig också, vilket det alltså inte gör om jag bara ska jobba 80% och inte få fylla ut med akassa.
Så min fråga är nu: Har man ALLTID rätt att fylla ut med akassa om man arbetar deltid, om man uppfyller kraven (inskriven på AF, ej förbrukat de 75 dagarna etc.). För det har inget att göra med att jag redan har förbrukat mer än 75 dagar av mina akassedagar? (Jag har en period sen långt tillbaka, som jag har påbörjat nu igen.).