• Anonym (Osäker...)

    Svårt att knyta upp

    Jag och min sambo har varit ett par i över sju år, passerat "kaninstadiet" för ett bra tag sen alltså...

    ...han lider av svår värk och ständig trötthet pga sömnproblem av värken. Därför har han ofta haft svårt med mänsklig kontakt och många gånger har det märkts i vår relation. Kroppslig närhet har varit "för mycket" för honom. 
    Jag vet hur man känner sig ibland när man är för trött och därför förstår jag så väl.

    Jag har bara så svårt att klara av hur det påverkat vårt sexliv. Länge gick jag igång ganska snabbt när han ville, oftast vid förutsägbara tillfällen, på helgmorgnar när jag finns hemma när han är hyfsat pigg. 
    Han kan ju också få ont av att ha sex så det är ju inte svårt att förstå att det finns bättre och sämre tillfällen.

    Nu har jag dock svårare och svårare att tända. Jag får pirr i kroppen och kan rentav bli lite våt bara av att tänka på att vi har sex men det här "schemalagda" får mig att försöka slippa...även om jag tänkt på det under veckan och gillat det, längtat, så blir jag spärrad av att "inviten" kommer precis när jag trott att den skulle.

    Jag kan gå igång ändå efter en längre stunds "mys" tillsammans men blir inte "vild och kåt" då. Jag kan även nå ända fram till orgasm men det tar ett tag och ibland känner jag mig så ledsen över att det inte är "full fart" att jag "ger upp" och aldrig får orgasm.

    Dessutom gör det långa förspelet och den långa tiden för att nå orgasm att han kommer väldigt snabbt när han väl får komma till, han har varit fullt redo länge och hållit tillbaka.
    Då känner jag det också som om jag inte kan tillfredställa honom ordentligt, jag vill ge honom den långa njutningen som till slut efter lite längre tid når ända fram.
    Nu kan han ibland ha hållit tillbaka så länge att när han till slut får komma in i mig kommer i samma stund, utan att jag ens märker det...

    ...sex har blivit väldigt förknippat med ledsna känslor, fastän önskan och längtan finns där. Blir jag inte ledsen över det ena blir jag ledsen över det andra eller blir ledsen i förväg så att jag försöker "fly" genom att ha börjat göra något på morgonen.        

  • Svar på tråden Svårt att knyta upp
  • sexologen

    Hej!

    Du beskriver mycket bra de känslor du nu i din relation förknippar med sex och eftersom du vill vara spontan i din sexualitet men hindras av det från din partner har ni här ett gemensamt problem. Vad säger din partner om hur ni har det tillsammans? Är han nöjd med ert sexliv? Finns det något ni skulle kunna förändra för att du ska kunna bli mer nöjd? Att schemalägga sexualiteten tar ju som du märkt udden av det spontana, kanske ska ni jobba på att hitta tillbaka dit igen och även om din man ibland pga av sin sjukdom måste avvisa dig får du ta det för just vad det är, att han har för ont för att orka vara intim just då. Han måste också vara mer tydlig och verbalisera hur han mår så det sexuella avvisandet inte enbart är er kommunikation kring hur han mår. Viktigt är också att han söker vård och får rätt hjälp för att kunna hantera sin smärta på bästa sätt och för att kunna få en bra livskvalité.

    Prata med din partner och red ut dina käsnlor tillsammans i paret. Ni har ju som du beskriver haft ett mycket bra sexliv och kan därför absolut hitta tillbaka dit igen, men för det krävs kommunikation och en gemensam satsning på en förbättring!

    Lycka till!
    Sara       

  • Anonym (Osäker...)

    Tack så mycket för ditt svar. Jag har undvikit tråden ett tag för att jag varit rädd för att inte gilla svaret.

    Jag ska absolut försöka bygga upp styrkan att orka ta upp det med min partner och vi har pratat ut om annat tidigare så jag vet att det borde gå ganska bra.

    Jag ska också försöka hitta tillbaka till mina egna "inviter", det har ju minskat med tiden pga hans avvisanden.

    Han har den bästa eller tyvärr enda vård som fungerar och genomgår just nu också processen med "utförsäkring" och det som följer med...

    Det är nog kanske som du skriver, att det finns där någonstans och att det går att hitta tillbaka till!

    Tack igen.          
       

Svar på tråden Svårt att knyta upp