• Risgrynet

Flaskmatning. Så osäker på hur mycket han ska äta...

Sonen är fem veckor. Började med ersättning för en vecka sedan. Ammar nu bara någon enstaka gång per dygn. Känner mig så osäker på flaskmatningen och har svårt att fråga BVC då jag inte känner att de vet riktigt. Tyvärr.

När vi började med ersättning gjorde vi det med Nutramigen (inte bra, det vet jag nu) och på burken stod det att barn 1-2 månader ska äta 170 ml fem ggr/dygn. Det har jag fattat nu att det är en väldigt stor mängd för en liten mage.

Nu ger vi Baby semp 1. Han äter med ca 3 timmar mellan. Oftast med någon/några ggr per dygn då det går fyra timmar. Brukar blanda på 120 vatten men efter att ha läst och hört mkt från andra så verkar så små barn vanligtvis äta 70-90ml ungefär med 2-3 timmar mellan. Vår Arvid skulle säkert kunna klämma i sig 170 om han fick. Efter 90 är han sällan nöjd. Efter 130 är han inte heller alltid nöjd.

Svårt att veta varför han är missnöjd. Ska jag mata mer? Blir det inte för mycket? På amningsrådgivningen sa de bara, bry er inte så mkt om hur mycket han äter. Låt honom styra intaget själv. Han kräks om det blir för mycket.

Någon som har några tankar kring detta?

• Svar på tråden Flaskmatning. Så osäker på hur mycket han ska äta...
  • Frontline

Vi har gett precis så mycket som barnen vill ha varken mer eller mindre...
    Har vi blandat till  120 och dom inte vart nöjda blandade vi till mer och gav bara...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Unik27

Kör som det står på paketet ta den högsta mängden och så får han bestämma hur mycket han ska dricka. Ibland blir det 130 ibland 150 de bestämmer själva. När min son var mellan 2-3 månader drack han 150 ml varje 3-4 timmar och bvc sa att när de kommer upp i 150 jämnt så slutar man ge mat mellan 12 på natten och 5 på morgonen för då är de mätta o klarar av att sova längre. Om han vaknade fick han napp o vips så sov ungen hela natten på 2 dagar

• principessan

Han kräks upp om det blir för mycket. Verkar han inte nöjd av 120 ge mer.

• Kabbela

Vi har alltid gett så mycket som hon velat ha. Hon var tydlig när hon inte ville ha mer så det kändes rätt. Olika barn vid olika tidpunkter behöver olika mycket!

• Risgrynet

Gud så skönt att läsa. Blir så lättad att tårarna kikar fram

• gaolin

Nu verkar du redan ha fått tips & råd som var bra för dig men jag vill ändå bara säga det som min BVC-kontakt säger om flaskmatning och ersättning - "precis som de små ska ha fri tillgång till bröstet så ska de ha fri tillgång till flaskan".

Min bäsing är 6 veckor och vi blandar alltid 120 till honom, fastän vi vet att han inte alltid äter upp allting. Om han äter med kortare intervall så kanske han äter halva, har det gått fler timmar som t ex efter långsovarpasset på natten så äter han garanterat upp 120 och nöjer sig med det (än så länge).

• Boza

Håller med alla ovan, ge så mycket som krävs. Men ett tips är att pausa efter typ halva flaskan och få barnet att rapa. Då hinner det lägga sig lite och risken att han kräks upp allt precis efteråt minskar. Magont undviks också delvis på det sättet. Precis som du säger så kan det vara mycket att få i en liten mage, och barnen blir ju lätt illamående.

• Miss Cee

Blanda alltid lite mer än du tror går åt, så vet du att bebisen slutade äta för att den var mätt och inte för att det tog slut i flaskan :)

Ge så mycket och så ofta som bebisen vill ha. Oavsett om det är dubbelt så mycket eller så ofta som det står på paketet.

(Tipsen ovan om att rapa efter halva tiden mm är jättebra!)

• sarsparis

Det finns ingen riktlinje på hur mycket de ska äta, de äter så mycket de vill hur ofta de vill. går de inte upp i vikt som de ska diskuterar man det med bvc.  blanda så mycket att det alltid blir en skvätt kvar, tömmer de hela flaskan är det dags att göra mer till nästa gång. sen får man inte glömma att de kan äta olika mycket varje gång. min 4 mån äter dagtid allt från 80-180 ml, på natten alltid 180 en gång.

• Trynträ

Låt honom äta så mycket han vill. Han säger stopp när han inte vill ha mer.

• Risgrynet

Det är lite av ett problem, han slutar liksom inte äta... Resultatet blir just som någon skrev - illamående. Maten åker hiss hela dagen. Han kräks och rapar, får magknip. Avbryter man för att rapa så blir han arg och då spänner han sig så det antingen inte kommer någon rap eller så kommer maten upp med rapen.

Men han lär sig kanske så småningom Skönt i alla fall att veta att det är ok att ge honom mat när han vill ha det, oavsett mängd och tid emellan. Han vill ofta ha mycket när han sovit och sedan några få ml igen precis när han ska sova igen. Blir ilsk om man prövar nappen först.

Han verkar vara lite som sin äldste storebror var som bebis. Viljestark, otålig, arg och en smula bekymrad Skönt att ha varit med om det förut så att man vet att det går över. Storebror var ett riktigt hästjobb som spädis men har varit så grymt enkel sedan han blev 1,5. Aldrig haft någon trots. Bara otroligt klok fin och följsam. Mellankillen var världens nöjdaste och coolaste bebis men nu som fyraåring (fast han är som 2-3 pga förståndshandikapp) så är han sjuuuuuuukt egen. Gör allt tvärtemot och går alltid åt 'fel' håll. Yngste är lite mittemellan men mest lik äldste så med honom blir det säkert jämna plågor genom åren

Kärt besvär

• Stjärn

Han kanske sväljer för mkt luft, det finns nappflaskor, tex dr Brown, som förhindrar att barnet sväljer luft, dom är jättebra.

• Risgrynet

Vi har MAMs flaskor och de är ventilerade i botten. Tror det funkar som Dr Browns.

• Lotta 82

Jag ger alltid min son så mycket han vill ha, det har känts bättre än att vara osäker på att han har varit hungrig :)

Svar på tråden Flaskmatning. Så osäker på hur mycket han ska äta...