• Älskarlivet

Pumpa mjölk....hur vet man hur mycket man ska pumpa?

Hur vet man hur mycket mjölk bebisen dricker vid ett mål?
    Hur mycket ska man pumpa ut...?
    Nu tänkte jag pumpa ut ett par mål och ge direkt med flaska för att spara på mina ömma vårtor. Men dels är jag osäker på hur mkt sonen ska ha och framförallt vill jag inte pumpa ut för mycket och riskera ännu större produktion än jag redan har.....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-23 20:13
    Idag 19:45#5
    Han är bara 10 dygn gammal Väger nu 3000. Äter väl ca 6-8 gånger per dygn. Itarille: jag har också läst något liknande, ska googla lite mer på det. Men som gryning2 säger....vi får prova oss fram och se. Ska försöka "stå ut" inatt och packa upp BB pumpen imorgon och testa. Tack:)!

• Svar på tråden Pumpa mjölk....hur vet man hur mycket man ska pumpa?
  • gryning2

Hur stor bebis har du? Det är ju olika hur mycket de äter beroende på. Min son är snart 4 månader, väger ca 6,5 kilo. Han äter runt 130-150 ml per gång om jag pumpar ur. En liten nyföding kanske är nöjd med 60-70 ml.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • gryning2

Man vet bara genom att testa hur mycket bebin vill ha. Pumpa ur lite mer än du tror bebin är nöjd med och sen testar du att ge tills han/hon är proppmätt. Då har du ju en liten riktlinje.

• Natulcien

Hur mycket bebisen äter per amning beror ju på hur ofta den äter, hur stor den är, hur gammal den är etc.

Jag vill minnas att jag läste någonstans att man kan ta bebisens vikt (t.ex. 7,5 kg) och multiplicera det med 130 och sedan dividera det med antal gånger bebisen brukar äta per dygn, t.ex. 10, för att få ett hum om hur mycket.
    Alltså 7,5*130/10=97,5 (ml)
    Men tyvärr minns jag inte var jag läste det, så det är inte säkert att det är helt tillförlitligt...

• gryning2
    Natulcien skrev 2011-10-23 18:51:34 följande:
    Hur mycket bebisen äter per amning beror ju på hur ofta den äter, hur stor den är, hur gammal den är etc.

Jag vill minnas att jag läste någonstans att man kan ta bebisens vikt (t.ex. 7,5 kg) och multiplicera det med 130 och sedan dividera det med antal gånger bebisen brukar äta per dygn, t.ex. 10, för att få ett hum om hur mycket.
    Alltså 7,5*130/10=97,5 (ml)
    Men tyvärr minns jag inte var jag läste det, så det är inte säkert att det är helt tillförlitligt...
    Tycker det verkar bli för liten mängd, iaf har mina två ätit betydligt mera.
  • Älskarlivet

Han är bara 10 dygn gammal Väger nu 3000. Äter väl ca 6-8 gånger per dygn. Itarille: jag har också läst något liknande, ska googla lite mer på det. Men som gryning2 säger....vi får prova oss fram och se. Ska försöka "stå ut" inatt och packa upp BB pumpen imorgon och testa. Tack:)!

• Natulcien
    gryning2 skrev 2011-10-23 18:56:04 följande:
    Tycker det verkar bli för liten mängd, iaf har mina två ätit betydligt mera.
    Ja, jag vet inte...men vill minnas att det stämde ganska bra på vår son, i alla fall.
    Han åt runt 50-75 ml när han var ca 3-5 månader och runt 100 ml när han var äldre. Aldrig mer än 100, fastän vi ibland erbjöd 125-150 ml...
    Och han var en stor kille. Men å andra sidan åt han ofta, ammades varannan timme tills han var ca 8-9 månader, så han var väl van att äta lite och ofta... Glad
  • Bollen2

Jag pumpade alltid ut så mkt det gick.. Tills det inte kom mer. Brukade dock aldrig bli mer än 1dl.

• halloooo

När jag pumpade så var mängden jag producerade samma som han åt. När han åt 50ml kunde jag inte pumpa ut så jättemkt mer. Detta ä väl kanske individuellt, men generellt så anpassas mängden efter åtgång. Man märker när det börjar avta, i början sprutar det ju ut å i slutet blir det mindre. Tips att inte pumpa så mkt efter det börjar gå trögt så inte du ökar produktionen.

• LinneaL

hej!

jag har gjort så att jag pumpar ena bröstet till ett mål och nästa gång hon ska äta så tar jag andra bröstet. det bröstet du pumpar måste du tömma helt annars riskerar du mjöklstockning. fick det till mej från sköterska på bb. så behöver du pumpa båda brösten för att det ska bli tillräckligt ska du tömma de helt.

finns ju inga regler om hur mycket de ska äta när det är bröstmjölk, de äter ju tills de är mätta Glad
    det ditt barn inte äter upp sparar du i kylen bara.

• jtornqvist

Nån som alltid bara pumpar ur och ger i flaska?

• MammanZ

Jag "pumpammar" dvs jag pumpar allt och ger i flaska. Pga att killen inte ville ta bröstet när han blev av med sin matningssond. Han är nu nästan 6 månader, så jag har pumpat nästan lika länge. Jag håller med ovan, se till att tömma brösten, har haft närmare tio mjölkstockningar på den här tiden. När han var nyfödd skulle han första dagen äta 10 ml per mål, och skulle äta var tredje timme, sedan ökar man med 10 ml per mål varje dag enl bb här. E skulle när vi lämnade sjukhuset, han var då ca två veckor äta 150 ml per kg varje dygn. Så om han hade vägt 4 kg hade han ätit 4*150 = 600 ml per dygn / 8 (antalet mål per dygn) = 75 ml per mål Jag har alltid pumpat ut allt som finns, och förvarat det som inte går åt i kylen, och även fryst in om det blir över. Mjölken klarar sig ca tre dagar i kylen och sex månader i frysen

• Krake

Pumpa så mycket du har! Bli inte orolig om det inte kommer så mycket i början. Man lär sig.

Kolla gärna in på min presentation där jag samlat mina tips om pumpning för att undvika att bli tjatig i forumet! 

Moster, inte monster.
  • Litet My

När jag frågade med första barnet som jag pumpade ut till så sa de att han skulle få så mycket mjölk han vill ville ha, vilket fungerade bra.

Ang produktionen så är det oftast "sprängfyllt" första veckorna, pumpar du ut för mycket kan du frysa mjölken tex i isfack och ta fram när/om någon annan behöver passa en stund eller du själv ligger "ett mål efter" med pumpningen.

• Druantia

När jag pumpade så sa dom att man skulle pumpa 20 minuter per tutte 8 ggr/dygn. Oavsett hur mycket/lite man fick ut. Detta var 4 månader sedan.
    Hyrde en pump ifrån landstinget.

Svar på tråden Pumpa mjölk....hur vet man hur mycket man ska pumpa?