Jo man är egoistisk eftersom då tänker man bara på hur man själv mår, inte på hur alla de personer som finns runtomkring kommer känna när man tagit sitt liv. Lyssna på mig, som är anhörig till en som tagit sitt liv: det förstör de anhörigas liv så länge de lever. Vill du verkligen göra så mot dem? Att som anhörig varje dag under sitt liv tänka: nu skulle jag ringt mamma, nu skulle jag frågat henne om råd, tänk om hon hade fått se det här. Det är skillnad om personen har dött i en olycka eller av sjukdom, för det går inte att göra något åt, psykiskt ohälsa går att göra något åt, man kan medicinera och mycket annat, och komma ut på andra sidan och må bra. Och att som anhörig veta det, att det hade gått att göra något, men att den personen som man älskade sket i det, spottade ut tabletterna för att hon hade bestämt sig för att dö, det sårar, då känner man sig sviken och övergiven. Och det påverkar som sagt alla omkring, alla blir skuldbelagda, även om personen som tagit sitt liv skrivit ett brev där det står att det inte är någons fel, man skuldbelägger sig ändå, för man tänker: om vi bara hade upptäckt det här tidigare!
Man kan aldrig säga att man har gjort sitt, om tio år kanske du kommer träffa någon som du kommer betyda väldigt mycket för, det vet man aldrig.