• Buster78

Hur få katten att komma hem

Min Katt har nu varit på äventyr i 10 dagar.

Jag vet vart på ett ungefär var han befinner sig, folk har sett honom på sin gata.

Men hur ska jag få honom att komma fram??

Jag har ropat och lockat på eftermiddagen, men han kommer inte.
    Så nu undrar jag om ni har tips och trix för att få honom att komma fram??

Ska jag åka dit tidig morgon? eller tidig kväll? sen kväll??
    tänkte åka dit med torrfoder i en burk och skrammla med, men något säger mig att mitt på dagen är det lönlöst då jag tror att han mest kryper in någonstans och sover då.....

Så har ni några bra tips så tar jag tacksamt emot dom, då jag tycker han varit borta alldeles för länge nu.

*INGA PREDIKNINGAR OCH ATT MAN INTE SKA HA UTEKATT, DOM RINNER AV MIG SOM VATTEN PÅ EN GÅS. MINA KATTER OCH MITT BESLUT. VILL NI DISKUTERA INNEKATTER VS UTEKATTER STARTA EN EGEN TRÅD*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-06 21:31
    Ikväll, vid 21.10 kom min älskade katt hem igen.....Inga skador, skygg, och RAKAD!!!
    Hela ena sidan är kall på honom....

• Svar på tråden Hur få katten att komma hem
  • whitetrach86

tyvärr så är det nog svårt att få hem en katt som helt enkelt inte vill komma hem :(
    Har haft ute katter när vi jag bodde hos mamma och deras gård och när ena smet in i bilen och smet ut i centrum efter ca 1 vecka ringer en "granne" 4km bort och säger att hon har honom strykandes runt där så behövde bara mamma ringa och ropa på honom och han mer eller mindre kasta sig i famnen på henne.

När jag tar med mina katter som här hemma är inne katter till sommarstugan så är det lönlöst att försöka locka på dom.. bara att lämna källardörren på glänt om dom inte kommit innan man lägger sig för natten. Och den dagen vi ska åka hem kan jag inte släppa ut dom eftersom dom troligen inte skulle komma tillbaka fören sent på kvällen igen.

Det är ju det som är det jobba med katter... dom lever sina egna liv utan att bry sig om någon annan. Så antar att det bara för dig att åka dit lite till som tätt och ropa/locka på honom och hoppas på att han kommer. Om inte annat be någon av dessa som sett honom försöka locka tills sig honom och hålla honom tills du kommer. 

• Buster78

ja, den tanken slår mig med, för han bör ju hitta hem igen, jag har ju inte släppt av honom där han har ju gått dit själv......

För min del va det en lättnad när folk hade sett honom, då visste jag att han inte är istängd eller ihjälkörd och ligger i något dike....

Men jag får nog åka dit en sväng sen runt halv 8 och se om jag kan se honom.....

• sirisdotter

Rymlingar är nog lättast att få tag i mitt i natten -  om de finns i ett område.   som är tyst och lugnt då.    Extra god mat på ett fat har vi lyckats fram katt till.

Kommunens jägare brukar ha burar man kan få låna -   och locka in katten i buren  med hjälp av mat.

• Buster78
    nemo1 skrev 2011-10-22 18:30:05 följande:
    Är han kastrerad? Åk sent på kvällen.
    ja han är kastrerad, och han är ca 4-600 meter hemifrån fågelvägen sett....

Kanske är bättre att vänta fram till runt 22-22.30 då?? eller senare ändå??
  • Buster78

jag vet att just där han är, strycker det runt ganska många katter. så jag vet inte om det är revir han är ute efter eller om han bara är nyfiken.....

• nemo1

Ja så sent som möjligt. Men hur ska du göra sen, katten kommer ju att sticka dit igen så fort du släpper ut den.

• Buster78
    nemo1 skrev 2011-10-22 19:43:01 följande:
    Ja så sent som möjligt. Men hur ska du göra sen, katten kommer ju att sticka dit igen så fort du släpper ut den.
    varför skulle han.....Detta är första gången på 4 år som han är borta längre än en dag!

och NEJ jag tänker INTE stänga in honom, för det är det jag vet du vill ha ut av frågan.

Men jag ska följa ditt råd och åka dit så sent det går, risken är att jag väcker varenda mäniska på den gatan men den risken tar jag.....
  • Buster78
    nemo1 skrev 2011-10-22 19:43:01 följande:
    Tänkte på en sak, Man vill ju inget hellre än att få hem sin katt......Men det bästa kanske vore att vänta in att han kommer hem självmant, för då borde ju risken att han går dit igen inte va lika stor....Eller vad tror du?? tanken slog mej efter mitt föra inlägg, och din fråga.....
    jag har ju trots allt folk på denna gata som vet att han är min, och som rapporterar till mig när dom ser honom....

Man blir ledsen och frustrerad över att han inte kommer hem, man blir ledsen över att man inte hittar honom där han synts till, men samtidigt vet man att katter är katter, och dom går sina egna vägar.....
  • nemo1

Jag tycker inte att du ska vänta ut honom, jag tror han återvänder igen hur du än gör. Du måste komma på en bättre lösning för din katt. Du vet ju inte om han ligger skadad någonstans, du har ingen koll på honom öht. Kan du inte bygga en rastgård eller ha nät på balkongen?

Svar på tråden Hur få katten att komma hem