Tystlåtenhet
Hej
Jag har varit tillsammans med denna kille i drygt 7 år och han säger i stort sett ingenting och förväntar sig att det är jag som skall initiera konversationen hela tiden. Hans mamma är precis likadan och säger heller inget mer än det allra nödvändigaste och behåller allt som är personligt för sig själv. Dock kan min sambo få tillbaka sin röst när han har något att klaga på mig men annars är han mest intresserad av att titta på tv, hålla på och leka med sin iphone och ipad. Han har egentligen humor men väljer att prata främst med mig om jag håller igång samtalet. Han anstränger sig dock alltid när hans kompisar är med, då pratar han mer men då han oftast träffar dem i sportsammanhang är det sporten som blir samtalsämnet eller politik. Jag har påpekat flera flera gånger att han bör prata med mig men han anser att det är jag som ska acceptera att han är tyst. Jag har då sagt i flera år att han faktiskt anstränger sig med sina kompisar. Med mig, mina kompisar, min familj pratar han endast om de ställer frågor (i stort dett) men även med sin egen familj pratar han bara lite grann. Vad gör man åt en sån situation? Känner mig ofta understimulerad p g a av denna tysthet när han egentligen har en del att säga (som uttrycks med hans kompisar och på facebook) och har humor? Han har svårt att visa känslor precis som hans mamma och inte speciellt bra på att ge komplimanger. Vad ska man ärligt göra när jag försökt få honom att prata mer?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-23 16:57
Jovisst det stämmer att det är skillnad på extoverta och introverta människor men tystlåtn vill ofta att omgivningen ska dra igång samtalet och verkar vilja att man ska anpassa sig till deras tysthet. Många tycker det blir jobbigt om man inte säger någonting. Pinsam tystnad. Om man pratar med kompisarna men inte hemma eller ens med sin egen familj kan man undra om man är lite ointresserad. Stämmer nog att tystlåtna trivs mest med sina egna tankar men är inte det då ointresse?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-24 20:12
Min sambo blir bara arg om jag drar upp hur knäpptyst det är (men det skulle han aldrig vara när kompisarna är här och hans syster har sagt att han alltid varit mer komisk och mer pratsam när kompisarna är med). Han kräver att jag ska acceptera att han säger lite grann endast. Ska testa som en på denna tråd föreslagit, att säga lika mycket som honom under en veckas tid så kanske t o m han inser hur tråkigt livet blir. Ärligt så vet jag inte vad extremt tystlåtna människor har partners när de ändå inte vill dela speciellt mycket som är personligt ändå.