Siberian husky, hur är denna hund?
Jag undrar vilken erfarenhet ni har av dessa hundar? Är de familjehundar tex?
Jag undrar vilken erfarenhet ni har av dessa hundar? Är de familjehundar tex?
De ska helst vara i flock och inte inomhus. De är väldigt snälla och tycker om alla men de måste ha väldigt mycket motion. Min mormor hade sin inne och de fick tvinga i han mat för att han skulle äta pga att han inte fick den motion han behövde och inte hade någon vän.
Vi hade 16 st samtidigt utomhus och de var hur snälla som helst och åt som de skulle och ja, de var helt fantastiska!
Mina föräldrar har två stycken och dem är supergoa! Dem älskar människor och är väldigt trevliga hundar. Dem är inomhus på kvällarna och fungerar bra ihop med barnbarnen.
Kan verkligen rekommendera siberian husky till dem som orkar lägga ner mycket tid och energi på sina hundar. Men tips som jag verkligen skulle råda till:
- Skaffa (minst) två så att dem alltid har sällskap
- Se till att dem har en bra hundgård att vara ute i om dagarna
- Motionera ofta och mycket (mina föräldrar går med dem sammanlagt 1-3 timmar varje dag)
- Räkna med att dem är draghundar... dem är inte gjorda för att gå fint i koppel och öva massa lydnad (även om det i många fall går)
uppvuxen med ca 10 st.
härliga hundar! men minst 2st, hundgård på dagtid, enligt mej funkar alla hundar med barn om dom får rätt förutsättningar, å är ni friluftsmänniskor så funkar de toppen! tillbringar ni timtals ute varje dag? åker skidor efter dom på vintern, fjällvandringar, mm mm. detta gäller alltså inte bara helger, utan dagligen. en timme i koppel är en fis i rymden, hellst joggingturer, gärna dra nåt 1-2 timmar både sommar å vinter.
vanliga koppel promenader å lek i trädgården? fundera ut en annan ras
ofta lite "svåra" att träna, ofta stor vilt lust (jaktlust alltså)
jag vill gärna ha husky igen, när mina barn är större så jag har massor av tid över!!!
Jag har bara en personlig erfarenhet och den bekräftade det jag redan visste - det är en extremt aktivitetskrävande hund som behöver arbeta fysiskt för att må bra. De enda huskys som jag sett som varit harmoniska har varit draghundar som lever i flock i hundgård och har en mycket aktiv vardag med sin ägare i form av långa cykelturer och dragarbete. Jag skulle inte rekomendera någon att skaffa en husky om man inte har för avsikt att hålla på med drag eller liknande träning som hunden är anpassad för. :) Familjehund är det nog absolut, om den lever i ett hem som tillgodoser dess aktivitetsbehov. Det verkar vara en vänlig och frisk hund.
en grannes husky kom lös och bet sönder fem tackor så att flera förlorade sina lamm genom bukväggen, samtliga behövde avlivas. Den stackars hunden var svårt understimulerad, naturligtvis.