• Anonym

Vad gör man på ett gruppboende för utvecklingsstörda?

Jag ska börja jobba på ett gruppboende på tisdag, några är utvecklingsstörda, någon är autistisk, downs syndrom etc.
    Ganska dålig rubrik men jag undrar vad ni har för erfarenheter av det ni som arbetet där =)
    Jag ser fram emot detta och vill inte känna mig helt lost när jag kommer, även fast det inte förväntas att jag ska kunna nåt då jag är på introduktion,

• Svar på tråden Vad gör man på ett gruppboende för utvecklingsstörda?
  • As mamma

Vad jobbar du som? Det är nog ganska mycket att ta hand om dem som inte kan själva, t ex hjälpa med att äta, klä på sig, hygienen osv. Har aldrig jobbat på gruppboende men har jobbat med folk som har autism och är utvecklingsstörda. Antagligen finns det någon slags aktiviteter, men vad de är beror nog på personalen och på hur pass "sjuka" boendena är. Promenader kanske, sång..?

• Meus Veritas

Det är en jätte svår fråga då allt bygger på graden av utvecklingsstörning, boendets uppbyggnad och mål. Det brukar vara saker som: hjälpa till med av o påklädning, laga mat, hjälpa till i vardagen, dagcenter och andra aktiviteter, städa, ge medicin och mycket umgås lycka till

• Anonym (L)

Hej! Vad kul att du fått ett nytt arbete! Jag har aldrig arbetat på ett gruppboende men ville bara flika in en sak.

Jag vet inte om du "slarvar" när du skriver TS, men man brukar inte säga att någon ÄR utvecklingsstörd, utan att man HAR en funktionsnedsättning. Funktionshindret finns i miljön och uppstår först när personen möter ett hinder i mijlön. Utvecklingsstörd brukar man inte heller säga längre, utan att man har en kognitiv funktionsnedsättning eller liknande.

Som sagt så kanske du bara "slarvar" när du skriver TS för att folk ska förstå vad du menar, men jag tror annars att det kan vara bra att använda sig av de rätta begreppen när man är ny på jobbet :) Hoppas du tar detta på rätt sätt.

Lycka till!

• Anonym
    Anonym (L) skrev 2011-10-23 11:03:24 följande:
    Hej! Vad kul att du fått ett nytt arbete! Jag har aldrig arbetat på ett gruppboende men ville bara flika in en sak.

Jag vet inte om du "slarvar" när du skriver TS, men man brukar inte säga att någon ÄR utvecklingsstörd, utan att man HAR en funktionsnedsättning. Funktionshindret finns i miljön och uppstår först när personen möter ett hinder i mijlön. Utvecklingsstörd brukar man inte heller säga längre, utan att man har en kognitiv funktionsnedsättning eller liknande.

Som sagt så kanske du bara "slarvar" när du skriver TS för att folk ska förstå vad du menar, men jag tror annars att det kan vara bra att använda sig av de rätta begreppen när man är ny på jobbet :) Hoppas du tar detta på rätt sätt.

Lycka till!
    Hej, tack!
    Ja precis det var det jag menade med att det var en dålig rubrik. Jag borde veta vad en funktionsnedsättning är då min dotter har en lättare cp-skada, tycker det är ett så brett begrepp så jag ville vara specifik, men jag visste inte att ordet inte användes så det var väldigt bra att veta =)
    tack.

Jag förstår att det är svårt att säga, allt beror ju på graden av funktionshinder.
    Det ska bli spännande. Jag är bara timmis men det finns mycket jobb =) har ju jobbat som personlig assistent tidigare. 
  • Alvi

Då jag jobbade hjälpte jag till vid dusch, tandborstning, matlagning och medicingivning. Ute på promendad med en, och handlade med alla. Var det nån "happening", typ marknad, kan man gå dit med de boende. Ett rätt lugnt jobb där jag var. Sovande nätter var just sovande, de boende hade bra sömn.

• JELJ

Hej!

Jag har jobbat på ett boende och det var ett av det bästa jobben. Jag jobbade med fyra "klienter" med hörselnedsättning och olika diagnoser. Dom hade sitt eget rum men gemensam vardagsrum m.m.
    På dagarna hade som sina dagverksamheter ex skola, arbete m.m och en dag i veckan hade dom ex städning av sitt rum och handling m.m. Det beror på vilka handikapp dom har. Ett annat boende jag jobbade på var med barn som hade svårare handikapp. Jag gick till jobbet med ett leende på läpparna och hem med ett större. Man får så mycket tillbaka och många skratt ( inte år dom utan med dom)
    Jag hoppas du får ett underbart jobb och att du trivs.

Mvh Jenny

• Anonym (L)
    Anonym skrev 2011-10-23 11:07:20 följande:
    Hej, tack!
    Ja precis det var det jag menade med att det var en dålig rubrik. Jag borde veta vad en funktionsnedsättning är då min dotter har en lättare cp-skada, tycker det är ett så brett begrepp så jag ville vara specifik, men jag visste inte att ordet inte användes så det var väldigt bra att veta =)
    tack.

