• Strangely

huslån utan kontantinsats? berätta din erfarenhet! ;)

Nu är vi trötta på att bo i hyresrätt i centrala stan och går i hustankar! ;)
    Båda har fast jobb sen flera år tillbaka, och vi har en inkomst på ca  35 tusen efter skatt, plus 1050kr för barnbidr.
    Jag har ett lån på 129 tusen och ett studielån på 30 tusen. Inga skulder eller krediter i övrigt.
    kruxet är att vi inte har många kronor till kontantinsats, och jag vet ju att många banker är hårda och vill ha 10-15% i insats. Har för övrigt flera bekanta och kompisar som lyckats köpa hus utan insats, Någon här inne som kunnat låna upp hela summan? isåfall vilken bank har ni? Någon som vart/är i samma situation som vi och fått ett "godkännande" av någon bank? Vad jag har läst/hört så tittar bankerna mycket på hur mycket pengar man har kvar efter en eventuell hus hyra och utgifter som ingår när man äger ett hus, har man då pengar över, så ska det väl inte vara något direkt problem..

Tacksam för många svar !! =)   ÖS PÅ ;) 

• Svar på tråden huslån utan kontantinsats? berätta din erfarenhet! ;)
  • katalysator

Banken får inte göra så. Det ni måste göra är att ta två olika lån, ett för huset och ett för kontantinsatsen. 

Skulle starkt rekommendera att ni sparar till kontantinsatsen istället. Med 35k efter skatt borde ni väl kunna spara undan i alla fall 10-15k i månaden? Glad

• Strangely

tydligen så beror det helt och hållet på vilken bank man har, Grannarna här vid oss flyttade i helgen till ett helt nybyggt hus, de har inte lagt en krona på det huset i kontanter. Alltså helt belånat. Nordea hjälpte dem med det. Där emot har de en borjenär som äger en gård. 

• Susanne905

Klart man kan låna hela beloppet, dock inte hela beloppet med huset som säkerhet utan man får då dyrare blancolån på den del som överstiger 85% av bostadens värde. Sedan är det alltid en klar fördel att ha pengar att lägga in i huset just för att slippa dyra lån, men visst kan banken låna hela beloppet...

• tjej87

Men varför har ni inte sparat till en kontantinsats? Det tror jag att banken kommer undra över för har ni haft så bra inkomster i flera år så borde ni ju kunnat spara en hel del...

Jag har iaf Handelsbanken och lånade 90%, 85% som bolån och 5% som blancolån. Dock tror jag att det kan vara svårare att få 15% blancolån, men det beror ju helt på vad huspriserna ligger på i området ni vill bo i. Ligger dom lågt så behöver ju inte blancolånet och kostnaden för det bli så högt och då kan ju banken okeja det ändå.

• Drake

Det är finansinspektionen som bestämt att man inte får har mer än 85 procent av husets värde i bostadslån och därför finns det idag inga banker som erbjuder det. Men däremot så kan du låna upp till 100 procent i blancolån med högre ränta.

Hur mycket ni kan få i blancolån beror på era inkomster, andra krediter etc.

• Butterscotch

Som sagt, det blir nog blancolån på det belopp som överstiger 85% av marknadsvärdet. Men att säga att det lånet får högre ränta per automatik är inte riktigt sant, det är en förhandlingsfråga mellan er och banken. Vi har i och för sig inga blancolån, men när vi hade topplån fick vi bottenlånsränta på topplånet också fast det i vanliga fall är dyrare.

• Drake
    Butterscotch skrev 2011-10-24 12:15:55 följande:
    Som sagt, det blir nog blancolån på det belopp som överstiger 85% av marknadsvärdet. Men att säga att det lånet får högre ränta per automatik är inte riktigt sant, det är en förhandlingsfråga mellan er och banken. Vi har i och för sig inga blancolån, men när vi hade topplån fick vi bottenlånsränta på topplånet också fast det i vanliga fall är dyrare.
    Givetvis kan man alltid förhandla med banken. Men det är lättare om man också har en större sparande och/eller är helkund, dvs har lån, pensioner, lönekonton och sparkonton i samma bank.
  • Mummy
    Strangely skrev 2011-10-23 18:59:02 följande:
    tydligen så beror det helt och hållet på vilken bank man har, Grannarna här vid oss flyttade i helgen till ett helt nybyggt hus, de har inte lagt en krona på det huset i kontanter. Alltså helt belånat. Nordea hjälpte dem med det. Där emot har de en borjenär som äger en gård. 

Eftersom det är nybygge kanske de gjort något själva, vilket är ett alternativ när man bygger.

TS
    Vi fick svar från banken idag att vi skulle få lån till handpenning och kontantinsats för ett hus på knappt en miljon. Då är jag dessutom studerande med CSN och jobbar bara extra (maken jobbar med vanlig "arbetarlön")
    Så visst kan man få det. Det som banken ska se är hur er ekonomi ser ut och om ni skulle klara ett blancolån på motsvarande summa    
  • elsewhere

En av bankerna kan ge lån till hela beloppet, man delar upp lånesumman i typ tre olika delar, med ett blancolån istället för dom sparade 15%. Dom gjorde så för oss och jag vet att dom har gjort det för andra. Vi köpte dock ett ganska billigt bostadsrättsradhus, men vet att ett par som köpte en villa för 1.3 fick låna hela beloppet också. 

På en annan bank är det stenkört för alla som frågar. Tanten där var dessutom SJUKT personlig i sina åsikter och ville knappt ens behandla vår låneansökan för hon förstod inte varför vi ville flytta dit vi ska flytta. Fy. 

• Joual

Jag och mitt ex lånade 100% av summan till ett husköp för några år sedan.

Det banken frågade om var varför vi inte hade pengar sparade när vi hade schyssta inkomster (ca 40 000 efter skatt för oss båda). Svaret var enkelt: vi hade lagt 100" på ett bröllop året innan. Vi hade också runt 75" i buffert, men eftersom det var ett äldre hus ville vi behålla de pengarna som buffert för att kunna göra reparationer och renoveringar.

Vår bankkontakt gav oss lånet utan problem. Hon sa att hon tittade på våra arbeten (vi hade fasta tjänster båda två), vår sparförmåga och buffert (som inte var så stor, men det fanns en orsak till det) samt hur vi i allmänhet skött oss tidigare.

I ts fall tänker jag mig att banken kommer att undra hur de kommer sig att de inte har sparat ihop mer pengar om de haft fasta jobb i flera år med stadiga inkomster. Man lär också titta på hur det kommer sig att det finns ett lån på 129" som inte är avbetalat. Men omöjligt är det inte.

Svar på tråden huslån utan kontantinsats? berätta din erfarenhet! ;)