• ManMa

Magont -förstoppning?

Är i v.6 (5+2). Natten mellan måndag o tisdag vaknade jag vid 04 och hade så himla ont i magen. Som väldigt kraftig mensvärk. Ont långt ner i magen, på båda sidor och det tryckte liksom neråt mellan benen. Vanliga mensvärksknepen hjälpte inte (massera lätt, ligga på mage). Efter ca en timme släppte det och jag somnade om. Samma visa natten till onsdagen. Natten till i går var det lika dant igen, fast senare på natten (tidigare på morgonen). I natt har det kommit 4 gånger (!), första vid 23-tiden och sista vid 06-tiden. Första gången det hände tänkte jag att "jaja, det hände så mycket i kroppen", när det kom tillbaka natten efter blev jag orolig och googlade lite. Det jag hittade beskrev att man kan få ont när livmodern börjar utvidgas mm. Pratade med en kompis som sa att "ja så kan det bli". Men efter i natt är jag fundersam...de två senaste nätterna har varit de värsta och båda kvällarna innan har jag goffat i mig onyttigheter (glass i förrgår och chips i går). Så nu funderar jag på om det kan vara någon form av förstoppning/tarmarna? Jag har bajsat dessa dagar, men jag känner ju att det går lite trögt i magen/tarmarna (vilket jag också läst mig till att det ofta gör, pga av något hormon). När det gör som ondast känns det som det trycker inifrån långt ner i ändtarmen, men det kommer inget om jag går på toa då.

Jag tänker att ju mer jag äter på kvällen, ju senare och onyttigare desto ondare får jag. För då har jag ätit något som är svårt att smälta + att jag går och lägger mig (=vila) och om tarmarna redan har det lite svårt med tanke på det där hormonet så blir det inte lättare med den behandlingen från min sida... Det har ju dykt upp vid ungefär samma tid de 3 första nätterna och det kanske är då det kommer till det kritiska stället i tarmarna? Och i går när det blev så sjukt mycket chips fick magen/tarmarna helt enkelt ännu jobbigare och jag fick ont fler gånger.

Någon som har erfarenhet av liknande? Vad tror ni om min hemsnickrade teori? Är det något helt annat? Idag har jag bara ätit lite godis och ingenting efter 20. Får se om det hjälper.

Svar på tråden Magont -förstoppning?