Jag förstår att det är svårt att säga, allt beror ju på graden av funktionshinder.
    Det ska bli spännande. Jag är bara timmis men det finns mycket jobb =) har ju jobbat som personlig assistent tidigare. 
    Så lite så! Sen kan det ju vara så att folk inte använder sig av de rätta termerna på jobbet heller. Jag jobbar inom ett helt annat område inom Socialtjänsten och där säger ju folk utvecklingsstörd fortfarande, fast för mig låter det fel. Man har ju korrigerat orden på senare år av en anledning. Typ som att man numer ska säga rullstolsburen istället för rullstolsbunden tex.
  • Tilly87

Det beror helt på vilken kognitiv nivå de boende ligger på samt om de även har fysiska funktionshinder. Men som personal ska du stötta de boende i skötseln av deras hem, hygien, matlagning, handling, klädinköp, hålla kontakt med vänner och familj, följa med på aktiviteter, fixa aktiviteer på boendet m.m
    Man ska tänka på att försöka arbeta med "händerna på ryggen" så mkt som möjligt, dvs du ska stötta genom att uppmana, uppmuntra och motivera de boende till att göra så mkt som möjligt själva. Man ska också tänka på att man är gäst i deras hem när man är i deras lght och att man inte får föra över sina åsikter, normer m.m på dem. Man ska kunna stötta i olika beslut m.m men de ska bestämma själva.
    Det är världens bästa och roligaste jobb! Ibland är det svårt med. Jag har jobbat som habiliteribgspedagog på ett boende i flera år, men har bytt till daglig verksamhet nu på grund av att jag ska ha barn. Det enda negativa med jobbet är enligt mig de ob tiderna. Jag jobbade helg, kväll, natt och dag. Kunde inte sova på jobbet mot slutet utan låg vaken. Men annars inget negativt med jobbet! :)

• villhaenliten

Inget illa menat TS, men det är lite konstigt att du inte har fått mer information om jobbet innan du ska dit på introduktion. Konstigt från deras sida alltså, inte din.

Hur och när anställdes du? Vad krävdes för tjänsten? 

• Anonym

Ja man säger att folk ÄR utvecklingsstörda, eller att de ÄR funktionshindrade eftersom det är de det är. Det har inget med miljön att göra.

• Brittan

Jag arbetar som handledare för personer som har funktionsnedsättningar och till stor det innebär det att du finns som stöd för den personen. De ska göra så mycket som möjligt själv. En del kan laga mat själv om du finns på sidan och vägleder personen. En del behöver hjälp med allt.  Kommer du att vara på ett boende där de boende är ute på arbetsplatser/dagverksamhet under dagarna brukar det bli att personalen är på boendet under dagarna och bland annat städar och tvättar.

Tänk på att de med funktionsnedsättning oftast är väldigt bra människokännare och kan läsa av sig hur lätt som helst. Det är ingen idé att spela teater för dem om du inte mår bra eller är stressad, då finns det stor risk att de sätter sig på tvären. Sen är det viktigt att du håller din integritet och säger ifrån om du tycker att någon av boendena är väldigt närgågna. Annars kommer de troligen att "äta upp dig" .

Har du någon utbildning för att jobba med personer med funktionsnedsättning?

• Anonym

jag fick lite snabb info om det boende men ville inte dra allt här. Det var ingen som sökte personal utan jag ringde  bara till kommunen, chef över alla boenden här och då hörde en person av sig direkt. Jag har vart personlig assistent i åtta år och arbetat i deras hem, väldigt olika funktionshinder.

Intressant att höra vad ni gjort på era jobb, ser fram emot detta. Kan skriva mer efter att jag varit där =) 

• Anonym

Sorry för slarvfelen. Jag har tyvärr ingen utbildning.

• Brittan
    Anonym skrev 2011-10-23 21:05:56 följande:
    Sorry för slarvfelen. Jag har tyvärr ingen utbildning.
    Kolla om du kan läsa någon kurs för det har du garanterat stor nytta av.  Jag har läst 45 p specialpedagogik utöver min lärarutbildning och det är jag glad för.
  • Anonym

det beror på vilka funktionshinder som de lss boenden har . vissa behöver mer hjälp än andra , andra mindre , hos en kanske det räcker med att se till  att personen i fråga kommer upp på morgonen o ställa fram frukost sen kan du gå å  hjälpa nästa för att sedan återkomma tillbaka till personen igen för att skicka personen till skola/jobb när taxin kommer till boendet på morgonen . det finns säkert medicin också du kommer få ge då får du skriva på delegeringsmedicin om det skall behövas ges

• Anonym (Nyfiken)

Det är verkligen ett toppenjobb att jobba på ett gruppboende! Var ju ett halvår sedan ni skrev i den här tråden nu.. Hur trivs du på ditt jobb? Var det som du trodde?

Svar på tråden Vad gör man på ett gruppboende för utvecklingsstörda?