• Anonym (stressmage?)

Har du haft stressmage? Symtom? Undrar om jag fått det.

Om du har eller haft stressmage: vilka symtom har du då haft och hur har dom försvunnit? Hur länge har du haft dom innan dom försvann?

Jag har googlat på det men vill gärna höra era erfarenheter.

Det händer så mkt konstigt i min kropp just nu..

Jag har haft jobbig magknip i flera månader. Främst när jag gått upp tidigt o då sovit mindre än sex h. samt hela dagen på vardagar då jag jobbat. Sedan två dagar väldigt ont i mellangärdet, precis bakom bysten. Inte på en sida endast utan över hela partiet. Känns obehagligt att spänna upp ryggen utan vill vara lite framåt. Känns som om jag har fullt med rapar som behöver komma upp. Och så gör det ont på ett ltie krampaktigt sätt. Det skär lite. Känns även lite i magsäcken.        

Kommit efter middagen, då jag ätit lite mer trots att jag varit mätt. Men det har jag gjort förr.. Suttit i många timmar, hela kvällen.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-24 21:49
    Vill tillägga att jag inte har ngn halsbränna alls, eller sura uppstötningar.

Inte hård i magen eller förstoppning. Ibland lös i magen.

• Svar på tråden Har du haft stressmage? Symtom? Undrar om jag fått det.
  • Spiken

För mycket kaffe (i mitt fall 2 koppar/dag) och laktos ger mig hemsk magknip.

Besvären du har i mellangärdet känner jag också igen från för mycket kaffe, stress, oro, samt viss mat. Gaviscon tuggtabletter funkar bra mot det samt höjd huvudända på natten. Finns andra mediciner mot halsbränna på apoteket men bäst är att ta reda på vad som orsakar det och åtgärda det istället.

Men om det inte fungerar ska du nog kontakta läkare så att det inte är något annat som spökar.

Motion, undvika stress, mindre koffein samt en nyttig och varierad kost med lagom portioner är nog bästa varaktiga behandlingen mot stressmage och halsbränna.

• Anonym

Det kan vara stressmage, eller så kallad IBS. Jag har det. Googla och kolla om symptomen stämmer på dig, sök sedan läkare som kan utesluta andra åkommor.

Tips: Köp Inolaxol (den grönsa förpackningen) på Apoteket, det är receptfritt och helt ofarligt. Hjälper det har du möjligen IBS (helt ofarligt men jobbigt!).

• Anonym (stressmage?)

Tack!

• Jjossan

troligtvis Dyspepsi (magkatarr)!! Har jag haft i många år..
    Det du ska göra är att köpa Omeprazol på apoteket och äta det i 2veckor..
    Läkaren kan inte hjälpa dig, det ända dem kan göra är ge dig starkare Omeprazol på recept. testa det först!
    Tänk på att inte äta sura saker eller för mycket kaffe...
    Gaviscon hjälper mot sura uppstötningar, men hjälper inte mot själva problemet-> för mycket saltsyra i magen..

Hoppas du blir bättre snart!
    Är nästan färdigutbildad sjuksköterska och har egna erfarenheter av detta :)

• EmmyWahnberg

Det låter som magkatarr. Men gå och kolla upp det för säker hetens skull om du är orolig. Jag fick ut omeprazol som finns både en på recept och en annan utan. Den funkar utmärkt! :)

• Anonym (stressmage?)

Jag har ingen halsbränna alls. Ska man ändå ta omeprazol? Min kille tar det mot sin halsbränna.

• Spiken

Jag är motståndare till onödig medicinering, livsstilsförändringar och egenvård ger mer varaktiga resultat. Om det är magkatarr du har så finns det förmodligen något i din livsstil som gör att magsäcken utsöndrar för mycket magsyra.

Om du bara har besvär ibland så känns det onödigt med Omeprazol som minskar syraproduktionen hela tiden. Gaviscon påverkar inte kroppen alls, den lägger sig som ett skyddande lager runt väggarna i magsäcken och matstrupen så att syran inte kommer åt att irritera. Den neutraliserar också syran. Efter ett tag kommer Gavisconet ut den naturliga vägen.

Jag har inget emot Omeprazol, har själv varit tvungen att ta det i samband med graviditet. Jag är bara väldigt mycket emot att lösa livsstilsproblem med tabletter.

Egenvårdstips från vardguiden.se:

Egenvård vid magkatarr

Det viktigaste är att undvika sådant som du själv märker orsakar eller förvärrar besvären.

Undvik mat och dryck som du har märkt besvärar dig. Ät allsidigt. Ät på regelbundna tider. Minska på eller sluta helt med rökning och alkohol. Försök ta bort orsakerna till stress och spänning. Undvik läkemedel som kan irritera magslemhinnan. Det gäller framför allt läkemedel som innehåller acetylsalicylsyra och läkemedel mot led- och muskelvärk. Ofta hjälper det för stunden att äta något när man har problem eftersom magsyran då går åt till att bearbeta maten.
  • Anonym (stressmage?)

Jag har inte problem bara ibland utan varje dag. Varenda eviga dag. Detta med mellangärdet är dock nytt sedan tre dagar tillbaka. Jag känner mig lite rapig o ibland tilltäppt.

Men Jag har inte halsbränna alls. Så det är ingen magsyra som kommer upp. Det är inte problemet. Jag har oftast inte onormal avföring.

Ikväll åt jag vit fisk med potatis o filsås. Mkt smör till stekningen dock, ändå så fick jag inte ont ngn stanns o det gör inte ont nu heller. Men det kommer komma tillbaka.   

• Anonym (*)

Smärtan du känner i bröstet är säkert magsyra "halsbränna"
     På engelska "heartburn" en mer träffande beskrivning

• Spiken

Det är väl bara att du provar någonting, annars tycker jag att det nog är en bra idé att höra med en läkare eftersom du haft problemen så länge. Läkaren kan ju undersöka din mage och känner till din sjukdomshistoria och kan därmed dra bättre slutsatser än vi "låtsas doktorer"

• EmmyWahnberg

Den receptfria omeprazolen är mot halsbränna, men den jag köpte på recept står det att detär mot magkatarr på, läkaren sa att det innehöll samma ämne :)

• Junior mint

Jag har haft både magkatarr och stressmage diagnos. Jag gjorde gastroskopi och de kallade det stressmage. Magen krampar oregelbundet och ryckigt istället för rytminskt och lungnt. Jag hade ont som du beskriver. Ingen halsbränna. Inga mediciner hjälpte.

Stressa ner!! Ta dig till vårdcentral och be om nåt så du kan sova ordentligt! Din kropp berättar för dig att du har för mycket omkring dig nu!
    Lycka till:)

Svar på tråden Har du haft stressmage? Symtom? Undrar om jag fått det.