• BokhyllanBilly

Kan en 1 åring så mycket?! Senaste Vi Föräldrar.

Igår läste jag i VI FÖRÄLDRAR (tidningen). Ni som läser tidningen har säkert läst artiklarna om barnen som är med i olika åldrar. 1 månad / 2 månader / 3 månader / 4månader osv...
    Vår son har varit samma ålder som barnen i tidningarna så har ju varit rätt kul och läsa för allt har ju stämt så bra med vad vår son gör och kan.
    Tills nu.
    Ja man skall ju inte jämföra med andra barn.. Men den här 1 åringen som det står om verkar ju vara ett geni eller så har föräldrarna brett på lite extra för att det skall se bra ut?

Eller?

Den här 1 åringen kunde stapla klossar själv, gå och hämta en bok som hon ville att någon av föräldrarna skulle läsa, hämta tandborsten och ställa sig och gapa när föräldrana sa "nu ska vi borsta tänderna", gå runt med en låtsatmobiltelefon och säga hej och hejdå i luren, tyckte det var roligt att ta på sig kläderna själv ....

Om man jämför med min son som RIVER klossar, absolut inte hämtar en bok själv, snarare drar ut alla böcker ut bokhyllan, hämtar tandborsten... no way... kan INTE säga hej eller hejdå och gå runt med en telefon i örat.. njääää, skulle jag lägga fram kläder hade han slängt i väg dem och absolut inte börjat klä på sig...

Ja, jag vet inte.. men det låter lite överdrivet att den här 1 åringen kan så mycket eller det kanske är ett litet geni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-24 12:45
    Kanske inte framgick i mitt inlägg, men barnet i artikel var alltså 12 månader. Inte 1år och ett par månader utan månad 12.
  • Svar på tråden Kan en 1 åring så mycket?! Senaste Vi Föräldrar.
  • lilaOrkidee

Jag tycker inte att det lät så överdrivet. Barn kan olika saker. Min brors dotter är 1 år och 7 månader kan räkna till 4. kan A, B, C, D. Och säga vissa ord som börjar på den bokstäven.

• Faile

Beror ju på hur nära 2-årsdagen det är. Under 1 år hinner mycket hända.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • BokhyllanBilly

Det här barnet var 12 månader. Varje artikel har handlat om barns utveckling varje månad från 1-12månader.

• Mr p daddy

Min pojk kundede mesta av det där när han var 1 år, dock klädde han inte på sig själv! När han va 1 1/2 räknade han till 10 och visste hur siffrorna såg ut, han pratade hela meningar och hoppade jämnfota.

Dock fick han sin första tand när han va 10 månader, och nu när han snart ska fylla3 har leken kommit igång..

Med andra ord va han "tidig" med vissa saker och "sen" med andra! Inget vi lagt så stor vikt vid...

• Amazina

En ettåring som klär på sig själv låter väldigt intressant. Eller snarare helt osannolikt!
    Stapla klossar kan jag nog tänka mig om det räcker med typ 2.

• BokhyllanBilly

Ja men det är skillnad på ett barn som är 1,5 år och exakt 12 månader. Det här barnet var 12 månader.

• BokhyllanBilly
    Amazina skrev 2011-10-22 18:42:43 följande:
    En ettåring som klär på sig själv låter väldigt intressant. Eller snarare helt osannolikt!
    Stapla klossar kan jag nog tänka mig om det räcker med typ 2.
    5 klossar stod det i artikeln. ;)
  • whitetrach86

min dotter kunde stapla klossar och pratade i telefon (på sitt språk) men hon har alltid varit väldigt praktisk och snabb att lära sig sånt man gör med kroppen och hennes kusin tog språket i första hand.
    Dom sitter båda idag 3 år och min dotter kan meningar på typ 3-4 ord och SPRINGER ner för branta backar utan problem, medans hennes kusin prata som han vore ett geni ;) men kan fortfarande snubbla om han springer.

Så tycker inte att man ska sitta och jämföra sina egna barn med tidningar "detta borde ditt barn kunna nu" alla utvecklas ju från olika håll och olika snabbt. Försök ist hitta någon som verkar ha samma intresse som din son och  jämför där emellan.

• SilverLadyG

spelar ingen roll vad de kan, viktigast tycker jag att de kan gå på pottan och behöver inga blöjor, det är något att vara stolt över. En 1 åring behöver inte kunna räkna eller kunna bokstäver....det är föräldrar som vill bara visa "titta vad smart vårt barn är".

• HäckHäxan
    BokhyllanBilly skrev 2011-10-22 18:33:40 följande:

Igår läste jag i VI FÖRÄLDRAR (tidningen). Ni som läser tidningen har säkert läst artiklarna om barnen som är med i olika åldrar. 1 månad / 2 månader / 3 månader / 4månader osv...
    Vår son har varit samma ålder som barnen i tidningarna så har ju varit rätt kul och läsa för allt har ju stämt så bra med vad vår son gör och kan.
    Tills nu.
    Ja man skall ju inte jämföra med andra barn.. Men den här 1 åringen som det står om verkar ju vara ett geni eller så har föräldrarna brett på lite extra för att det skall se bra ut?

Eller?

Den här 1 åringen kunde stapla klossar själv, gå och hämta en bok som hon ville att någon av föräldrarna skulle läsa, hämta tandborsten och ställa sig och gapa när föräldrana sa "nu ska vi borsta tänderna", gå runt med en låtsatmobiltelefon och säga hej och hejdå i luren, tyckte det var roligt att ta på sig kläderna själv ....

Om man jämför med min son som RIVER klossar, absolut inte hämtar en bok själv, snarare drar ut alla böcker ut bokhyllan, hämtar tandborsten... no way... kan INTE säga hej eller hejdå och gå runt med en telefon i örat.. njääää, skulle jag lägga fram kläder hade han slängt i väg dem och absolut inte börjat klä på sig...

Ja, jag vet inte.. men det låter lite överdrivet att den här 1 åringen kan så mycket eller det kanske är ett litet geni?

Man skall ju inte jämföra barn och jag har inte läst detta alls. Men det du beskriver och rätt mkt till kunde min dotter, hon sa dessutom många mer ord än hej och hej då, när hon började dagis så var personalen helt fascinerad av henne för hon pratade så bra, då var hon 1 år och 2 veckor. Men det är väldigt olika det där, det brukar jämna ut sig längre fram för de flesta tror jag.

Bara njut och gilla läget, de är så kort stund dom är så små. Hjärta
    Jag fäktas gärna med väderkvarnar! Hur fan skall ni andra annars få rent mjöl i påsen?
Svar på tråden Kan en 1 åring så mycket?! Senaste Vi Föräldrar.