Anonym (L) skrev 2011-10-23 11:03:24 följande:
Hej! Vad kul att du fått ett nytt arbete! Jag har aldrig arbetat på ett gruppboende men ville bara flika in en sak.
Jag vet inte om du "slarvar" när du skriver TS, men man brukar inte säga att någon ÄR utvecklingsstörd, utan att man HAR en funktionsnedsättning. Funktionshindret finns i miljön och uppstår först när personen möter ett hinder i mijlön. Utvecklingsstörd brukar man inte heller säga längre, utan att man har en kognitiv funktionsnedsättning eller liknande.
Som sagt så kanske du bara "slarvar" när du skriver TS för att folk ska förstå vad du menar, men jag tror annars att det kan vara bra att använda sig av de rätta begreppen när man är ny på jobbet :) Hoppas du tar detta på rätt sätt.
Lycka till!
Hej, tack!
Ja precis det var det jag menade med att det var en dålig rubrik. Jag borde veta vad en funktionsnedsättning är då min dotter har en lättare cp-skada, tycker det är ett så brett begrepp så jag ville vara specifik, men jag visste inte att ordet inte användes så det var väldigt bra att veta =)
tack.
Jag förstår att det är svårt att säga, allt beror ju på graden av funktionshinder.
Det ska bli spännande. Jag är bara timmis men det finns mycket jobb =) har ju jobbat som personlig assistent tidigare.