• Hemma

Mellanmål och välling?

Vår dotter 7,5 mån vägrar plötsligt äta mellanmål. Började ge henne mosad frukt för några dagar sedan (Nestlé) och hon verkade då tycka om dem - jag tycker de är lite sura själv.
    Men nu är det stopp. Vi får i henne några teskedar bara...

Några förslag på andra mellanmål? ( Hon vägrar äta mosad banan! )

Hon dricker inte heller välling - har försökt med Majsvälling, Plusvälling, Mild Välling, olika nappflaskor osv... Funderar nu på att ge upp vällingen och ge henne gröt som hon ÄLSKAR! Min fråga då - hur mycket vätska behöver hon få i sig per dag? Några förslag på tillbehör till gröten, dricka osv?
    Och hur gör jag med hennes första mål kl 04.00? Ska jag vänja henne av med det på något sätt? Jag ammar fortfarande första och sista målet. (20,00 och 04,00)

I övrigt äter hon jättebra - 2 små hela burkar/dag, gröt till frukost och vatten till det.

Många frågor blev det - tack för att du läser!

• Svar på tråden Mellanmål och välling?
  • Hattifnattentanten

Välling är inget måste. Vatten som måltidsdryck och gröt som mellis går precis lika bra. Här går det mycket i perioder, vi försöker anpassa till det som går bäst.

Jag skulle fortsätta amma. Jag ammar min 9 mån på nätterna och några gånger på dagen. Då får han också vätska.

• julia81

om du vill ge något i gröten skulle jag bara satsa på mosad frukt, men förmodligen behövs inte ens det om hon tycker om sin grö. Fast hon vill kanske inte ens ha mosad frukt där..?Har du provat med äpple, mango, mandarin..? annars skulle jag göra egen kräm eller smörgåsar med ost eller leverpastej. Yoghurt är hon väl för liten för?

• Hemma

Hon har inte fått något med "tuggmotstånd" ännu - alltså ingen macka eller mat med bitar i. Kan jag börja med det fast hon inte fått tänder, i små små bitar?

Ja youghurt har man ju läst att hon är för liten för, men samtidigt vet jag att många föräldrar ger det ändå och att det går bra.

Hon äter Sempers fruktdesserter utan problem efter maten, kanske får försöka ge det som mellanmål istället för de från Nestlé som heter "mellanmål" - de är nog för sura för henne!

Tack för tipsen!

• feather

Japp, skär mackbitarna i 1x1 cm, sätt på lite messmör, skinka, ost, pastej så fungerar det även utan tänder....

Mellis: varför inte ge gröt?

• Hemma

Ja, hon ska få gröt till mellis istället om inget annat funkar!

Råd om 04,00 målet? Kan jag vänja henne av vid det eller är det grymt? Hon vaknar nästa gång kl 07,30 och får då gröt + dricka.
    Om hon inte får något kl 04,00 kanske hon istället vaknar tidigare nästa gång, typ 6,30 och då kan jag ju ge henne gröten....

Många funderingar...

• trolltjejen

Är mellanmål verkligen så viktigt då? Kanske är hon inte hungrig helt enkelt och därför vill hon inte ha mellanmål. Det viktiga är väl att de får i sig det de behöver över dagen, sedan om det är mellanmål eller om de äter mycket vid middag/lunch spelar väl inte så stor roll. De brukar ju "säga ifrån" när de är hungriga.

JAg ser inget fel i att ta gröt som "mellanmål". Fast själv skulle jag inte kalla det mellanmål eftersom det är rätt ordentlig mat. Men som sagt, vad man kallar det spelar ingen roll. Välling är ju inget måste, gröt innehåller väl ungefär samma näring.

• Hemma

Ja. grejen är ju att hon visar att hon är hungrig. Skulle jag istället för frukt eller välling ge henne gröt till mellis skulle hon äta jättebra, det gjorde vi igår.

Mina funderingar kring vällingen är pga vätskan - vill ju inte att hon ska få i sig för lite vätska och eftersom hon inte tar välling måste vi kompensera det med annat.

• Hattifnattentanten

Trolltjejen:
    Håller med dig. Med mina två stora var jag noga med att försöka hålla "mattider". Trean får äta när han är hungrig helt enkelt. Ibland blir det gröt och ibland "riktig" mat (tycker gröt är frukost- eller kvällsmat - lättmåltid eller vad man ska kalla det, något mittemellan)

Svar på tråden Mellanmål och välling?