Mina barn har gett mig tinnitus...
Sedan typ 2 månader tillbaka upplever jag att jag är extremt känslig för ljud. Ibland kan jag reagera på så små saker som en rinnande vattenkran när maken diskar men oftast är det allt skrik, tjo och diverse oväsen från barnens munnar och leksaker. Jag vet att jag är rätt känslig över huvud taget för tillfället, jag får alldeles för lite sömn, har nästan ingen egen tid, har rejält oregelbunden dygnsrytm, plus att barnen är inne i rätt jobbiga utvecklingsfaser med höga krav. Jag har förklarat min ljudkänslighet med stress men idag förstod jag att det måste vara tinnitus jag har. Vid högfrekenta oljud, glädjetjut, frustrationsskrik, duplobitar som kastas mot golvet skorrar det i hela huvudet. Det är jätteobehagligt!
Idag bad jag maken ta med barnen ut på lekplatsen och jag var hemma alldeles själv (har inte hänt på evigheter) och jag satte dessutom i öronproppar i öronen. Jag hörde vissa ljud genom öronpropparna men annars var det bara mina egna andetag och det där högfrekventa pipande ljudet de flesta har.
Hur ska jag lösa detta? Jag vill inte bli hörselskadar av mina barns lek! Och jag kan faktiskt inte kräva att de ska vara tysta! De är ju faktiskt barn! Ska jag börja använda öronproppar hemma?
För tillfället jobbar jag 40% för barnen är rätt små.