• Anonym
    Äldre 22 Oct 17:50
    21229 visningar
    6 svar
    6
    21229

    Fråga om alkohol o galla

    Hej!


    Opererade bort gallan för ett tag sedan.Har märkt att när jag dricker blir jag betydligt fullare fortare o tål mindre..Samt att jag blir fruktansvärt bakis..Kan det bero på att man tagit bort den? Har gallan nåt med det o göra? Skulle bara vara intressant o veta. =)

  • Svar på tråden Fråga om alkohol o galla
  • PruttP­ottan
    Äldre 22 Oct 22:03
    #1

    Jag har aldrig märkt nåt av det där på den tiden jag drack alkohol. Däremot blev jag extremt känslig för fett.


    Låt den som kan stava skriva - Låt oss andra tala.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 22 Oct 22:08
    #2

    Jag har inte haft några känningar av nån mat jag ätit efter operationen,hade anfall en gång i veckan innan! Men som sagt blir betydligt fullare o mer bakis.Mycket huvudvärk o illamående.Tänkte om avsaknad av gallan har nåt med det o göra. Hittar inget på google om det..

  • PruttP­ottan
    Äldre 22 Oct 23:31
    #3

    Galan är väl en reservoar som pyttsar ut gallvätska när man ätit eller druckit men efter den är borttagen rinner det väl lite hela tiden?
    Jag kan ha helt fel. Var det länge sen du opererade bort den?

    Mat hade jag heller inga problem med efter, men fet mat, för mkt smör på mackan som inte var mycket alls egentligen och sådana löjliga grejer har jag inte kunnat äta utan att behöva springa på toa direkt efter. Nu är jag GBP-opad så just den delen var inget nytt för mig =)


    Låt den som kan stava skriva - Låt oss andra tala.
  • Äldre 23 Oct 00:03
    #4

    JAA!! Äntligen fler!! Jag blev löjligt full på ett bröllop i somras som jag skäms ENORMT mycket för, jag blir aldrig någonsin sådär annars. Och det efter bara några glas vin! Jag har försökt hitta troliga anledningar till denna katastrofalt pinsamma kväll och det enda jag kommer på är att det skulle kunna ha att göra med galloperationen två mån innan. Men INGEN tror mig! och jag kan ju inte förklara sambandet heller men jag bara vet att det måste varit det som gjort mig så känslig. TACK!

  • Äldre 23 Oct 00:18
    #5

    Det är över tio år sedan jag opererade bort gallan nu och efteråt upplevde jag precis samma sak som du beskriver; lättpåverkad och fruktansvärt, fruktansvärt bakis. Jag kunde spy i timmar dagen efter! Jag hade "problem" i åtminstone fem, sex år efter operationen. Jag var "ung och dum" när jag opererades. Därav det fortsatta drickandet trots att jag mådde så dåligt. ;)

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 23 Oct 06:55
    #6

    Jag antog nog att det kunde vara så.. =) Bakis har jag alltid blivit när jag druckit,men inte såhär!  Samt väldigt lättpåverkad.Har nog kunnat tåla en hel del innan..Men helt plötsligt räcker det med några öl! Konstigt att man inget hittar om det på google lr nåt annat. Det kanske är olika från person till person,men man kunde kanske fått nån hint om det efter operationen. Men det kanske blir bättre med tiden,jag tog ju bort den för ca 2 mån sen. Är ju faktiskt ganska trevligt med alkohol ibland,men är ju inte värt det om man ska bli så onykter o så fruktansvärt bakis!!!

Svar på tråden Fråga om alkohol o galla