• Änglatuss

Vad kan va bra att köpa en ifrån apoteket??

tills dess att bebis kommer!!

Sitter här å klurar ut, skriver listor, räknar hur mkt de kommer kosta osv!
    Vad kan man behöva ifrån apoteket??

gott nytt år på er

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-31 09:58:46:
    köpa HEM!

• Svar på tråden Vad kan va bra att köpa en ifrån apoteket??
  • Minnisen

Jätte bindor :) Alvedon till bebben kanske. Minifom droppar om det kan tänkas behövas men det e ju inte alls säkert (Kolikdroppar när bebben har ont i magen) Alvedon till dig kanske. Koksaltlösning om bebben e täppt. Sen vet jag inget mer och allt e ju natuligtvis inte nödvändigt heller...Lycka till

• hanna9703

Inotyol salva (är inte säker på stavningen) tillröda små stjärtar.

• julia81

jag skulle köpa:

Alvedon till bebb*n
    inotyolsalva-bra för röda rumpor
    koksaltlösning-finns i kapslar
    nezeril-finns i kapslar för de allra minsta
    bh-inlägg till dig
    bomullspaddar-att tvätta tex ögonen som kan rinna en del i början pga trånga tårkanaler
    febertermometer

minifom får man bara när man rådslagit med bvc, dvs efter att barnet är fött..och det är ju inte alls säkert att ni beöhver det

ska klura lite och återkommer om jag kommer på något mer

• mian75

ACO skyddande vitt vaselin. Det skyddar bebisrumpan och eftersom det blir en vattenavstötande effekt så blir det lättare att torka rent mellan blöjbytena.

Silonsalva kan också vara bra att ha hemma om barnet börjar få lite blöjeksem. Om man är snabb med silonsalvan, luftar rumpan och byter blöja ofta så fort man börjar märka lite rodnad/eksem så går det ofta över på någon dag.

En fet kräm (som inte innehåller vatten), typ Locobase eller liknande, att smörja bebben med när eventuell fnasighet uppstår.

• ebben

Bh inlägg vid läckande bröst
    Alvedon suppar till bebben bra att ha hemma
    nezeril nässpray bra att ha
    Inotyol salva.
    Bindor till dig
    Tvättlappar till bebben.....
    Fetvadd kan vara bra att ha i bhn .
    Barnolja,bra att ha i badvattnet,de har ju lätt att vara lite torra i huden

• mian75

Koksaltlösning kan man lätt göra själv genom att koka upp 1 dl vatten och ett struket kryddmått salt. Låt svalna och badda/tvätta med det. Lösningen håller ett dygn.

Bröstmjölksuppsamlare till dig kan vara en god idé. Man har lite "övertryck" och sympatiläcker en del till en början .

• Shagwell

Jag har köpt:
    Bindor (Apoliva, långa)
    Febertermometer (armhåla/ändtarm)
    Amningsinlägg
    Bröstmjölkuppsamlare
    "Amningsnapp" ifall bröstvårtan blir sårig och dan så kan man sätta på ett sådant speciellt skydd, kostade kring 30 kr - lika bra att ha hemma tänkte jag.
    Idominsalva (hade jag iofs redan hemma, bra till irriterad röd bebirumpa och till nariga läppar på mamma...)
    Barnängens talkpuder
    Barnängens Olja
    Tvättlappar/servetter (Apoliva)
    och även våtservetter som man kan köpa i vilken babybutik som helst, kostar kring 20 kr. Bra att ha i skötväskan tänkte jag om man står utan rinnande vatten.

Yes tjat´s it och så köpte jag blöjjor också. Huh vad dyrt! Lika bra att vänja sig

Kram

• Jillisen

Läste att den rinnande alvedonen skulle man inte ge till bebisar under tre månader... något att tänka på kanske??

• Shagwell

Alvedon till mamman förresten... om man kanske har lite krämpor/ont.
    Man får inte ta vilket smärtstillande som helst när man ammar.

kram

Svar på tråden Vad kan va bra att köpa en ifrån apoteket??